2020.07.30.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Ha paprikaültetőt elnyomja az álom, a palánta feje is lebillen

2020.07.23.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Karrier-tangó

2020.07.16.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Azok a hosszú láncba fűzött, csörgős, piros paprikacsövek...

2020.07.08.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Szegedet a paprika helyezte földünk térképére

2020.06.30.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Utasok, vendégek, családtagok és a forradalmi kritika

2020.06.22.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Szegedi contra kalocsai paprika: még a bíróság sem tudott dönteni

2020.06.15.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Kotányi János, a fűszerfejedelem

2020.06.09.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Darabokban a szegedi paprikatermelő tájkörzet

2020.06.04.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

A paprika gondozása "derékszögű" feladat

2020.06.04.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Ismét megnyitott a röszkei Paprika Múzeum!

2020.05.27.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Végállomás: villamosút a Pesti paprikából

2020.05.21.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Olyan mint a halott: "vinni kő"

2020.05.19.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

A legszögedibb szögedi

Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum - Röszke
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum
Cím: 6758, Röszke II. kerület, 50/B.
Telefonszám: (62) 272-788, (30) 371-8044
Nyitva tartás: A múzeum előzetes bejelentkezés alapján látogatható, a hét minden napján, egyénileg és csoportosan egyaránt.
2020.06.15.
PaprikaMolnár Fűszerpaprika Malom és Múzeum
gazdaság, hír, mezőgazdaság
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A Kotányi-termékeket ma már a legtöbben nem is a paprikával, hanem fűszerek színes kavalkádjával azonosítanák. Bizonyára sokak fülében ott cseng még a márkát reklámozó szlogen – Fűszermester, Kotányi! – ez pedig határozottan többre utal a fűszerpaprikánál. A fűszerek márkája azonban egy paprikamárkából nőtt ki, és mielőtt az egész világon ismert lett, szegedi illetőségű volt.
Kotányi János Paprikamalma
Mikor azt mondjuk, „a legmesszebbre jutó”, a kifejezés minden értelemben helytálló. Magában foglalja a világszintű elterjedést, a sikeres és jövedelmező üzletet, és a ’Kotányi’ név széles körű ismertségét és elismertségét.


A családi háttér és a korai sikerek

Kotányi János, a későbbi fűszerfejedelem, Kojeteiner Jakab néven született Szegeden, 1858-ban, zsidó szülők – (Kojeteiner) Hirsch Wolf és Goldberger Katalin – gyermekeként.

Az ifjú Kotányi már egészen zsenge korában távoli tájak népéről, vidékéről és konyhájáról ábrándozott. Utóbbi különösen megragadta a képzeletét, elgondolta, milyen jó lenne, ha hozzáférne idegen országok fűszereihez. Sőt, ennél merészebbet álmodott. Elgondolta, milyen jó lenne, ha mindenki hozzáférne a világ minden fűszeréhez.

Senki sem mondhatja, hogy terve végrehajtásával késlekedett volna. Mikor 14 éves volt, 1872-ben, gyalogszerrel indult Bécsbe, hogy a kereskedelem terén jártasságot szerezzen. Miután visszatért szülővárosába, 1880-ban saját üzletet nyitott.


Világszintű terjeszkedés, napjainkig tartó siker

A termék sikere oly' mértékben nőtt, hogy három évvel később már bécsi terjesztéséről is gondoskodni kellett. Az első kihelyezett Kotányi-üzlet Döblingben jött létre.

A (még mindig ifjú) Kotányi nagyra törő terveit a gyors gazdasági növekedés is segítette. Ráérezve az egyre emelkedő keresleti igényekre, Bécsben is létrehozott egy paprikaőrlőt, ahol szegedi termést dolgozott fel szegedi molnárok segítségével. A szülővárosában álló malmának tevékenységét pedig kiterjesztette. Többé már nem csak paprikát őröltek, a létesítmény fűszermalomként működött tovább.

A bécsi siker után Kotányi előtt kinyílt a világ. A rózsapaprika meghódította Ausztriát, Cseh- és Morvaországot, Münchent, Berlint, de még New Yorkot és Bostont is.


Következetes marketing tevékenység jellemezte Kotányi üzletpolitikáját

A márka ismertsége azonban nem csak a szerencsén és a jó gazdasági érzéken múlott, hanem Kotányi János tudatos promóciós tevékenységén is. A korszak szinte összes jelentősebb lapjába bekerültek a Kotányi-fűszerek reklámjai, egy ügyes szegedi háziasszony világ körüli útját a fűszermágnás pedig csupán azért finanszírozta, hogy az minden jelentősebb főváros minden számottevő éttermében megtanítsa a szakácsokat szegedi paprikával főzni.


Bár az államosítás miatt az üzlet magyarországi ága 1953-ban megszűnt, Kotányi János elképzelése maradéktalanul teljesült. Termékei messzire jutottak, szinte a világ összes háztartásába, távoli tájak ízeit továbbítják, alkalmas eszközei lehetnek a konyhai kreativitásnak.
Deme Ágnes néprajzkutató