Eseménynaptár
2023. december
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2023.12.07. - 2023.12.07.
Szentes
2023.12.03. - 2023.12.31.
Békéscsaba
2023.12.03. - 2024.01.21.
Békéscsaba
2023.12.03. - 2024.01.21.
Békéscsaba
2023.12.02. - 2023.12.02.
Kecskemét
2023.12.02. - 2023.12.02.
Kecskemét
2023.12.02. - 2023.12.02.
Budapest
2023.11.28. - 2023.11.28.
Budapest
2023.11.27. - 2023.11.27.
Budapest
2023.11.25. - 2023.11.25.
Szombathely
2023.11.23. - 2023.11.23.
Budapest
2023.11.22. - 2023.11.22.
Pécs
2023.11.16. - 2024.01.21.
Budapest
2023.11.09. - 2024.03.17.
Budapest
2023.11.04. - 2024.01.31.
Fülek
2023.10.23. - 2024.01.21.
Debrecen
2023.10.19. - 2023.12.10.
Kaposvár
2023.10.18. - 2024.02.18.
Budapest
Szent István Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum - Gödöllő
A múzeum bejárata
Cím: 2103, Gödöllő Páter Károly utca 1.
Telefonszám: (28) 410-210, (28) 522-000 /1050
Nyitva tartás: H-P 9-16, Szo 9-14
állandó kiállítás, gazdaság, gépipar, ipar, mezőgazdaság, nehézipar, technikatörténet, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
800 HUF
Belépő diákoknak
400 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
400 HUF
Belépő családoknak
2000 HUF
/ család
Tárlatvezetés
5000 HUF
Fotó
1500 HUF
Videó
2500 HUF
A természeti erőforrások - szél, víz - és az izomerő által működtetett egyszerű erőgépek után forradalmi változásokat hozott a tüzelőanyagokban rejlő energia felhasználása erőgépek működtetéséhez. Ez a folyamat a kőszénben és más szilárd tüzelőanyagokban rejlő energia felhasználásával a gőzgépeken keresztül vette kezdetét.
Részlet a kiállításból
A mezőgazdasági termelésben a gőz korszaka később jelentkezett, mint más területeken - ipar, közlekedés -, de a termelést jelentős mértékben forradalmasította, átalakította. A mezőgazdaság számára gyártott gőzgép, gőzlokomobil Lincolnból a Clayton-Shuttleworth cégtől 1845-ben indult el világhódító útjára.

A gőzgép feltalálására, kialakítására vonatkozó kísérletek az első mezőgazdasági célú gőzgép megjelenésétől jóval korábbiak voltak, a próbálkozások több mint 100 éves múltra tekinthetnek vissza. Hosszú előzmények után született meg az igazi gőzgép 1769-ben, amikor James Watt szabadalmaztatta közvetlen hatású kisnyomású gőzgépét. 1775-ben megalakult a világ első gőzgépgyára Angliában a Boulton-Watt cég.

Mezőgazdasági gőzgép szerkesztésére az első próbálkozás Richard Trevithick nevéhez fűződik, aki 1811-ben mutatta be gépét. Ezt követően 1841-ben Alexander Dean jelentkezett a függőleges kazánú, kerekekre szerelt gőzgépével. Ezek után 1845-ben indult meg a lincolni Clayton-Shuttleworth cégnél a nagy sorozatú gőzlokomobilok gyártása.

Hamarosan egyre több kísérlet, próbálkozás indult meg a szántás gépesítésének az irányába, amelyek során kialakultak a direkt és az indirekt gőzgépes szántási eljárások. 1837-ben gőzekeszántógépet mutattak be Lancashireben. 1849-ben James Usker gőz-ásóekét szerkesztett. A 19. század derekára Angliában alakult ki John Fowler munkássága nyomán az egygépes gőzeke-szántórendszer, amelynek erőgépe a Fowler típusú, önjáró ekemozdony volt.

A mezőgazdasági gőzgépek legmagasabb fejlettségi szintjüket az önjáró szántógépek területén érték el. A mezőgazdasági gőzgépek használata a 20. század közepéig maradt fenn Magyarországon, de virágkorukat a 19. század utolsó két évtizedében és a 20. század első három évtizedében élték.