Eseménynaptár
2015. július
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
07.31.-
07.31.
Pannonhalma
07.31.-
07.31.
Dombóvár
07.31.-
07.31.
Kecskemét
07.31.-
03.01.
Kecskemét
07.31.-
09.06.
Budapest
07.30.-
07.30.
Szeged
07.30.-
07.30.
Szeged
07.30.-
07.30.
Kecskemét
07.30.-
09.20.
Csíkszereda
07.29.-
07.29.
Budapest
07.29.-
07.29.
Debrecen
07.27.-
07.31.
Debrecen
07.27.-
07.31.
Kaposvár
07.27.-
10.31.
Bakonybél
07.27.-
08.31.
Győr
07.26.-
08.09.
Székesfehérvár
07.25.-
08.23.
Mosonmagyaróvár
07.22.-
08.22.
Komló
07.20.-
09.20.
Budapest
07.18.-
09.06.
Szentendre
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.05.03. - 2012.07.15.
időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Már több mint három évtizede, hogy az egyik legjelentősebb európai festészeti seregszemle, a francia Musée du Château (Cagnes-sur-Mer) fesztiváljának 1ére PALETTE D'OR díját a Pierre Restany művészettörténész elnökölte zsűri egy ifjú magyar művésznek, Kelemen Károlynak ítélte. A hazai művészeti körökben fotómunkáiról és radírfestményeiről akkor már jól ismert alkotó azzal tűnt ki a nemzetközi közegben, hogy nem a divatos trendek valamelyikét követte, hanem autonóm és eredeti módon reflektált a modern képzőművészet meghatározó folyamataira.

Kelemen Károly azóta is a kortárs magyar képzőművészet megkerülhetetlen alakja, műveit rangos közgyűjtemények őrzik. Munkáinak állandó kiindulópontja a kulturális emlékezet, azon belül is főként a művészettörténeti kánon. Kelemen saját témájává teszi a művészettörténet jól ismert fejezeteit úgy, hogy az egyes művészekhez kötődő stíluselemek és kompozíciós toposzok reflektált kisajátításával és újraalkotásával rendre eltéríti a tankönyvekben rögzült történeteket. Az élvezetes szellemi kalandokat kínáló reflexiók révén előttünk feltáruló mű-világ mindig ideiglenes, sohasem teljesen végleges: Kelemen munkái az örökké változó múlt, a megfoghatatlan jelen és a kiszámíthatatlan jövő érzékeny megjelenítései.

Par excellence szabad művek - és ez teljesen független attól, hogy a kor, amelyben születtek, miképpen korlátozta az egyének szabadságjogait. A művészettörténeti besorolást is nehezen tűri az életmű - bár Kelemen munkássága kétségkívül rokonítható az appropriation art törekvéseivel, a magyar művész a modern művészet emblematikus alkotásait nem egyszerűen újraformálja vagy megidézi - mint például a pop art amerikai mesterei - hanem teljes egészében sajátjává teszi.

Legismertebb, ikonikussá lett figurája egy medvealak, akibe sokszor nem könnyű nem belelátni a művész szimbolikus alteregóját. A medve az alkímiában az anyag első állapotának a kifejezője, egyszerre félelmetes és kedves, egy olyan állat, amelyet az ember kizárólag virtuálisan, a vágyaiban és a játékfantáziáiban tudott háziasítani. A hagyomány szerint hosszas téli álma alatt közvetlenül érintkezik a túlvilággal, s az élet akkor sarjad újra, amikor tavasszal felébred és elhozza közénk a transzcendencia üzenetét.

Kelemen műveiben a virtualitás és a játékosság olyan természetességgel bukkan fel - nem egyszer klasszikus műveket értelmezve újra -, akár a játékmaci a gyerekkor önfeledt világában.

Kelemen Károly műveiben minden másképp van, mint ahogy várnánk: a medvék vasalnak, az obeliszk összemegy, a holtak vidáman nézelődnek, a közismert történetek váratlan fordulatot vesznek. Ez egy szabad világ - szabad szellemeknek.

Képekben

Videótár

Roland Poskaalkotásai a Rockfordi Művészeti Múzeumban
Battai helyszínelők - A bronzkor nyomában
Ottlik Géza a PIM-ben
Saab Múzeum
Szélmérők a múzeumban
Remekművek születésnapja: 100 éves a Puskin Múzeum
Titanic emlékkiállítás Belfastban
On.tour: A berlini Zsidó Múzeum az iskolákban
Levegő, tér és repülés
Dankó Pista hegedűje