Eseménynaptár
2017. november
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
2017.11.19. - 2017.12.17.
Szombathely
2017.11.18. - 2017.12.22.
Debrecen
2017.11.17. - 2018.02.18.
Budapest
2017.11.16. - 2017.12.03.
Győr
2017.11.14. - 2017.12.31.
Budapest
2017.11.11. - 2017.12.11.
Kecskemét
2017.11.09. - 2017.12.31.
Budapest
2017.11.08. - 2017.12.10.
Budapest
2017.11.08. - 2018.01.07.
Budapest
2017.11.01. - 2018.03.31.
Mosonmagyaróvár
2017.10.27. - 2017.12.21.
Ebes
2017.10.22. - 2017.12.31.
Debrecen
2017.10.11. - 2017.12.31.
Komló
2017.09.29. - 2017.12.21.
Kismaros
2017.04.28. - 2017.11.25.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
2011.10.04. - 1970.01.01.
Nagykáta
Magyar Nemzeti Galéria - Budapest
Magyar Nemzeti Galéria
Cím: 1014, Budapest Szent György tér 2.
Telefonszám: (1) 201-9082
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2004.10.14. - 2005.02.06.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő
(10%-os kedvezménnyel (partnerkártyákkal))
1600 HUF
Egyéni belépő felnőtteknek
1800 HUF
/ fő
Egyéni belépő felnőtteknek
(15%-os kedvezménnyel (Danubius törzsvendég kártyákkal))
1500 HUF
/ fő
Egyéni belépő felnőtteknek
(Múzeum+ program)
2800 HUF
/ fő
Egyéni belépő felnőtteknek
(PICASSO - Alakváltozások, 1895-1972, aznap)
3200 HUF
Egyéni belépő felnőtteknek
(PICASSO - Alakváltozások, 1895-1972, elővételben)
3000 HUF
Egyéni belépő felnőtteknek
((legalább 15 db teljes árú jegy váltása és egyidejű látogatás esetén) a PICASSO - Alakváltozások, 1895-1972 kiállításra, elővételben)
2700 HUF
Csoportos belépő felnőtteknek
((legalább 15 db teljes árú jegy váltása és egyidejű látogatás esetén) a PICASSO - Alakváltozások, 1895-1972 kiállításra, aznap)
2900 HUF
Egyéni belépő diákoknak
900 HUF
/ fő
Csoportos belépő diákoknak
(75%-os kedvezménnyel (pl. magyar diákcsoportoknak))
400 HUF
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
900 HUF
/ fő
Egyéni programjegy diákoknak
(Múzeum+ program)
2000 HUF
Egyéni programjegy nyugdíjasoknak
(Múzeum+ program)
2000 HUF
Egyéni bérlet felnőtteknek
(Múzeum+ program, 4 alkalmas)
9000 HUF
/ fő
Egyéni bérlet felnőtteknek
(Múzeum+ program, 8 alkalmas)
17500 HUF
/ fő
Egyéni bérlet diákoknak
(Múzeum+ program, 4 alkalmas)
6500 HUF
/ fő
Egyéni bérlet diákoknak
(Múzeum+ program, 8 alkalmas)
12500 HUF
Egyéni bérlet nyugdíjasoknak
(Múzeum+ program, 4 alkalmas)
6500 HUF
/ fő
Egyéni bérlet nyugdíjasoknak
(Múzeum+ program, 8 alkalmas)
12500 HUF
Audio guide
(az állandó kiállításokhoz magyar, angol, német, olasz és francia nyelven; a Picasso és a Modigliani kiállításhoz magyar és angol nyelven)
800 HUF
/ fő
Videó
(Időszaki kiállításokon fényképezőgép és videokamera használata tilos!)
1500 HUF
A kiállítás a női aktot mint a 19. századi művészet megújított műfaját és egyben mint a reneszánsz humanista ábrázolási hagyomány örökösét mutatja be. Többféle szempontból közelítjük meg azt a korszakot, amelyben a tudomány "felfedezte" a női nemet. A tárlat alapvetően abban a reneszánsz akadémiai közegben helyezi el a női akt ábrázolását, amelyen belül az újkori európai művészet is létrejött, ahol az eleven (női) aktmodell állítása a független, a nem céhes, azaz az akadémikus művész előjoga volt. Furcsa ellentmondás, hogy a női anatómia ismerete mégsem volt elérhető a művész számára, mert élő női aktmodellt csak a londoni (1753-tól), majd a párizsi (1800 körül) és a müncheni (1808-tól) akadémián rajzolhattak az 1850-es évekig.

A művész műterme és a női akt ábrázolása a tapasztalás mellett a képzelet és a kísérlet terepe is volt egyben - a női test képi forrásai az antik és reneszánsz erotikus művek lettek. A 19. századi festő számára Ingres-nek a római akadémián festett Nagy fürdőzője (1808) emelte mintává a fürdő nő, az odaliszk, a fésülködő nő témáját és emellett az eleven aktmodell utáni festés újraértelmezett toposzát. Tárlatunkon a női aktot az európai képi hagyománnyal és a látás-észleléssel, a nyilvánosság előtti kiállítással összefüggésben mutatjuk be. Eszerint válogattuk a műtárgyakat is: a női aktnak az ideális szép fogalmához és az érzéki realitáshoz való viszonyában.

Székely Bertalan egyedülálló képzési programot dolgozott ki a test érzékeléséről a Mintarajztanodában: a női akt ábrázolását a mozgás-forma-szín-test viszonylatában tanította élettani, pszichológiai és fizikai alapon. Ezáltal őt a magyarországi modernizmusok előfutáraként tartjuk számon. Amikor Párizsban az afrikai művészet megújító ereje által inspirált Picasso megfestette az Avignoni kisasszonyokat (1907), vele szinte egy időben Rippl-Rónai József az Európán kívüli művészet alkotásaival együtt állította ki saját műveit Kaposváron és Budapesten.

A mintegy 350 kiállított műtárgy zömét a Magyar Nemzeti Galéria Festészeti és Grafikai Gyűjteményeinek anyagából válogattuk.