Eseménynaptár
2020. november
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
2020.11.25. - 2020.11.25.
Budapest
2020.11.25. - 2020.11.25.
Budapest
2020.11.24. - 2020.11.24.
Budapest
2020.11.22. - 2021.03.28.
Hódmezővásárhely
2020.11.22. - 2020.12.31.
Hódmezővásárhely
2020.11.18. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.18. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.18. - 2021.01.02.
Budapest
2020.11.16. - 2020.11.16.
Budapest
2020.11.16. - 2020.11.18.
Budapest
2020.11.12. - 2020.11.12.
Tatabánya
2020.11.11. - 2020.11.11.
Budapest
2020.11.11. - 2020.11.11.
Budapest
2020.11.11. - 2021.01.02.
Budapest
2020.11.10. - 2020.12.18.
Kecskemét
2020.11.10. - 2020.12.10.
Budapest
2020.11.09. - 2021.03.28.
Pécs
2020.11.06. - 2020.12.19.
Dunaújváros
2020.11.04. - 2021.03.28.
Pécs
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár I. - Martyn Ferenc Múzeum - Pécs
Mattis János festménye
Cím: 7621, Pécs Káptalan utca 4.
Telefonszám: (72) 514-040
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
2020.11.09. - 2021.03.28.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
500 HUF
Belépő diákoknak
250 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
250 HUF
Tárlatvezetés magyar nyelven
3000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
5000 HUF
Új, fontos állomáshoz érkezett a Képtári tárlatok pécsi műbarátoknak című sorozat. A Gábor Jenő párizsi utazása című kiállítás a művész párizsi utazásáról írt naplójára alapul, s így szöveg és kép, verbális és vizuális lehetséges teoretikus összefüggéseit villantja fel egy festő életművében. A tárlat anyaga a Janus Pannonius Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, valamint magángyűjteményekből áll.
Gábor Jenő párizsi utazása
Gábor Jenő (1893-1968) naplójának szövege és a festmények sajátos módon illusztrálják egymást. Ugyanakkor ez a kiállítás – a neves alkotó életművének egyik legjelentősebb korszakát bemutatva – arra is rávilágít, hogy az utazás mint a hagyományos festői életrajzok momentuma a 20. században már nem csupán az egységes akadémikus ábrázolási technika meghatározta távoli, egzotikus témák keresését jelentette, hanem újabb ábrázolási módszerek, stílusirányzatok megismerését is.

Párizs a 20. század elején a képzőművészeti élet központja volt. Gábor Jenő együtt talált itt rá a modern nagyváros életének különleges jeleneteire és a mindezeket megjelenítő modern képzőművészeti törekvésekre. A párizsi (illetve a Le Havre-i kirándulás ihlette) képeken egy pécsi turista egzotikumot kereső nézőpontjából látjuk a várost. A jellegzetes utcák, épületek, a Szajna hídjai, a Bois de Boulogne parkja, vagy a Le Havre-i kikötő és strand éppúgy része ennek a tekintetnek, ahogy az opera nézőtere vagy – legfőbb témaként – a mulatók és szórakozóhelyek világa. Az éjszakai élet fontos festői témája Gábor Jenőnek, mely a korszak népszerű muzsikájával, a dzsesszel egyúttal zene és kép lehetséges összefüggését is megjeleníti.

1966-ban a pécsi múzeum felkérésére írt önéletrajzában így emlékszik erre a korszakára: „Pécsi időszakomra esik párizsi utam (1926) is, amikor nyári szünidőben hosszabb időt töltöttem a modern festészet fővárosában. Tanulmányoztam a nagy avantgarde művészek műveit. De emellett sokat dolgoztam is és gazdag anyaggal tértem haza. Sok vázlattal, amelyeket itthon nagyobb méretben feldolgoztam. Ha már Párizsnál tartunk, meg kell emlékeznem a párizsi szellem kitűnő közvetítőjéről: Martyn Ferencről, kinek Pécsett készült nonfiguratív képei és a vele folytatott beszélgetések kiegészítették a jótékony hatást, amelyet a párizsi „Cahiers d’Art”-ból és még néhány hasonló folyóiratból és könyvből merítettem. A német „Bauhaus” és a francia expresszionista-kubista stb. hatás nagyon jót tett munkásságomnak és további fejlődésemnek. Nem voltam stílus soviniszta, de eklektikus sem, - csak a nekem testhezálló hatásokat mohón szívtam magamba.”

Gábor Jenő naplójának rövidített változata kommentárral és képmellékletekkel megjelent a magyar irodalom napjainkban egyik legjelentősebb folyóiratában, a Pécsett szerkesztett JELENKOR szeptemberi számában. A teljes napló, szintén képmellékletekkel külön füzetként megvásárolható a kiállításon.

A tárlat megnyitó ünnepségén (2020. október 8., 17:00, Modern Magyar Képtár) P. Horváth Tamás író, önkormányzati képviselő mond bevezetőt, a kiállítást Nagy András, a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának vezetője nyitja meg. Közreműködik Villuth András (akusztikus gitár) és Kocziány Tibor (akusztikus gitár, arab lant). Muzsikájuk az 1930-50-es évek francia jazz irányzatát, a Manouche (Gypsy jazz) stílust eleveníti fel.