Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1036, Budapest Korona tér 1.
Telefonszám: (1) 212-1245
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2014.03.20. - 2014.11.16.
divattervezés, gazdaság, időszaki kiállítás, kereskedelem, kereskedelem- és vendéglátóipar-történet, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
1000 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
500 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
500 HUF
/ fő
Belépő családoknak
(2 felnőtt + 1 gyermek)
2000 HUF
/ család
Belépő Budapest Kártyával
640 HUF
/ fő
Tárlatvezetés magyar nyelven
2000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
3000 HUF
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum nagyon gazdag reklámgyűjteménnyel rendelkezik. Tematikus kiállítássorozat keretében tervezzük különböző nézőpontokból bemutatni a gyűjtemény kevésbé közismert darabjait (a reklám és a humor, a reklám és az idő, a reklám és a gyerekek stb.).
Divat Szalon, 1916
Elsőként a hölgyek szerepét szemléltetjük a reklámozásban, a legkülönfélébb műtárgyakon és dokumentumokon keresztül. A szép nő egyrészt a figyelemfelkeltés hatásos eszközeként, másrészt a női igényeket kiszolgáló árucikkekkel kapcsolatban jelenik meg a hirdetéseken. Az öt évtizedet átfogó bemutató egyben alkalmat ad a női szépségideál és a divat változásának nyomon követésére is. Így a tárlat mintegy folytatása a 19. századi divatot bemutató kiállításunknak (Fardagály és kámvás rokolya, 2010. szeptember 24-től 2011. május 16-ig) Ezúttal 1900-tól az 1940-es évek végéig tekintjük át a gyorsan változó divatirányzatokat.

A 20. század minden téren a forradalmi változások időszaka volt. Ugrásszerű fejlődés az iparban, technikában, informatikában, közlekedésben. Átalakultak a társadalmi szokások, hihetetlenül felgyorsult az élet, elterjedtek a modern táncok és zenék, általánossá vált a sportolás.

A tömegtermelés megjelenésével a reklám szerepe fokozatosan nő. A hagyományos hirdetések mellett egyre újabb és változatosabb eszközök segítik az eladást, az új termékek népszerűsítését. A cégek mind többet költenek reklámnyomtatványokra. Plakátokkal, számolócédulákkal, reklámkártyákkal, szórólapokkal, árlápokkal, árjegyzékekkel, kirakati táblákkal, divatértesítőkkel, ajándékokkal igyekeztek-igyekeznek megnyerni a vásárlók kegyeit. Neves iparművészek, grafikusok tervezik ezeket a kiadványokat, amelyek gyakran ábrázolnak szép és elegáns nőket. Így a mindenkori divatlapok, filmek, fotók mellett a különböző reklámhordozók is értékes forrásai az öltözködés történetének.

A társadalmi és életmódbeli változások kihatottak a kor szépségideáljára is. Teljes mértékben szakítottak az előző század női eszményképével. Megszabadultak a fűzőtől, ettől az egészségtelen ruhadarabtól. Az 1900-as évek elején jelennek meg a komplék (komplex ruhák), a tunikák és az empire ruhák, kedveltek a kosztümök. A szoknyák egyre rövidülnek, kivillannak a bokák. A divat túlkapásai a kényelmes, de előnytelen „reformruha” és az 1910-es évek bokánál erősen beszűkölő bukjelszoknyája.

Az igazi gyökeres fordulat az első világháború alatt következik be. Ekkor a nők rá voltak kényszerítve, hogy egyedül is helytálljanak. Míg a férfiak a harctéren küzdöttek, munkájukat az asszonyok végezték el. Nem meglepő, hogy a háború után több jogot akartak, és ehhez igazodott a nőideál is. A „modern nő”, aki dolgozik, cigarettázik, sportol, s adott esetben férfikísérő nélkül is mutatkozik nyilvános helyeken. Divatba jön a fiús testalkat és frizura. A hölgyek rövid bubifrizurát vágatnak, a ruhák éppen csak eltakarják a térdet. Az 1920-as évek híres divatdiktátora Gabrielle „Coco” Chanel azt vallotta, hogy a divat csak akkor jó, ha szabadságot ad a nőknek.

Az 1930-as évek divatja a magas vékony alak. Már itt megjelent a manapság erőteljesen sugallt „éhező modell”. Kedveltek a hosszabb, egybeszabott ruhák, amelyek optikailag erősen nyújtották a viselőjüket. Az 1940-es években a szoknya újra rövidül, viszont a haj meghosszabbodik, hangsúlyosabb lesz a smink. A kosztümök szabása férfiasabbá válik. Válltöméses zakók, derékban elvágott ruhák, széles övek jelennek meg az árjegyzékekben, divatlapokban. A második világháború alatt fellépő bőrhiány miatt parafatalpú vászoncipőt hordanak.

Kiállításunkban az egyes korszakok hangulatát, életérzését segítik felidézni az enteriőrök, fotómontázsok, korabeli ruhák, cipők, fehérneműk és más kiegészítők.

Vendégeink érintőképernyő segítségével divatlapokat, árjegyzékeket, reklámnyomtatványokat is tanulmányozhatnak, kávéházi újságkeretekben a korszak divatlapjainak másolatait lapozgathatják. TV-képernyőn pedig 1930-as 1940-es évekbeli filmrészleteket nézhetnek.