Eseménynaptár
2019. november
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2019.11.08. - 2020.04.05.
Budapest
2019.11.08. - 2019.12.20.
Székesfehérvár
2019.11.05. - 2019.12.07.
Budapest
2019.10.16. - 2019.11.18.
Budapest
2019.10.12. - 2020.02.12.
Veszprém
2019.10.05. - 2019.11.30.
Hódmezővásárhely
2019.09.28. - 2020.01.15.
Győr
2019.09.27. - 2020.02.02.
Budapest
2019.09.19. - 2020.02.28.
Balassagyarmat
2019.09.19. - 2020.01.05.
Budapest
2019.09.17. - 2019.12.10.
Székesfehérvár
2019.09.13. - 2019.12.31.
Miskolc
2018.09.14. - 2019.12.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
2011.10.04. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.09.30. - 1970.01.01.
Nagykáta
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Vegyészeti Múzeuma - Várpalota
Thury-vár, Várpalota
Cím: 8100, Várpalota Thury-vár
Telefonszám: (88) 575-670
állandó kiállítás, kémia, oktatástörténet, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
600 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
(6-26 év )
300 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
(62-70 év)
300 HUF
/ fő
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
/ csoport
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
8000 HUF
/ csoport
A "Kémiai kísérletezés eszközeinek fejlődése" című kiállításunkat 2004 áprilisában nyitottuk meg elsősorban a Magyar Vegyészeti Múzeum idevonatkozó könyveinek a felhasználásával. A kiállítást Kapocsi Margit Katalin kémiatanárnő, a Magyar Vegyészeti Múzeum külsőse állította össze, aki az oktatási programunk kidolgozásában és megvalósításában azóta is aktívan részt vesz.

A tárlat külső megjelenésében egy bevezető tablóból és a kiállított könyveket tartalmazó vitrinekből áll. A tablón helyet kapott egy Priestly-t (1733-1804) ábrázoló fotó, aki az oxigén és más gázok felfedezéséről ismert, valamint "Próba tétel" címmel egy rövid idézet, amely az első hazai természettudományi oktatás-módszertani könyvből származik. Az 1781-ben megjelent könyv előírja, hogy "A 'tanítómester jól készüljön és nem tsak minden a 'hoz tartozó eszközöket elö szerezzen, hanem magát is benne gyakorolja, hogy ne tévedjen".

A tablón egy rövid áttekintés olvasható, mely elsőként a kémia szó jelentését taglalja. Megemlíti, hogy a kémia a közoktatásban önálló tudományként, a középfokú oktatásban, a reáliskolákban jelent meg 1926-ban, ill. 1938-tól a gimnáziumok felsőbb osztályaiban. Majd áttér a kísérletezések eredetének említésére, természetesen nem mellőzve az alkímia kezdeteit és virágkorát sem. A már említett 1781-es tankönyvön kívül egyéb adatokat is hoz, amelyek kísérletekről számolna be, ill. ismerteti a legismertebb taneszköz gyártókat, akiknek katalógusaiból az iskolák rendelhettek.

A kiegyezést követően már megfogalmazták a kísérletezéshez szükséges eszközök jegyzékét, de még továbbra is hiányoztak a megfelelő előadótermek, vegyszerek, szertárak, stb.. Egy 1932-33-as felmérés szerint, azon kevés helyen, ahol egyáltalán végeztek valamilyen kémiai gyakorlatot, ott is szükség volt a tanulók anyagi hozzájárulására.

Végül a jelen helyzet bemutatása zárja az ismertető részt. A kiállított könyvek listája kezdődik Say Móricz: A vegytan alapvonalai című 1862-ben a Heckenast Kiadónál megjelent, középtanodák számára írt könyvével és Kecskés Andrásné - Rozgonyi Jánosné - Kiss Zsuzsanna: 2003-as Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában megjelent Kémia 8. című könyvvel zárul. Több mint 60 darab e témában ismert és elismert könyv segítségével követhető nyomon a közel 150 éves fejlődés.