Eseménynaptár
2024. május
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
2024.05.04. - 2024.05.04.
Kápolnásnyék
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.04. - 2024.05.04.
Eger
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.03. - 2024.05.03.
Zalaegerszeg
2024.05.01. - 2024.05.01.
Pécs
2024.04.28. - 2024.04.28.
Dunaszentbenedek
2024.04.28. - 2024.04.28.
Cigánd
2024.04.28. - 2024.04.28.
Edelény
2024.04.27. - 2024.06.24.
Budapest
2024.04.27. - 2024.06.27.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szombathely
2024.04.25. - 2024.05.19.
Szentendre
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Budapest
Cím: 1065, Budapest Nagymező utca 8.
Nyitva tartás: K-P 14-19, Szo-V 11-19
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.04.28. - 2015.05.23.
fotóművészet, időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A fotográfus, Sopronyi Gyula nézőpontját keressük. Figyeljük a képeket és egyszerre próbálunk belehelyezkedni a pozícióba és a szituációba. A képkivágások elég szűkek, azonban mégis elég tágak ahhoz, hogy láttassák, látni engedjék a helyzetet és a környezetet. Lebegő nézőpont.

Roland Barthes (Roland Barthes: Világoskamra, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1985.) a fotográfiák általános érdeklődéssel történő nézegetését „studiumnak” nevezi. „Nem tanulást, tanulmányozást jelent, legalábbis nem elsősorban azt, hanem valamire figyelést, valaki iránti hajlandóságot, egyfajta általános érdeklődést, amely buzgó, de nem különösebben heves.”. Van azonban egy olyan dolog, amely megtöri az ilyen típusú vizsgálódást, s ez a „punctum”. „Egy fénykép punctum-a az a véletlen valami, ami rögtön belém szúr („qui me point”), (ami meggyötör, megsebez)”. Amíg Sopronyi absztrakt fotósorozatát „csupán” azzal az általános érdeklődéssel nézzük, hogy belehelyezkedjünk a fotográfus helyzetébe (a párizsi Pont des Arts hídon), megkeressük a nézőpontját (lefelé néz) és hogy kitaláljuk, hogy mit figyel (az uszályokat) – addig csak studiumot végzünk. A punctum megtalálása itt figyelmet kíván. A képek punctuma mindenkinek más lehet: legyen az a hajók rakománya – a sóder közé fonódott kék ruhadarab, egy kiskutya a ruháskosárban, egy szépen megterített asztal, az építkezési törmelék, vagy a hajóponyván áthúzódó zsinórok kuszasága. És punctum lehet a hullámok fodrozódása, a folyó kékjének, zöldjének végtelen árnyalatai, amelyből nemcsak a kép készítésének körülményeire, az időjárásra következtethetünk, de a hangulatot befolyásoló tényezőként is jelentősek.

Az egyes képi elemektől és részletektől eltávolodva azonban fontossá válik mind azok ütköztetett, ellenpontozó viszonya: a víz a rajta úszó, haladó hajókkal; az uszályok a bennük, rajtuk hordott rakományaikkal; a mozgás, a fotográfus mozdulatlanságával, mind pedig a sorozat egyes képeinek egymáshoz való kapcsolódása.

Sopronyi Gyula Balogh Rudolf-díjas fotográfus Lebegő nézőpont című, André Kertész alkotói ösztöndíjasként Párizsban készített fotósorozatát és a sorozathoz tartozó videó-installációját a Párizsi Magyar Intézet után a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ Project Room termében mutatjuk be a hazai közönség számára.

Gellér Judit