|
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
E-mail: kassakmuzeum@pim.hu
Nyitva tartás: Sze 10-17, Cs 12-19, P-V 10-17
|
Belépő felnőtteknek
|
800 HUF
|
|
Belépő diákoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő családoknak
(2 felnőtt és 2 kiskorú gyermek)
|
400 HUF
|
/ fő
|
A Kassák Múzeum a magyar történeti avantgárd folyóiratait vizsgáló előadás-sorozatot szervez Az avantgárd és folyóiratai: kontextusok, kapcsolatok, megközelítések címmel.
A különböző kutatási területekről érkező előadók részvétele lehetővé teszi, hogy az avantgárd folyóiratokról a maguk összetettségében beszélhessünk. Számos érv szól ugyanis amellett, hogy a folyóiratokat ne csupán az alkotók tevékenységének egyik történeti forrásaként kezeljük, hanem mint az avantgárd leghatékonyabb eszközét egy újfajta művészi kommunikáció megvalósítására. A nagyrészt folyóiratokban létrejövő „avantgárd kommunikáció" kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerben zajlott, ugyanakkor a lapok lokális kérdésekhez is hozzászóltak. Az avantgárd kiadványok mindig érzékenyen reagáltak aktuális társadalmi kérdésekre, ugyanakkor művészeti és művészetelméleti problémákat is tárgyaltak. Az avantgárd periodikák a hivatalos, állami és piaci környezeten kívül működő intézményekként kívántak megjelenni, ugyanakkor tevékenységüket mégis befolyásolták az említett közegek szabályai. Olyan kérdéskörről van tehát szó, amely egyaránt igényli sajtótörténeti, intézménytörténeti, értelmiségtörténeti, irodalomtörténeti vagy művészettörténeti szempontok bevonását.
Kassák figyelme párizsi tartózkodása alatt fordult a képzőművészet felé, majd hazatérése után budapesti kiállításokon kísérte figyelemmel a művészet legfrissebb fejleményeit. Az 1913-as év két nagyszabású kiállítása, a Nemzeti Szalonban megrendezett „Futuristák és expressionisták kiállítása" és a Művészház-beli „Nemzetközi postimpresszionista kiállítás" Herwarth Waldennek, a berlini Der Sturm szerkesztőjének köszönhetően érkezett Budapestre. Kassákra nagy hatással volt Walden személye és működése, pár évvel később közvetlenül is kapcsolatba került vele.
Az előadás egyfelől a két kiállítás anyagának rekonstruálásával azt mutatja be, hogy Kassák milyen művészekkel, művekkel ismerkedhetett meg, másfelől azt vizsgálja, hogy mennyiben szolgált Kassák számára követendő például Walden, aki az átalakulóban lévő művészeti szcéna új típusú szereplőjeként vállalkozott a kortárs törekvések propagálására.