|
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út 41.
Telefonszám: (1) 469-7100
E-mail: info@szepmuveszeti.hu
Nyitva tartás: K-V 10:00-18:00, belépés és pénztár 17:00-ig, a kiállítások zárása 17:30-kor kezdődik a legfelső szintről.
|
Belépő felnőtteknek
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
2800 HUF
|
/ fő
|
Belépő felnőtteknek
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet)
|
3200 HUF
|
|
Csoportos belépő felnőtteknek
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet (15 főtől))
|
2900 HUF
|
|
Belépő diákoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
1400 HUF
|
/ fő
|
Belépő diákoknak
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet)
|
1600 HUF
|
|
Csoportos belépő diákoknak
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet (15 főtől))
|
1400 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
1400 HUF
|
/ fő
|
Audio guide
|
800 HUF
|
|
Videó
|
1000 HUF
|
Alan Sonfistot (New York, 1946–) a land art, az earth art, illetve az environmental art (környezeti művészet) nevű irányzat ma élő legismertebb alakjaként tartja számon a művészettörténet. Robert Smithson, Walter de Maria, Michael Heizer és James Turrell mellett az elsők között volt, aki művei témáját és a megvalósításukhoz felhasznált médiumot is a természetből merítette.
Az amerikai művész 1965-ben New York szívébe, Manhattanbe tervezett és 1978-ban a legkorábbi köztéren álló land art-műként felavatott Time Landscape (Időtájkép) című munkájával vált ismertté. A mesterségesen létrehozott „prekoloniális erdő" az újkori telepesek odaérkezése előtti vegetáció rehabilitációján keresztül mutatja be a metropolis őshonos élővilágát. Sonfist megpróbálta ugyanazt a környezetet visszaadni, amit a 17. század elején a félszigetre érkező holland gyarmatosítók a bennszülött amerikaiaktól örököltek. Az emblematikus alkotás 2015-ben ünnepli születésének ötvenedik évfordulóját. A Szépművészeti Múzeumban rendezett kiállítás az első, amely ennek a jelentős jubileumnak emléket állít.
Alan Sonfist munkássága egyfajta „ökológiai régészetként" értelmezhető. Alkotásaiban az adott helyszín történelme, a benne megőrzött emlékezet kérdése, a jelen és a múlt párbeszéde foglalkoztatja. Időkapszulaként funkcionáló ökológiai tájképeiben, performanszaiban, szociális intervencióiban és a kiállítótérben újrakontextualizált természeti rekvizitumokban egy olyan szimbolikus üzenet megfogalmazására törekszik, ami reményei szerint a jövendő nemzedéket képessé teheti élettere természetes mikroklímájának a visszaállítására.
Művészete fél évszázad elteltével sem veszített aktualitásából. Művei olyan egyre égetőbb kérdések megválaszolásában nyújtanak támpontot, mint a natura naturans („teremtő természet") és a natura naturata („teremtett természet") harmóniájának visszaállításában rejlő etikai feladatok tisztázása, illetve a környezetünk iránt érzett társadalmi felelősségvállalás problémája.
Munkái megtalálhatók a világ legjelentősebb múzeumaiban, a New York-i Museum of Modern Artban (MoMA), a Metropolitan Museum of Artban (MET), a Guggenheim Museumban és a Whitney Museumban, a Dallas Museum of Artban, a los angelesi MOCÁ-ban, a párizsi Pompidou Központban, a pekingi Kortárs Művészeti Múzeumban és az aacheni Ludwig Museum gyűjteményében. Művei a kasseli Dokumentán és a Velencei Biennálén is bemutatásra kerültek.
A Szépművészeti Múzeum kamarakiállítása a művész első önálló közép-kelet-európai bemutatkozása.
Orosz Márton, PhD
a kiállítás kurátora