Eseménynaptár
2019. július
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
2019.07.20. - 2019.07.20.
Budapest
2019.07.19. - 2019.08.23.
Dunaújváros
2019.07.15. - 2019.07.19.
Székesfehérvár
2019.07.15. - 2019.07.19.
Eger
2019.07.15. - 2019.09.16.
Budapest
2019.07.10. - 2019.09.22.
Budapest
2019.07.03. - 2019.07.24.
Budapest
2019.07.01. - 2019.12.30.
Budapest
2019.06.28. - 2019.10.20.
Budapest
2019.06.28. - 2019.09.28.
Mezőkövesd
2019.06.22. - 2019.09.01.
Mosonmagyaróvár
2019.06.22. - 2019.12.31.
Budapest
2019.06.22. - 2019.07.31.
Szombathely
2019.06.22. - 2019.07.31.
Szombathely
2019.06.21. - 2019.07.21.
Székesfehérvár
2018.09.14. - 2019.12.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Vegyészeti Múzeuma - Várpalota
Thury-vár, Várpalota
Cím: 8100, Várpalota Thury-vár
Telefonszám: (88) 575-670
állandó kiállítás, kémia, oktatástörténet, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
600 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
(6-26 év )
300 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
(62-70 év)
300 HUF
/ fő
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
/ csoport
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
8000 HUF
/ csoport
A "Kémiai kísérletezés eszközeinek fejlődése" című kiállításunkat 2004 áprilisában nyitottuk meg elsősorban a Magyar Vegyészeti Múzeum idevonatkozó könyveinek a felhasználásával. A kiállítást Kapocsi Margit Katalin kémiatanárnő, a Magyar Vegyészeti Múzeum külsőse állította össze, aki az oktatási programunk kidolgozásában és megvalósításában azóta is aktívan részt vesz.

A tárlat külső megjelenésében egy bevezető tablóból és a kiállított könyveket tartalmazó vitrinekből áll. A tablón helyet kapott egy Priestly-t (1733-1804) ábrázoló fotó, aki az oxigén és más gázok felfedezéséről ismert, valamint "Próba tétel" címmel egy rövid idézet, amely az első hazai természettudományi oktatás-módszertani könyvből származik. Az 1781-ben megjelent könyv előírja, hogy "A 'tanítómester jól készüljön és nem tsak minden a 'hoz tartozó eszközöket elö szerezzen, hanem magát is benne gyakorolja, hogy ne tévedjen".

A tablón egy rövid áttekintés olvasható, mely elsőként a kémia szó jelentését taglalja. Megemlíti, hogy a kémia a közoktatásban önálló tudományként, a középfokú oktatásban, a reáliskolákban jelent meg 1926-ban, ill. 1938-tól a gimnáziumok felsőbb osztályaiban. Majd áttér a kísérletezések eredetének említésére, természetesen nem mellőzve az alkímia kezdeteit és virágkorát sem. A már említett 1781-es tankönyvön kívül egyéb adatokat is hoz, amelyek kísérletekről számolna be, ill. ismerteti a legismertebb taneszköz gyártókat, akiknek katalógusaiból az iskolák rendelhettek.

A kiegyezést követően már megfogalmazták a kísérletezéshez szükséges eszközök jegyzékét, de még továbbra is hiányoztak a megfelelő előadótermek, vegyszerek, szertárak, stb.. Egy 1932-33-as felmérés szerint, azon kevés helyen, ahol egyáltalán végeztek valamilyen kémiai gyakorlatot, ott is szükség volt a tanulók anyagi hozzájárulására.

Végül a jelen helyzet bemutatása zárja az ismertető részt. A kiállított könyvek listája kezdődik Say Móricz: A vegytan alapvonalai című 1862-ben a Heckenast Kiadónál megjelent, középtanodák számára írt könyvével és Kecskés Andrásné - Rozgonyi Jánosné - Kiss Zsuzsanna: 2003-as Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelent Kémia 8. című könyvvel zárul. Több mint 60 darab e témában ismert és elismert könyv segítségével követhető nyomon a közel 150 éves fejlődés.