|
Cím: 7621, Pécs Papnövelde u. 5.
Telefonszám: (72) 514-040
E-mail: jpm@jpm.hu
Nyitva tartás: K-V 10-18
|
Egyéni belépő felnőtteknek
|
2000 HUF
|
|
Egyéni belépő diákoknak
|
1000 HUF
|
|
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
|
1000 HUF
|
Egyéni belépő felnőtteknek
|
3000 HUF
|
|
Egyéni belépő diákoknak
|
1500 HUF
|
|
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
|
1500 HUF
|
|
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
|
9000 HUF
|
|
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
|
4500 HUF
|
|
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
|
1500 HUF
|
Yvaral Jean-Pierre Vásárhelyi néven született 1934. január 25-én, Párizsban. Édesapja, Victor Vasarely művészete nagy hatással volt rá, az ő munkásságát is az op-art alkotói szemlélete határozta meg, ugyanakkor kapcsolatba került a pop-art szabadságot hirdető világával is.
1950 és 1953 között az École des Arts Appliqués-n folytatott grafikai és reklám tanulmányai befejezése után reklámgrafikával foglalkozott, 1964-ig egy reklámstúdió vezetője is volt. 1958-tól a Galérie Denise René állandó kiállítójává vált. 1960-ban többedmagával - Julio Le Parc, François Morellet, Francisco Sobrino, Horacio Garcia Rossi és Joel Stein - megalapította a Groupe de Recherche d’Art Visuel csoportot, mellyel céljuk volt, hogy – elutasítva a festészet tárgyi világát, magát a festményt - egy egyszerű geometrikus elemekből álló koherens, absztrakt vizuális nyelvet fejlesszenek ki.
1968-ig elsősorban plexiüvegből, fémlapokból, műanyag- és gumiszálakból szerkesztett, optikai hatásokra épülő, fekete-fehér reliefeket készített, amelyek a néző helyváltoztatásától függően, változó látványt nyújtanak. 1969-től visszatért a festészethez. Ezek a munkái, 1975-től kezdődően készített "numerikus" képeihez hasonlóan, elemekre bontott és egyszerű geometriai formákból, szigorú rend szerint újraszerkesztett struktúrákból állnak. Később jórészt számítógép segítségével digitálisan szerkesztett és manipulált képeket alkotott, noha a végleges képet minden esetben kézzel festette.
A ’80-as évek elejétől numerikus képein főleg ismert személyiségek (pl.: Mona Lisa, J.S. Bach, Lincoln, Marilyn Monroe, Salvador Dalí) portréit dolgozza fel. A fotók extrém méretű digitális felnagyításával a pixelek önmaguk lesznek a képalkotók. A néző mozgása ezúttal is fontos szerepet játszik. A képtől távolodva, a geometrikus absztrakt látványból fokozatosan rajzolódnak ki az arcvonások.
Yvaral díszlettervezőként is sikeres volt, ezen felül számos, épületekhez kapcsolódó alkotást is készített, Vasarelyvel közösen és önállóan is. Nevéhez fűződik például Párizsban az RTL-épület homlokzata, a Mona Lisa oromfal a rue du Louvre-ban, a Hommage á Blaise Pascal az IBM-székházban, a Vendôme téren, a The Beverly Wilshire Hotel Los Angelesben, a Hôtel Negresco Nizzában, vagy a Steinkjeri Városháza Oslóban, vagy tán a legismertebb, a Renault rombusz alakú emblémája.
Yvaral 68 éves korában, 2002. augusztus másodikán hunyt el Párizsban.
Victor Vasarely 1974-ben saját alkotásai mellett – több kortárs festő alkotásaival együtt – Yvaral festményét és 10 szerigráfiáját is a gyűjteményünknek ajándékozta. A most bemutatásra kerülő kollekció a Vasarely Fondation Aix-en-Provence kollekciójából, Pierre Vasarely, az Alapítvány elnöke – Yvaral fia – segítsége révén jutott Pécsre, lehetővé téve a művész munkásságának első magyarországi bemutatását.