Eseménynaptár
2017. április
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2017.04.26. - 2017.04.26.
Győr
2017.04.26. - 2017.04.26.
Szombathely
2017.04.26. - 2017.04.26.
Tatabánya
2017.04.26. - 2017.04.26.
Tatabánya
2017.04.25. - 2017.04.25.
Budapest
2017.04.25. - 2017.06.04.
Budapest
2017.04.24. - 2017.04.24.
Budapest
2017.04.24. - 2017.04.24.
Szekszárd
2017.04.24. - 2017.05.24.
Zirc
2017.04.24. - 2017.04.24.
Sátoraljaújhely - Széphalom
2017.04.23. - 2017.04.23.
Hódmezővásárhely
2017.04.23. - 2017.04.23.
Székesfehérvár
2017.04.23. - 2017.06.18.
Pécs
2017.04.23. - 2017.06.11.
Győr
2017.04.22. - 2017.05.14.
Szarvas
2017.04.22. - 2017.06.16.
Tiszafüred
2017.04.21. - 2017.06.15.
Dunaújváros
2017.04.21. - 2017.05.31.
Szarvas
2017.04.20. - 2017.05.21.
Győr - Ménfőcsanak
2017.04.20. - 2017.05.07.
Mosonmagyaróvár
Szépművészeti Múzeum - Budapest
Szépművészeti Múzeum
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út 41.
Telefonszám: (1) 469-7100
Nyitva tartás: K-V 10-17.30
páratlan heteken csütörtökön Múzeum+: 18-22
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.09.06. - 2012.11.11.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
(az állandó kiállítások megtekintésére)
1400 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
700 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
700 HUF
/ fő

Tanulmányait a modern formatervezés tervszerű oktatását az Egyesült Államokban elsőként megszervező, 1937-ben alapított chicagói Új Bauhausban (később School of Design, majd Institute of Design) folytatta. Az igazgató Moholy-Nagy László mellett az iskolában fotográfiát oktató, szintén magyar származású Kepes György volt a mentora. Lerner az ő útmutatásaikat követve sajátította el az "új látás" nyelvét. Az intézményben folytatott kísérleteiből született meg találmánya, az ún. Fénydoboz.

 

Ennek működési alapelve az a látszatra egyszerű felismerés, miszerint a fényképezőgép lencséje a világról alkotott képünk tökéletesítését szolgáló segédeszköz. A fekete papírból hajtogatott doboz oldalaiba apró, pontszerű lyukakat fúrt, melyek segítségével meg tudta határozni a fény útját. E szerkezet segítségével készültek a művész első absztrakt fotográfiái. 1939-től Kepes asszisztenseként, majd 1941-től önállóan, az iskola professzoraként dolgozó Lerner saját alkotásainak stílusát „naturális szürrealizmusként" határozta meg.

 

Az 1930-as évek végétől kezdődően gyakran visszatérő elemmé vált a művészetében a látás eszköze, a szem. A kiállítás arra tesz kísérletet, hogy bemutassa a művész életművén átívelő érdeklődést ez iránt az ikonográfiai motívum iránt. A gyakran bizarr és talányos asszociációkat felidéző szem-motívum Lerner képein a legkülönbözőbb és legváratlanabb helyzetekben bukkant fel. Olló nélkül készült, több fotó egybenagyításával, vagy a filmnegatív manipulálásával megalkotott - gyakran aktuálpolitikai mondanivalóval terhes - montázsai elmélyült pszichológiai érdeklődésről tesznek tanúbizonyságot; az ember és a város kapcsolatát vizsgáló (az urbánus környezet gondosan kiválasztott részleteit megörökítő) metaforikus "életképei" pedig egyfajta természetes, spontán világlátást sugallnak.

 

Lerner érzékenysége a látás aktusa iránt a "szem nevelését" megcélzó művészetfilozófiában gyökerezik. Kvalitásérzékében leginkább szerepet játszó érzékszerve élete utolsó éveiben sem hagyta cserben. Az ő révén fedezték fel ugyanis az azóta egyik legismertebb naiv művészként kanonizált Henry Darger munkásságát.

 

A tárlat az 1800 utáni Gyűjtemény kamarakiállítás-sorozatának a része. A bemutatott alkotásokat a művész özvegye, a chicagói zongoraművész Kiyoko Lerner adományozta a Szépművészeti Múzeum 2010-ben megalakult Fotó- és Médiagyűjteményének.

 

A kiállítás kurátora: Orosz Márton