2025.06.09.
Néprajzi Múzeum

Tarolnak a Néprajzi Múzeum könyvei

2025.11.28.
Katona József Múzeum

Szenzációs leletekre bukkantak a régészek

2025.11.27.
Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára

Lemondó nyilatkozat a fürdőszobából

2025.11.09.

Névtelenek temetője

2025.11.04.
Erdős Renée-Ház - Muzeális Gyűjtemény és Kiállítóterem

Rákosmenti, helytörténeti blog indult

2025.07.29.
Vasarely Múzeum

Vasarely A-Z

Néprajzi Múzeum - Budapest
Néprajzi Múzeum látványterv
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út - Ötvenhatosok tere
Telefonszám: (1) 473-2400
Nyitva tartás: K-V 10-18
2025.11.28.
gyermek- és ifjúsági program, hír, rendezvény
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Ismét a világ élvonalában a Néprajzi Múzeum: különdíjat hozott az „Éjszakázz a múzeumban! program A Néprajzi Múzeum „Éjszakázz a múzeumban!” című komplex múzeumpedagógiai programja 2025-ben különdíjat nyert a rangos Children in Museums Award nemzetközi zsűrijétől.

Az idén számos szakmai elismeréssel kitüntetett budapesti közgyűjtemény olyan nagynevű intézményekkel került a legjobb öt közé, mint a szingapúri Children’s Museum, a dubaji OliOli gyerekmúzeum, a brit Blackpoolban található Showtown családi múzeum vagy a fődíjat elnyerő texasi El Paso La Nube STEAM Discovery Center-je. A díjat a European Museum Academy és a Hands On! International ítéli oda azoknak a múzeumoknak, amelyek kiemelkedő módon szolgálják a gyerekek múzeumi élményét. A zsűri – amely tagjai kifejezetten a Néprajzi Múzeum számára alkották meg ezt a különdíjat – indoklása szerint a program „erős gyűjteményi fókuszú, aktív tanulást támogató környezet, amely egyedülálló módon vezeti be a gyerekeket a múzeumok világába és az etnográfia tudományába.”

Az „Éjszakázz a múzeumban!” a Néprajzi Múzeum leendő gyermekmúzeumának első, már működő fázisa. A 8–11 éves gyerekeket és a kisebb gyerekekkel érkező családokat, iskolai osztályokat szólítja meg, és kétféle formában vehető igénybe: rövid, esti programként vagy egész éjszakás alvós élményként. A résztvevők akkor lépnek be a múzeumba, amikor az már bezárt, így a program első pillanata is kérdésfeltevésre hív: mi történik a múzeumban zárás után? A program központi tere egy kifejezetten erre a célra kialakított és csak ezeken a foglalkozásokon használt múzeumpedagógiai tér: egy félkész kiállítás és a hozzá tartozó raktár, amelyet a gyerekeknek kell befejezniük.

A kiállítás témája az alvás, amely egyszerre személyes és kulturális kérdésként merül fel. A gyerekek több száz tárgyból választhatnak, mágneses és írható- letörölhető falakon dolgoznak, demonstrációs tárgyakat és rekonstrukciókat használnak, miközben a kurátorok tervei, jegyzetei és tárgyleírásai is rendelkezésükre állnak. A folyamat során valódi kurátorokként és muzeológusokként tevékenykednek: kutatnak, válogatnak, elrendeznek, és saját minikiállítást hoznak létre.

Az elkészült munkákat kisebb csoportokban mutatják be, élőképek, szerepjátékok, történetmesélés vagy magyarázat formájában. A bemutatók egyszerre reflektálnak a múzeumi témára és a gyerekek saját életére: a résztvevők megosztják alvási szokásaikat, családi élményeiket, és azt is, hogyan látják a múzeum szerepét a mindennapjaikban.

A program csúcspontja, hogy a gyerekek a kiállítótérben vagy a raktárban saját alvóhelyet alakítanak ki, majd a nap mesemondással zárul, amely lassan álomba ringatja őket. Reggel közösen idézik fel álmaikat és a program élményeit. Pedagógiai szempontból a program különös figyelmet fordít az érzelmi bevonódásra, a motivációra és a differenciált feladatokra. A múzeumpedagógusok szerepe hangsúlyozottan háttérből támogató: a gyerekeknek teret engednek, hogy saját felfedezéseiket hangosan megfogalmazzák, alkotóként és gondolkodóként jelenjenek meg.

A munkát valódi gyűjteményi tárgyak teszik hitelessé, amely hátterét a Néprajzi Múzeum 230 000 darabos gyűjteménye biztosíja. Ez nem játszóház, hanem autentikus múzeumi tér, amelyet a gyerekek építenek fel a múzeum néprajzos kurátorai által elkészített forgatókönyv alapján. Bár a program témája az alvás, mélyebb szinten a gyerekeknek lehetőségük van "muzeológust, kurátort játszani", és saját kiállítást építeni. Végső soron az a fontos most, hogy megértsék, mire való egy múzeum, hogyan kapcsolódhat a mindennapi életükhöz, és hogyan lehet értelmesen felhasználni a múzeumi ismereteket. És e folyamat során minden résztvevő a saját identitását is formálja a különböző helyzetekkel és tárgyakkal való foglalkozás révén.

A különdíj a Néprajzi Múzeum elkötelezett, stratégiai szintű gyermek- és családközpontú munkáját ismeri el. A zsűri hangsúlyozta, hogy az intézmény több rétegű pedagógiai megközelítése, a gyerekek bevonását előtérbe helyező módszertana és a gyűjtemények kreatív, személyes kapcsolatokat teremtő felhasználása példaértékű. Az „Éjszakázz a múzeumban!” egyszerre nyújt innovatív tanulási élményt, betekintést enged a múzeum kulisszái mögé, valamint olyan alkotó- és gondolkodási lehetőséget kínál, amely a gyerekek önismeretére és identitásformálására is hat.