Eseménynaptár
2020. november
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
2020.11.27. - 2020.11.27.
Budapest
2020.11.27. - 2021.08.31.
Szombathely
2020.11.26. - 2020.11.26.
Budapest
2020.11.25. - 2020.11.25.
Budapest
2020.11.25. - 2020.11.25.
Budapest
2020.11.24. - 2020.11.24.
Budapest
2020.11.22. - 2020.12.31.
Hódmezővásárhely
2020.11.22. - 2021.03.28.
Hódmezővásárhely
2020.11.18. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.18. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.18. - 2021.01.02.
Budapest
2020.11.16. - 2020.11.16.
Budapest
2020.11.16. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.12. - 2020.11.12.
Tatabánya
2020.11.11. - 2021.01.02.
Budapest
2020.11.10. - 2020.12.18.
Kecskemét
2020.11.10. - 2020.12.10.
Budapest
2020.11.09. - 2021.03.28.
Pécs
2020.11.06. - 2020.12.19.
Dunaújváros
Széchenyi István Emlékmúzeum - Nagycenk
A múzeum épülete
Cím: 9485, Nagycenk Kiscenki u. 3.
Telefonszám: (99) 360-023
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
állandó kiállítás, állattenyésztés, építőipar, gazdaság, gépipar, hajózás, ipar, közlekedés, közút, mezőgazdaság, nehézipar, szolgáltatás, villamosenergia
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
1000 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
500 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
500 HUF
/ fő
Elsőként a Lánchíd építéstörténete követhető nyomon, korabeli dokumentumok, emlékek alapján. Különösen érdekessé teszi a kiállítást a hatalmas modell, amely a híd legapróbb részleteit is megmutatja, valamint az alapkő letételénél használt ezüst vakolókanál.
Távírógép
Az első terem középen elhelyezett múlt századi mozdonymodell, a "La Victorieuse" és a vitrinben elhelyezett tárgyak, modellek a XIX. századi közlekedési fejlődést mutatják be, Széchenyi e tárgyban írt elméleti munkájával ("Javaslat a magyar közlekedésügy rendezésirül") együtt. Ennek térképmelléklete az ország köz- és vasúthálózatának kiépítési tervét tartalmazza, amely nagyban hasonlít a mai állapotokhoz.

A kastély egykori dísztermében az Óbudai Hajógyár "Széchenyi" gőzösének modellje látható, amit még az alapító életében gyártottak és neveztek el! A vitrinek dokumentumai, tárgyai az Al-Duna szabályozásának óriási jelentőségű (diplomáciai, mérnöki, politikai) munkájáról adnak képet.

Magyarország XIX. századi domborzati térképe jól szemlélteti a folyószabályozások szükségességét és a nagyszabású vállalkozást ezek megvalósítására. A pusztító árvizek elleni hatalmas munka, a Tisza szabályozása, csak a század végére fejeződött be. A "Kisfaludy" gőzös modellje és a korabeli menetrendek a balatoni gőzhajózás megindulását mutatják be.

Széchenyi már fiatalon a lótenyésztés felé fordult. Angliai tapasztalatai arra ösztökélték, hogy a korszerű állattartást Magyarországon is megvalósítsa. Két ménes működött a család birtokain. A korszerű lótenyésztés elterjesztése érdekében szervezte az első lóversenyeket, amelyekről színezett kőrajzok és különféle versenydíjak tanúskodnak a vitrinben.

A magyar gazdaság fejlesztésével természetesen együtt járt a mezőgazdaság fejlődése is. Széchenyi saját birtokain ún. mintagazdaságokat hozott létre és új ágazatokat honosított meg (pl. a selyemhernyó tenyésztés). Ebben a munkában képzett jószágigazgatók is segítették.

A magyarországi XIX. századi technika fejlődését bemutató teremsor nem csak az egyes gazdasági területeken végbement változásokat mutatja be, hanem vázolja azt a szellemi kapacitást is, amit a magyar mérnökök az általános, világméretű fejlődés érdekében kifejtettek. Az első teremben kerül bemutatásra többek között Mechwart András hengerszéke, a Bánki - Csonka féle porlasztó és Bánki Donát robbanómotorja. A második terem a világ áramellátásában, távközlésében és közlekedésében hírnévre szert tett mérnökök munkáit mutatja be: Déry - Bláthy - Zipernowszky transzformátora, Jedlik Ányos dinamója, Puskás Tivadar telefonközpontja, Kandó Kálmán villanymozdonya segítette a XX. század elejének technikai forradalmát.