A program már nem tekinthető meg.
Megpörkölte már a lábát a Szent Iván Éji tüzekkel? Idén ugye már hallani sem akar róla... Nos, akkor mi megmutatjuk Önnek, hogy másképp is el lehet tölteni az év legrövidebb éjszakáját! Június 25-én fővárosi és vidéki múzeumok lesik a tartalmas szórakozásra vágyó közönség kívánságait. A programkínálatot számos egyetem, könyvtár, galéria kínálata színesíti...
INTÉZMÉNYÜNK KÍNÁLATA:17:00-18:00 Kép-mozgások. Martyn Ferenc, Kismányoky Károly, Szijártó Kálmán és Nádor Katalin művei - kurátori tárlatvezetésPócs Vera kurátori tárlatvezetése a Kép-mozgások. Martyn Ferenc, Kismányoky Károly, Szijártó Kálmán és Nádor Katalin művei időszaki kiállításon. A kiállítás a Kismányoky Károly (1943-2018) rendezte, és Martyn Ferenc (1899-1986) közreműködésével készült Martyn 1983 című animációs film fázisrajzaiból, fotókollázsaiból válogat. A képek - kiszakítva a film folyamatából, a múzeumi installálás eszközeivel (paszpartu, keretezés) bemutatva - autonóm, egyedi műalkotás rangjára tartanak igényt. Ezek a művek egyrészt a rendező által az életmű különböző periódusaiból választott Martyn-képek lehetséges variációit teremtik meg, továbbfűzve az absztrakt motívumokat, másrészt az alkotási folyamat mozgását imitálják. A statikus, befejezett művek és a végtelen variációk pillanatai képzőművészet és (a kiállításon vetített) film sajátos, egyedülálló összefüggéseit hozzák létre. A Pécsi Műhely két alkotója, Kismányoky Károly és Szijártó Kálmán (1946) saját esztétikai elveiket alkalmazták Martyn életművére, a kész mű helyett a művek létrehozására helyezve a hangsúlyt. A film egyszerre tisztelgés a modern magyar művészet egyik legjelentősebb alkotója előtt és az életmű mindig megújulni képes tartalmi, formai és technikai attitűdjének a folytatása; valamint Martyn más művészi nézőpontból való értelmezése. A kiállításon láthatók Kismányoky fotósorozatai, melyekhez Martyn kalligrafikus vonalainak nagyításait használta fel, valamint Szijártó Kálmán Martyn madármotívumát imitáló grafikái. A közelmúltban felfedezett, és a Paris Photo rendezvényén tavaly nagy sikerrel bemutatkozott Nádor Katalin (1938-2018) fotográfus a Janus Pannonius Múzeum műtárgyfotósaként dokumentálta Martyn életművét. A kiállításon két műve szerepel: egy Martynról készült fiziognómiai portrésorozat s egy másik, melyen Martyn a pécsi Pannonia Filmstúdióban, rajzolás közben látható, egy rajz létrejöttének szekvenciáiban. A film a Martyn által illusztrált James Joyce Ulysses című regényének alapszerkezetére épül: egy fiktív napon s egyetlen helyszínen, a Martyn házban játszódnak le a kép-mozgások eseményei Kurtág György zenéjével. Martyn művészetében az univerzális és a lokális összefüggéseit kereste. Ehhez járult a modern művészetnek elkötelezett hajlíthatatlansága, különleges alkotói habitusa, mely a két háború közti időszak magyar képzőművészeti megalkuvásaira éppúgy kívülről tekintett, ahogy az 1950-es, 1960-as és 1970-es években is következetesen - a szabadság magától értetődő természetességével - képviselni tudta a korszakban az absztrakt művészetet. S ezzel egy olyan tradíciót hozott létre, melynek méltó örökösei lettek a magyar képzőművészet kiváló pécsi alkotói: Gellér B. István, Lantos Ferenc, Keserü Ilona és a Pécsi Műhely tagjai.
17:00-20:00 Átrendezett rombuszokA Múzeumok Éjszakája alkalmából az állandó kiállítást egyik részét rombuszokkal teli művekkel rendeztük be. Tekintse meg a múzeum egyik legújabb szerzeményét és más, raktáron lévő műveket. Ezután alkosson, mint Vasarely! Válassza ki kedvenc színkombinációit, vágjon ki a múzeum stancképét! Ha marad pár forma, adja hozzá őket a közösségi kollázsunkhoz!
18:00-19:00 Magyar művészek párizsi impressziói a '20-as, '30-as évek fordulójánMagyar művészek párizsi impresszióit Ertl Zsombor, a Vígszínház művésze interpretálja, közreműködik zongorán Kiss András, tangóharmonikán kísér: Kamondy Imre
19:00-20:00 OSAS-kiállítások: Entrópia&Kozmosz és Kyiv Non Objective - kurátori tárlatvezetésBenedek Barna tárlatvezetése a Kyiv Non Objective - Nyitott hely és az Entrópia & Kozmosz c. OSAS kiállításokon ENTRÓPIA & KOZMOSZ Az egyensúly, a szimmetria, az arányosság, a harmónia mind olyan fogalmak, melyek egy művészi (képi, költői, zenei) kompozíció szépségére utalnak. Ezek a kifejezések arra az elképzelésre vonatkoznak, amely szerint a természetben a maga határtalanságában egy szükségszerű rend uralkodik. A dolgok ezen egyetemes rendjében az emberi lény a tudomány segítségével az okok felkutatásával és a következmények magyarázatával foglalkozik. Napjainkra a világ működését megmagyarázó és azt előrejelző, stabil fizikai-matematikai elvek észlelése megváltozott. A kortárs felfogás szerint a természet törvényei olyan dinamikus rendszerek alapjául szolgálnak, ahol a jelenségek okában bekövetkező kis változás nem arányos a következményekkel - kiszámíthatatlan és meghatározhatatlan. Az egyensúly, a harmónia - azaz a rend - azonban nem feltétlenül áll szemben a kiszámíthatatlannal, a véletlennel: a káosszal. A rend és a káosz harmonikusan él együtt. A kortárs tudatosság, az, ahogyan az emberek a környezetükhöz viszonyulnak, valamint a szépségérzetük szoros kapcsolatban áll a rend és a káosz együttélésével. A kortárs művészeti nyelvekben megfigyelhető konfigurációkban és folyamatokban - például a természetben a felhők mozgásában, vagy a tengeri hullámok ritmusában - a rend és a káosz elegyei immanensen jelen vannak. Ez az elemzés nem az esztétikáról szól, és nem is próbálja a kiállítás műveit művészettörténeti szempontból vizsgálni (például a posztmodern diskurzus pluralitását szembeállítani a modernitás egyértelműségre törő diskurzusaival). A bevezetés célja az, hogy a műveket - a maguk különböző nyelvezetével és metódusaival - kompozícióik alapján értelmezni tudja. Így megérthetjük, hogy ezekben a kompozíciókban hogyan vannak jelen valamely kialakult rend különböző megnyilvánulásai (szerialitás, ismétlés, ritmus) és azt is láthatjuk, hogy mindez hogyan destabilizálódik bizonyos mértékben - akár ciklikus folyamatként, akár valamely teljesen váratlan módosítás (a véletlen, a kivitelezés spontaneitása) eredményeként - miközben a művek sokrétűsége érdekesebb, mint az uralkodó elv keresése. Kiállító művészek: Bálványos, Levente, Balažová, Maria, Czernin, Adriana, Hulík, Viktor, Kogler, Peter Molnár, Vera, Prokop, Claus, Varga, György és Tarr, Hajnalka Kurátorok: Pia Jardí (A) és N. Mészáros Júlia művészettörténészek KYIV NON OBJECTIVE - NYITOTT HELY A Kyiv Non Objective (KNO) művészcsoportot Elena Dombrovska, Badri Gubianuri, Serhij Popov és Tiberij Szilvasi ukrán művészek alapították. A formailag közhasznú szervezet első közös projektjét 2017-ben mutatta be. Programjaik Billy Gruner (AU), Suzan Shutan (USA), Richard van der Aa (FR) és TILMAN (DE/US/FR) tanácsadó művészek együttműködésével valósultak meg. A csoport előmozdítja a kortárs reduktív és nem tárgyias művészhálózatok közötti további párbeszédet, nemzetközi szinten. A KNO egy nemzetközi multidiszciplináris platformot kíván kialakítani, mely a kortárs nem tárgyias művészet területén a különböző művészeti gyakorlatok és koncepciók képviseletére szolgál a vizuális művészetek, multimédia, zene, filozófia és más kategóriákban. A nem tárgyias művészet aktuális tendenciáinak fejlődéséhez hozzájárulva párbeszédet hoz létre a művészek, a művészeti kritikusok és más kreatív iparágak képviselői között. Kiállító művészek: Elena Dombrovska, Badri Gubianuri, Serhij Popov, Tiberij Szilvasi, Myroslav Vayda. A kiállítás a budapesti Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) nemzetközi programjának a részeként valósult meg.
20:00-21:00 Bienvenue - Paris, Monsieur Vasarely!Bienvenue - Paris, Monsieur Vasarely! Kerekasztal-beszélgetés Szederkényi Olga újságíróval, dokumentumfilm-készítővel, a francia és a magyar gasztronómia kutatójával, Rockenbauer Zoltán művészettörténésszel az 1930-as évek mindennapjairól Párizsban.