2020.07.07.
Dr. Batthyány-Strattmann László Múzeum

A kékfestés feledhetetlen mestere

2020.07.07.
Hatvany Lajos Múzeum

Volt egyszer egy cukorgyár...

2020.07.07.
Jósa András Múzeum

A kelták csecsebecsének gyűjtötték

2020.07.07.
Déri Múzeum

A debreceni "Rajzoskola"

2020.07.06.
HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum

Keddtől ismét várja a látogatókat a hadtörténeti múzeum

2020.07.06.
Szépművészeti Múzeum

Esztergom - térben és időben is madártávlatból

Magyar Vasúttörténeti Park - Budapest
A park bejárata
Cím: 1142, Budapest Tatai út 95.
Telefonszám: (1) 450-1497
Nyitva tartás: IV.15-XI.2.: K-V 10-18
rendkívüli nyitvatartási napok: április 21. (Húsvét hétfő), június 9. (Pünkösd hétfő) és november 1.
interaktív programok üzemelése: hétköznap: 10 és 16 óra között, hétvégén: 10 és 17 óra között, mozdonyvezetés: csak hétvégén
A Magyar Vasúttörténeti Parknak, Európa első interaktív vasúti Parkjának - mely 70.000 négyzetméteres alapterületen száznál is több vasúti járművet, és a vasút üzemeltetéséhez szükséges berendezést mutat be - a volt Északi Vontatási telep ad otthon. Ezt a telepet 1913-ban adták át, s akkoriban Közép-Európa legnagyobb vontatási telepe volt. A vontatási telepen két fordítókoronggal rendelkező körfűtőházat építettek, kisebbiket 22 állással a nagyobbikat 34 állással.

A második világháború alatt az egész magyar vasutat, így a vontatási telepet is komoly károk érték. Teljesen elpusztult a 22 állásos fűtőház épülete, melyet nem is építettek újjá. Majd a háború után a vontatási telep felvette Hámán Kató nevét.

A dízel és villamos üzem térhódítása, illetve a gőzüzem megszüntetése miatt a fűtőház egyre inkább vesztett fontosságából, így a kilencvenes évekre állapota teljesen leromlott. A rendszerváltás után ugyan visszakapta eredeti nevét, ám 1997-ben a még itt lévő dízelmozdonyokat is másik területre költöztették. A fűtőház ez után már csak a MÁV nosztalgia flottájának adott otthont, meglehetősen méltatlan körülmények között.

1999 november 22-én azonban lerakták a Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét, és ezzel megindult a vonatási telep rekonstrukciója.

Komoly munkálatok után, amelyekkel csak a terület egy részét sikerült felújítani 2000. július 14-én nyitotta meg Európa első interaktív vasúti parkja kapuit. Azóta is folyamatosan zajlik a további részek felújítása a volt vontatási telepen, a Magyar Vasúttörténeti Park területén.

A Park létrehozásakor fontos szempont volt, hogy ne csak kiállításként funkcionáljon, hanem lehetőség szerint minél több "használható", kipróbálható berendezés kerüljön bemutatásra. Így valósult meg a hajtányozás, és a mozdonyvezetés lehetősége, valamint a fordítókorongozás. A Parkban hely hiány miatt, nem csak a fedett fűtőházban, hanem a szabadterületen is sok járművet találhatunk.

A járműállomány a 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamosmozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A nagyvasútakon kívül a modellvasutak is helyet kaptak a Parkban: egy külön épületben mutatkozik be a Magyar Vasútmodellezők Országos Egyesülete.

A szép parkosítás ellensúlyozza a Park technikai jellegét. Az ide látogatókat az Utasellátó Kávéház, a Füsti "kocsma", és a főépületi Büfé várja ételekkel, italokkal. A látnivalók sokasága, a kellemes környezet egésznapos programot kínál a család minden tagjának.

A Magyar Vasúttörténeti Parkot felkeresőknek a nyári nyitva tartás alatt ingavonatot közlekedtetünk Budapest Nyugati pályaudvar, és a Park között. (A vonaton előre váltott parkbelépővel ingyenesen lehet utazni.) A Park megközelíthető még a 30-as számú városi autóbusszal a Baross térről (Keleti pu. mellett), leszállás a Rokolya utcai megállónál.

A személygépkocsival érkezőket ingyenes parkoló várja a kerékpárosokat pedig kerékpártároló.
Programok
Hajtányozás
A mintegy 400 méteres pályán külön díjazás ellenében próbára tehetik képességeiket a látogatók a kézi erővel működtetett járművekkel. tovább
A fordítókorongon
A fordítókorong eredetileg arra szolgált, hogy a mozdonyokat egyik vágányról a másikra át lehessen tenni, és meg lehessen azokat fordítani. A mozdony feljárt a fordítókorong hídjára, ott befordították a kívánt vágányra, utána tudott tovább haladni. tovább
Mozdonyszimulátor
Virtuális vezetési élményt nyújt mindenkinek a mozdonyszimulátor. A Magyarországon gyártott legerősebb, V63 sorozatú villamos mozdonyból kialakított szimulátorral - akár az igazi mozdonyvezetők - 140 km/h sebességgel lehet "száguldani" egy monitorra kivetített pályán. tovább
Állandó kiállítások
Részlet a kiállításból
A kis fordítókorong és környékén találhatók azok a járművek, melyeket már vagy még, nem lehetett üzemképes állapotba hozni. A kis fordítókorong a régi újra fel nem épített 22 állásos körfűtőházhoz tartozott. Az itt kiállított gőzmozdonyok sugár irányú elhelyezése azonban még a mai napig is fűtőház hangulatát sugallja. tovább