Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
Magyar Nemzeti Galéria - Budapest
Magyar Nemzeti Galéria
Cím: 1014, Budapest Szent György tér 2.
Telefonszám: (1) 201-9082
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2005.10.20. - 2006.03.13.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3200 HUF
/ fő
Egyéni belépő diákoknak
1600 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
1600 HUF
/ fő
Videó
(Időszaki kiállításokon fényképezőgép és videokamera használata tilos!)
1000 HUF
Konecsni György korának meghatározó művésze volt. A magyar vizuális kultúra emblematikus alkotásaivá váltak az 1930-as években készült idegenforgalmi és kereskedelmi plakátjai, akárcsak 1945 és 1948 között készült háborúellenes és választási plakátjai. A reklámgrafika műfajában "tízezrek számára közvetítette a harmincas évek korszerű törekvéseit, a Bauhaus tárgyilagos formáit, a szürrealisztikus társítások meglepő vizuális eredményeit, később az oldott, kalligrafikus vonalvezetést, vagy a lényegre koncentrált geometrikusformákat. S közben nem maradt csupán tolmács, az egyetemes áramlatokat a plakát nyelvén átköltött műfordító. Budapest képére gyúrt mindent, ami a keze ügyébe került, a képekhez hozzáadta a társadalmat, a történelmet, a szó legnemesebb értelmében közhellyé, szállóigévé avatta a vizuális kifejezés új eszközeit." (Perneczky Géza)
Modiano. Kereskedelmi plakát terve 1932/1968. (Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai Gyűjtemény)
Konecsni György Rudnay Gyula növendéke volt. A mesteréhez hasonlóan az eszmei tartalom közvetítésére törekvő tanítvány számára azonban nem jelentett konfliktust a reklámgrafikára való áttérés. Ezen a területen olyan példákból táplálkozhatott, amilyeneket a Kassák Lajos, Berény Róbert és Bortnyik Sándor által Magyarországra plántált Bauhaus-hagyomány teremtett. Konecsni és nem kis mértékben az ő hatására nemzedéktársai vették át a stafétabotot és tették meg a lépéseket az érzelmeket közvetítő, narratív vagy szimbolikus elemeket tartalmazó plakát felé. Az alapvetően modern felfogás megtartása mellett ők vezették be a plakátművészetbe a folklór és a klasszikus művészet elemeit.

Konecsni első nagy sikereit az idegenforgalmi plakát területén aratta, mely az 1930-as évek elejétől kezdve egyre nagyobb szerepet kapott. Jól érvényesül ebben a témakörben biztos kompozíciós készsége, érzéke a finom színhatásokhoz. 1935 körül kereskedelmi plakáttervei a konstruktív irányvonal bűvöletében készültek. Több műve az 1930-as évek európai reklámművészetében jelentkező új tendenciákkal összhangban született meg. Az 1920-as évek montázsszerű megoldásai és absztrakt elemei a szürrealizmus asszociatív szemléletével és a metafizikus festészet hatásaival keveredtek. Ebben a szellemben bontakozott ki Konecsni munkásságának izgalmas fejezete 1945 és 1948 között, mely rendkívül nagy hatással volt kortársaira.

Kiállításunkon a mai nemzedékek számára ismeretlen munkákkal találkozhat a közönség, mintegy betekintve a művész műhelyébe. A kinyomtatott és utcán megjelent művekkel együtt a művész műtermében fennmaradt megfestett terveket és ötleteket is kiállítunk, melyek pályázatra vagy kiállítási célból készültek.

A Konecsni György plakátművészetét bemutató tárlat a grafikai kamarakiállítások sorozatának hatodik darabja.


A tárlatot Dr. Bakos Katalin és Zsákovics Ferenc rendezte.