|
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
E-mail: kassakmuzeum@pim.hu
Nyitva tartás: Sze 10-17, Cs 12-19, P-V 10-17
|
Belépő felnőtteknek
|
800 HUF
|
|
Belépő diákoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő családoknak
(2 felnőtt és 2 kiskorú gyermek)
|
400 HUF
|
/ fő
|
A Kassák Múzeum a magyar történeti avantgárd folyóiratait vizsgáló előadás-sorozatot szervez Az avantgárd és folyóiratai: kontextusok, kapcsolatok, megközelítések címmel.
A különböző kutatási területekről érkező előadók részvétele lehetővé teszi, hogy az avantgárd folyóiratokról a maguk összetettségében beszélhessünk. Számos érv szól ugyanis amellett, hogy a folyóiratokat ne csupán az alkotók tevékenységének egyik történeti forrásaként kezeljük, hanem mint az avantgárd leghatékonyabb eszközét egy újfajta művészi kommunikáció megvalósítására. A nagyrészt folyóiratokban létrejövő „avantgárd kommunikáció" kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerben zajlott, ugyanakkor a lapok lokális kérdésekhez is hozzászóltak. Az avantgárd kiadványok mindig érzékenyen reagáltak aktuális társadalmi kérdésekre, ugyanakkor művészeti és művészetelméleti problémákat is tárgyaltak. Az avantgárd periodikák a hivatalos, állami és piaci környezeten kívül működő intézményekként kívántak megjelenni, ugyanakkor tevékenységüket mégis befolyásolták az említett közegek szabályai. Olyan kérdéskörről van tehát szó, amely egyaránt igényli sajtótörténeti, intézménytörténeti, értelmiségtörténeti, irodalomtörténeti vagy művészettörténeti szempontok bevonását.
Az előadásról:
Az 1919-ben hazatérő, de Bécsben rekedt Németh Andor első dolga az volt, hogy fölvegye a kapcsolatot a magyarországi izmusok Tanácsköztársaság bukása után az osztrák fővárosba emigrált vezérkarával, a MA körével. Mindvégig aktívan közreműködött a bécsi MA programjaiban, de nem rejtette véka alá, hogy az orgánumot kicsit steril kísérletező szekta publikációs helyének tekinti. Népszerűbb, a közönséghez közelebb álló folyóiratot képzelt el, és 1922-ben megnyerte Kassák Lajost, hogy kísérletet tegyenek egy ilyen lap indítására.
Ez volt a sajnálatosan rövid életű 2×2, amelyben Kassáknak talán legsikeresebb avantgárd műve, A ló meghal... napvilágot látott. Az emigrációból hazajövet Németh Andor magától értetődő természetességgel csatlakozott a Dokumentum alapításához, s itt avantgárd alkotói periódusának legjelentősebb darabjait jelentette meg. A lap, Németh legnagyobb sajnálatára hamar beszüntette működését. Ha volt híve az izmusoknak, aki még a folyóirat megszűnése után is hű maradt a lap szelleméhez, Németh Andor volt az. Az izmusok iránti hűséget paradox módon megkönnyítette, hogy Németh soha nem rendelte alá magát semmilyen avantgárd dogmának, felfogását leginkább permanens modernségnek nevezhetjük, amely tudatosan egyeztetni tudta az esztétizáló modernség iránt benne mindvégig megmaradó nyitottságot a legradikálisabb avantgárd kísérletek pártfogolásával.