Eseménynaptár
2015. szeptember
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
09.01.-
09.01.
Győr - Ménfőcsanak
09.01.-
09.01.
Budapest
09.01.-
11.28.
Budapest
09.01.-
09.03.
Kiskunhalas
09.01.-
01.30.
Budapest
08.31.-
08.31.
Budapest
08.29.-
11.01.
Budapest
08.29.-
10.04.
Budapest
08.28.-
09.14.
Szarvas
08.28.-
08.30.
Budapest
08.20.-
11.22.
Budapest
08.20.-
09.14.
Battonya
08.19.-
03.31.
Kiskunfélegyháza
08.18.-
10.04.
Székesfehérvár
08.14.-
09.27.
Budapest
08.14.-
09.27.
Budapest
08.10.-
08.31.
Budapest
08.08.-
08.31.
Szeged
08.07.-
12.31.
Budapest
03.01.-
03.31.
Vác
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.05.03. - 2012.07.15.
időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Már több mint három évtizede, hogy az egyik legjelentősebb európai festészeti seregszemle, a francia Musée du Château (Cagnes-sur-Mer) fesztiváljának 1ére PALETTE D'OR díját a Pierre Restany művészettörténész elnökölte zsűri egy ifjú magyar művésznek, Kelemen Károlynak ítélte. A hazai művészeti körökben fotómunkáiról és radírfestményeiről akkor már jól ismert alkotó azzal tűnt ki a nemzetközi közegben, hogy nem a divatos trendek valamelyikét követte, hanem autonóm és eredeti módon reflektált a modern képzőművészet meghatározó folyamataira.

Kelemen Károly azóta is a kortárs magyar képzőművészet megkerülhetetlen alakja, műveit rangos közgyűjtemények őrzik. Munkáinak állandó kiindulópontja a kulturális emlékezet, azon belül is főként a művészettörténeti kánon. Kelemen saját témájává teszi a művészettörténet jól ismert fejezeteit úgy, hogy az egyes művészekhez kötődő stíluselemek és kompozíciós toposzok reflektált kisajátításával és újraalkotásával rendre eltéríti a tankönyvekben rögzült történeteket. Az élvezetes szellemi kalandokat kínáló reflexiók révén előttünk feltáruló mű-világ mindig ideiglenes, sohasem teljesen végleges: Kelemen munkái az örökké változó múlt, a megfoghatatlan jelen és a kiszámíthatatlan jövő érzékeny megjelenítései.

Par excellence szabad művek - és ez teljesen független attól, hogy a kor, amelyben születtek, miképpen korlátozta az egyének szabadságjogait. A művészettörténeti besorolást is nehezen tűri az életmű - bár Kelemen munkássága kétségkívül rokonítható az appropriation art törekvéseivel, a magyar művész a modern művészet emblematikus alkotásait nem egyszerűen újraformálja vagy megidézi - mint például a pop art amerikai mesterei - hanem teljes egészében sajátjává teszi.

Legismertebb, ikonikussá lett figurája egy medvealak, akibe sokszor nem könnyű nem belelátni a művész szimbolikus alteregóját. A medve az alkímiában az anyag első állapotának a kifejezője, egyszerre félelmetes és kedves, egy olyan állat, amelyet az ember kizárólag virtuálisan, a vágyaiban és a játékfantáziáiban tudott háziasítani. A hagyomány szerint hosszas téli álma alatt közvetlenül érintkezik a túlvilággal, s az élet akkor sarjad újra, amikor tavasszal felébred és elhozza közénk a transzcendencia üzenetét.

Kelemen műveiben a virtualitás és a játékosság olyan természetességgel bukkan fel - nem egyszer klasszikus műveket értelmezve újra -, akár a játékmaci a gyerekkor önfeledt világában.

Kelemen Károly műveiben minden másképp van, mint ahogy várnánk: a medvék vasalnak, az obeliszk összemegy, a holtak vidáman nézelődnek, a közismert történetek váratlan fordulatot vesznek. Ez egy szabad világ - szabad szellemeknek.

Képekben

Videótár

Roland Poskaalkotásai a Rockfordi Művészeti Múzeumban
Szélmérők a múzeumban
Leonardo zseniális szerkezetei a Haáz Rezső Múzeumban - Székelyudvarhely
Nefertiti Berlinben 1.
Hogyan készül a litográfia?
Levegő, tér és repülés
Bélyegmúzeum
A Mikó-vár története - Csíki Székely Múzeum
Saab Múzeum
Szelíd motorosok