Eseménynaptár
2025. július
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.11.05.
Makó
2025.06.16. - 2026.06.16.
Budapest
2025.06.06. - 2026.01.25.
Budapest
2025.06.05. - 2025.06.30.
Dunaújváros
2025.05.30. - 2026.05.30.
Budapest
2025.05.30. - 2025.09.30.
Dunaújváros
2025.05.28. - 2025.09.28.
Budapest
2025.05.28. - 2025.07.28.
Budapest
2025.05.27. - 2025.06.27.
Hódmezővásárhely
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár - Pécs
Cím: 7621, Pécs Papnövelde u. 5.
Telefonszám: (72) 514-040
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2019.06.19. - 2019.09.15.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3000 HUF
Egyéni belépő diákoknak
1500 HUF
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
1500 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
9000 HUF
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
4500 HUF
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
1500 HUF
A Képtári tárlatok pécsi műbarátoknak sorozat keretében szeptember 15-ig látogatható kiállítás a 120 éve született Martyn Ferencnek, illetve a tavaly elhunyt Kismányoky Károlynak és Nádor Katalinnak állít emléket.

A kiállítás a Kismányoky Károly (1943-2018) rendezte, s Martyn Ferenc (1899-1986) közreműködésével készült Martyn 1983 című animációs film fázisrajzaiból, fotó-kollázsaiból válogat, melyek így, kiszakítva a film folyamatából s a múzeumi installálás eszközeivel (paszpartu, keretezés) bemutatva az autonóm, egyedi műalkotás rangjára tartanak igényt.

Ezek a művek egyrészt a rendező által az életmű különböző periódusaiból választott Martyn-képek lehetséges variációit teremtik meg, továbbfűzve az absztrakt motívumokat, másrészt az alkotási folyamat mozgását imitálják. A statikus, befejezett művek és a végtelen variációk pillanatai képzőművészet és (a kiállításon vetített) film sajátos, egyedülálló összefüggéseit hozzák létre. A Pécsi Műhely két alkotója, Kismányoky Károly és Szijártó Kálmán (1946) saját esztétikai elveiket alkalmazták Martyn életművére, a kész mű helyett a művek létrehozásának tevékenységére helyezve a hangsúlyt. A tisztelgés a modern magyar művészet egyik legjelentősebb alkotója előtt és az életmű hagyományának, mindig megújulni képes tartalmi, formai és technikai attitűdjének a folytatása, más művészi nézőpontból való értelmezése együtt van jelen ebben a filmben s a filmhez készült képzőművészeti műveken.

Mindez mester és tanítványok közös művészi munkájaként. Így láthatók a kiállításon Kismányoky fotósorozatai is, melyekhez Martyn kalligrafikus vonalainak nagyításait használta fel, valamint Szijártó Kálmán Martyn madármotívumát imitáló grafikái.

A közelmúltban felfedezett s a Paris Photo rendezvényén tavaly nagy sikerrel bemutatkozott Nádor Katalin (1938-2018) fotográfus a Janus Pannonius Múzeum műtárgyfotósaként dokumentálta Martyn életművét. A kiállításon két műve szerepel: egy Martynról készült fiziognómiai portrésorozat s egy másik, melyen Martyn a pécsi Pannonia Filmstúdióban rajzolás közben látható, egy rajz létrejöttének szekvenciáiban.

A film a Martyn által illusztrált James Joyce Ulysses című regényének alapszerkezetére épül: egy fiktív napon s egyetlen helyszínen, a Martyn házban játszódnak le a kép-mozgások eseményei Kurtág György zenéjével.

Martyn példaértékű művészete, alkotói habitusa univerzális és lokális egyedülálló összefüggését műveinek esztétikai minőségével teremtette meg. Ehhez járult a modern művészetnek elkötelezett hajlíthatatlansága, mely a két háború közti időszak magyar képzőművészeti megalkuvásaira éppúgy kívülről tekintett, ahogy az 1950-es, 60-as és 70-es években is következetesen – a szabadság magától értetődő természetességével – képviselni tudta a korszakban az absztrakt művészetet. S ezzel egy olyan tradíciót hozott létre, melynek méltó örökösei lettek a magyar képzőművészet kiváló pécsi alkotói: Gellér B. István, Lantos Ferenc, Keserű Ilona és a Pécsi Műhely tagjai. A kiállítással a 120 éve született Martyn Ferencre, illetve a tavaly elhunyt Kismányoky Károlyra és Nádor Katalinra emlékezünk.