Eseménynaptár
2015. augusztus
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
08.05.-
08.05.
Keszthely
08.05.-
08.05.
Makó
08.05.-
08.05.
Debrecen
08.05.-
08.16.
Makó
08.03.-
08.03.
Budapest
08.03.-
08.07.
Győr
08.03.-
08.07.
Debrecen
08.03.-
08.07.
Dombóvár
08.03.-
08.07.
Makó
08.03.-
08.07.
Püspökladány
08.03.-
08.16.
Székesfehérvár
08.01.-
08.31.
Győr
07.31.-
03.01.
Kecskemét
07.31.-
09.06.
Budapest
07.30.-
09.20.
Csíkszereda
07.27.-
10.31.
Bakonybél
07.27.-
08.31.
Győr
07.26.-
08.09.
Székesfehérvár
07.25.-
08.23.
Mosonmagyaróvár
07.22.-
08.22.
Komló
Szépművészeti Múzeum
Budapest
vakok és gyengénlátóknak
akadálymentesített
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út 41.
Telefonszám: (1) 469-7100
Nyitva tartás: K-V 10-17.30
páratlan heteken csütörtökön Múzeum+: 18-22
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.09.06. - 2012.11.11.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
(az állandó kiállítások megtekintésére)
1400 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
700 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
700 HUF
/ fő

Tanulmányait a modern formatervezés tervszerű oktatását az Egyesült Államokban elsőként megszervező, 1937-ben alapított chicagói Új Bauhausban (később School of Design, majd Institute of Design) folytatta. Az igazgató Moholy-Nagy László mellett az iskolában fotográfiát oktató, szintén magyar származású Kepes György volt a mentora. Lerner az ő útmutatásaikat követve sajátította el az "új látás" nyelvét. Az intézményben folytatott kísérleteiből született meg találmánya, az ún. Fénydoboz.

 

Ennek működési alapelve az a látszatra egyszerű felismerés, miszerint a fényképezőgép lencséje a világról alkotott képünk tökéletesítését szolgáló segédeszköz. A fekete papírból hajtogatott doboz oldalaiba apró, pontszerű lyukakat fúrt, melyek segítségével meg tudta határozni a fény útját. E szerkezet segítségével készültek a művész első absztrakt fotográfiái. 1939-től Kepes asszisztenseként, majd 1941-től önállóan, az iskola professzoraként dolgozó Lerner saját alkotásainak stílusát „naturális szürrealizmusként" határozta meg.

 

Az 1930-as évek végétől kezdődően gyakran visszatérő elemmé vált a művészetében a látás eszköze, a szem. A kiállítás arra tesz kísérletet, hogy bemutassa a művész életművén átívelő érdeklődést ez iránt az ikonográfiai motívum iránt. A gyakran bizarr és talányos asszociációkat felidéző szem-motívum Lerner képein a legkülönbözőbb és legváratlanabb helyzetekben bukkant fel. Olló nélkül készült, több fotó egybenagyításával, vagy a filmnegatív manipulálásával megalkotott - gyakran aktuálpolitikai mondanivalóval terhes - montázsai elmélyült pszichológiai érdeklődésről tesznek tanúbizonyságot; az ember és a város kapcsolatát vizsgáló (az urbánus környezet gondosan kiválasztott részleteit megörökítő) metaforikus "életképei" pedig egyfajta természetes, spontán világlátást sugallnak.

 

Lerner érzékenysége a látás aktusa iránt a "szem nevelését" megcélzó művészetfilozófiában gyökerezik. Kvalitásérzékében leginkább szerepet játszó érzékszerve élete utolsó éveiben sem hagyta cserben. Az ő révén fedezték fel ugyanis az azóta egyik legismertebb naiv művészként kanonizált Henry Darger munkásságát.

 

A tárlat az 1800 utáni Gyűjtemény kamarakiállítás-sorozatának a része. A bemutatott alkotásokat a művész özvegye, a chicagói zongoraművész Kiyoko Lerner adományozta a Szépművészeti Múzeum 2010-ben megalakult Fotó- és Médiagyűjteményének.

 

A kiállítás kurátora: Orosz Márton

Képekben

Videótár

Szelíd motorosok
Nefertiti Berlinben 1.
Bélyegmúzeum
Átadták a kisnémedi Tájházat
On.tour: A berlini Zsidó Múzeum az iskolákban
A Mikó-vár története - Csíki Székely Múzeum
Remekművek születésnapja: 100 éves a Puskin Múzeum
Dankó Pista hegedűje
Egyiptomi Múzeum - Torino, Olaszország
Szélmérők a múzeumban