Eseménynaptár
2017. október
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
2017.10.23. - 2017.10.23.
Budapest
2017.10.23. - 2017.10.23.
Nyíregyháza
2017.10.23. - 2017.10.23.
Budapest
2017.10.23. - 2017.11.03.
Ebes
2017.10.22. - 2017.10.22.
Veszprém
2017.10.22. - 2017.10.22.
Kismaros
2017.10.21. - 2017.10.21.
Szentendre
2017.10.21. - 2017.10.21.
2017.10.21. - 2017.10.21.
Pécs
2017.10.21. - 2017.10.21.
Budapest
2017.10.21. - 2017.12.31.
Debrecen
2017.10.20. - 2018.02.25.
Budapest
2017.10.19. - 2018.01.21.
Veszprém
2017.10.18. - 2017.11.18.
Békéscsaba
2017.10.17. - 2017.12.26.
Budapest
2017.10.14. - 2017.11.19.
Győr
2017.10.13. - 2017.12.31.
Szeged
2017.10.13. - 2018.02.25.
Budapest
2017.10.13. - 2017.10.31.
Debrecen
2017.10.10. - 2017.11.26.
Budapest
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.05.03. - 2012.07.15.
időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Már több mint három évtizede, hogy az egyik legjelentősebb európai festészeti seregszemle, a francia Musée du Château (Cagnes-sur-Mer) fesztiváljának 1ére PALETTE D'OR díját a Pierre Restany művészettörténész elnökölte zsűri egy ifjú magyar művésznek, Kelemen Károlynak ítélte. A hazai művészeti körökben fotómunkáiról és radírfestményeiről akkor már jól ismert alkotó azzal tűnt ki a nemzetközi közegben, hogy nem a divatos trendek valamelyikét követte, hanem autonóm és eredeti módon reflektált a modern képzőművészet meghatározó folyamataira.

Kelemen Károly azóta is a kortárs magyar képzőművészet megkerülhetetlen alakja, műveit rangos közgyűjtemények őrzik. Munkáinak állandó kiindulópontja a kulturális emlékezet, azon belül is főként a művészettörténeti kánon. Kelemen saját témájává teszi a művészettörténet jól ismert fejezeteit úgy, hogy az egyes művészekhez kötődő stíluselemek és kompozíciós toposzok reflektált kisajátításával és újraalkotásával rendre eltéríti a tankönyvekben rögzült történeteket. Az élvezetes szellemi kalandokat kínáló reflexiók révén előttünk feltáruló mű-világ mindig ideiglenes, sohasem teljesen végleges: Kelemen munkái az örökké változó múlt, a megfoghatatlan jelen és a kiszámíthatatlan jövő érzékeny megjelenítései.

Par excellence szabad művek - és ez teljesen független attól, hogy a kor, amelyben születtek, miképpen korlátozta az egyének szabadságjogait. A művészettörténeti besorolást is nehezen tűri az életmű - bár Kelemen munkássága kétségkívül rokonítható az appropriation art törekvéseivel, a magyar művész a modern művészet emblematikus alkotásait nem egyszerűen újraformálja vagy megidézi - mint például a pop art amerikai mesterei - hanem teljes egészében sajátjává teszi.

Legismertebb, ikonikussá lett figurája egy medvealak, akibe sokszor nem könnyű nem belelátni a művész szimbolikus alteregóját. A medve az alkímiában az anyag első állapotának a kifejezője, egyszerre félelmetes és kedves, egy olyan állat, amelyet az ember kizárólag virtuálisan, a vágyaiban és a játékfantáziáiban tudott háziasítani. A hagyomány szerint hosszas téli álma alatt közvetlenül érintkezik a túlvilággal, s az élet akkor sarjad újra, amikor tavasszal felébred és elhozza közénk a transzcendencia üzenetét.

Kelemen műveiben a virtualitás és a játékosság olyan természetességgel bukkan fel - nem egyszer klasszikus műveket értelmezve újra -, akár a játékmaci a gyerekkor önfeledt világában.

Kelemen Károly műveiben minden másképp van, mint ahogy várnánk: a medvék vasalnak, az obeliszk összemegy, a holtak vidáman nézelődnek, a közismert történetek váratlan fordulatot vesznek. Ez egy szabad világ - szabad szellemeknek.