Eseménynaptár
2024. május
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
2024.05.01. - 2024.05.01.
Pécs
2024.04.28. - 2024.04.28.
Dunaszentbenedek
2024.04.28. - 2024.04.28.
Cigánd
2024.04.28. - 2024.04.28.
Edelény
2024.04.27. - 2024.04.27.
Fertőhomok
2024.04.27. - 2024.04.27.
Gyömrő
2024.04.27. - 2024.04.27.
Mezőkövesd
2024.04.27. - 2024.04.27.
Szombathely
2024.04.27. - 2024.04.27.
Tiszaújváros
2024.04.27. - 2024.06.27.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.05.19.
Szentendre
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
Kassák Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
Nyitva tartás: Sze 10-17, Cs 12-19, P-V 10-17
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2014.10.03. - 2015.03.01.
időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
800 HUF
Belépő diákoknak
400 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
400 HUF
Belépő családoknak
(2 felnőtt és 2 kiskorú gyermek)
400 HUF
/ fő

Az ornamentika csoportba rendezett, ismétlődő, rendszerint önmagukban is karakteres vizuális elemek összessége, amely „olvasása" során hatását a ritmikusan azonos és változó benyomások révén érvényesíti (Sutermeister, 1944). Míg Lechner Ödön az ornamentika közösségformáló hatását a magyar nemzeti formanyelv megteremtésének vágyával kívánta hasznosítani (Lechner, 1906), Kozma Lajos szerint „az igazi ornamentikának minden korban megvan a maga kollektív karaktere" (Kozma, 1928). A Harmadik Birodalom a magán és a publikus terek birodalmi jelekkel való átitatásával az ornamentika kollektív potenciálját a totális uralom kiépítéséhez használta fel, létrehozva az „erőszak ornamentikáját". Siegfried Kracauer a geometrikusan-ritmikusan mozgó tánckar tömeg-ornamentikájában a kapitalista tömegtermelésben karakterét vesztett munkásréteg kollektív identitását vélte felismerni (Kracauer, 1926). A globális reklám- és dizájnnyelv a lokális jelrendszereket feldolgozva, megszűrve és átírva saját globális célközönség-rétegeit építi ki.

 

Hogyan olvasható az ornamentika? Milyen kollektív nyelvet hoz létre? Milyen hatása van a közösségre, nemzettudatra, tömegre, egyénre? Milyen tudat - és társadalomformáló hatalommal bír? A kiállítás többek között ezeket a kérdéseket teszi fel, szem előtt tartva az ornamentika megközelítésének különböző kortárs és történeti szempontjait.

 

Kiállítás ötlet, koncepció és design: Lepsényi Imre