2023.04.05.
Göcseji Múzeum

Összefogtak a zalaegerszegi múzeumok

2024.03.06.
Dobó István Vármúzeum

Egri vár bora 2024

2024.02.28.
Intercisa Múzeum

Ingyenes múzeumlátogatási alkalom

2024.02.26.
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

Süveges Rita lett az Eszterházy Arts Awart közönségdíjasa

2024.02.07.
Petőfi Irodalmi Múzeum

A 2024-es Térey-ösztöndíjasok

2024.02.07.
Laczkó Dezső Múzeum

Sikeres évet zárt a Laczkó Dezső Múzeum

Göcseji Múzeum - Zalaegerszeg
A megyei múzeum épülete
Cím: 8900, Zalaegerszeg Batthyány utca 2.
Telefonszám: (92) 346-736
Nyitva tartás: XI.1-III.31.: K-Szo 9-17
IV.1-X.31.: K-V 10-18
Göcseji Múzeum
hír, iparművészet, Iparművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Kedves tárgyam – a sok közül – a néprajzi gyűjtemény egyik érdekes türelemüvege, amely témáját és kivitelezését tekintve egyaránt elüt a többi türelemüvegtől. A türelemüvegek ugyanis általában bányamunkákat vagy Kálváriát ábrázolnak. Előbbiek apró szerszámokat, embereket, földalatti üregeket, utóbbiak a keresztet és Krisztus szenvedésének eszközeit tartalmazzák, amelyeket a türelmes készítők raktak – maguk készítette speciális szerszámokkal – a szűk nyakú üvegekbe. Európa más részein találkozhatunk még hajós ábrázolásokkal is, ez azonban hazánkban nem volt divat.
Türelemüveg - házioltárral

A szóban forgó tárgy azonban eltér ezektől. 1910-ben rakta össze Szombathelyen egy Pintér József nevű ember, valószínűleg valamely kedves rokonának vagy jóbarátjának házassági ajándékul.

Házioltárt ábrázol, amelyet velúrpapírral és szentképekből, illetve a kor divatos stancolt-domborított képecskéiből állított össze az ügyes kezű férfiú. Kicsit emlékeztet a szintén nagy népszerűségnek örvendő, úgynevezett apácamunkákra, amelyek hasonló anyagokat használva inkább vallásos igényeket elégítettek ki.


Hogy ez a türelemüveg ennyire a szívemhez nőtt, annak nem annyira a benne lévő ábrázolás az oka, hanem a rendbe hozatalának módja. A házioltárka ugyanis – lisztes csirizzel lévén összeragasztva – az idők során a molyoknak is megfelelő táplálékot adott, amelyek elszaporodva nagy pusztítást hagytak magok után, és élvezhetetlenné tették a látványt. Dugója eltörött, belseje piszkos lett, kisebb-nagyobb darabok le is váltak az amúgy szépen elrendezett kompozícióról. Nem hittem volna, hogy valaha is élvezhető darabja lehet a gyűjteménynek.

Benke István nyugalmazott bányamérnök úrral egy kiállításon találkoztam, és megtudtam, hogy ő is gyűjt, készít, sőt alkalomadtán restaurál is különböző türelemüvegeket. Szívesen vállalta a múzeumi darabok tisztítását, helyrehozatalát is. Amikor átvettem a szóban forgó házi oltáros üveget nem akartam hinni a szememnek. Csillogott-villogott az aranyozott papírszegély, kiegyenesedtek a gyűrődések, eltűnt a piszok, még a nedves környezetben alig-olvashatóra ázott – és a készítőre utaló adatok mellett imákat és jókívánságokat tartalmazó – papírszeletke is a helyén volt. Csodálatos, ritka darab lett az összeomlott, sérült kompozícióból.

Elképzeltem, amit a mérnök úr mesélt, hogyan szedte széjjel, emelte ki, állította ismét össze és rakta vissza az üvegbe, hogyan vasalta, egészítette ki és ragasztotta meg az egyes darabkákat. Tulajdonképpen kétszer végezte el azt a munkát, amelyet több, mint száz esztendővel ezelőtt Pintér József.


A restaurált türelemüveg – unikális témája miatt – kiemelt darabja volt a múzeum egyik legnépszerűbb kiállításának, a szerelem - udvarlás - házasság témájával foglalkozó Kettő egy pár című bemutatónak.

Marx Mária