Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.26. - 2024.04.26.
Tiszadada
2024.04.26. - 2024.04.26.
Nagybereg
2024.04.26. - 2024.04.27.
Táp
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.06.26.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
Laczkó Dezső Múzeum - Veszprém
Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém
Cím: 8200, Veszprém Török Ignác u. 7.
Telefonszám: (88) 789-791
Nyitva tartás: Cs-Szo 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2016.11.17. - 2017.02.26.
festészet, hírességek, időszaki kiállítás, képzőművészet, kortárs, op-art, újkori művészet, Victor Vasarely, XX. századi művészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Laczkó Dezső Múzeum együttműködésnek köszönhetően újabb cserekiállítás érkezik Veszprémbe. Ezúttal Victor Vasarely, az optikai festészet, vagyis az „op-art” vezéregyéniségének alkotásai kerülnek reflektorfénybe, míg Egry József művei Pécsen, a Modern Magyar Képtárban mutatkoznak be.
Victor Vasarely 110-20

Vasarely, a 20. század egyik legsikeresebb és legismertebb művésze, 110 évvel ezelőtt, 1906-ban Vásárhelyi Győző néven látta meg a napvilágot, Pécsen. Meghatározó mozzanat volt számára, mikor 1928-ban beiratkozott Bortnyik Sándor budapesti tanintézetébe, a Műhelybe, ahol azonnal magával ragadta a modern a művészet szellemisége. 1930-ban Párizsba költözött és reklámgrafikusként hamar sikeressé vált.

Igazán intenzíven a negyvenes években kezdett festeni, s bár először a kubizmus és szürrealizmus „tévútra” vitte, gyorsan rátalált saját geometrikus absztrakt formanyelvére. Kezdetben a természet belső geometriáját tanulmányozta, majd az ötvenes években optikai és kinetikai vizsgálatokkal kezdett kísérletezni. Az op-art kialakulásának időszaka volt ez; Vasarely vibráló fekete-fehér kompozíciói pedig megmozdultak.

Időszaki kiállításunkon bemutatásra kerül a művész Fekete és fehér sorozatának több darabja, köztük a Biadan című alkotás, amelyen a rajz pozitív és negatív változatának egymás mellé helyezése azt a hatást kelti, mintha különböző mélységben elhelyezkedő, egymáshoz képest el-elmozduló rétegeket látnánk.

A hatvanas években Vasarelyt elsősorban a nyolcszög két és háromdimenziós megjelenése foglalkoztatta és az emberi szem ingerlésére koncentrálva, a színek hozzáadásával fokozni kezdte kompozíciói térhatását. Az égbolt egyik legfényesebb csillagáról elnevezett Vega sorozatánál a kockás lap felnagyításával, illetve lekicsinyítésével hozott létre kiemelkedő, illetve besüllyedő formákat a térillúzió érzetét keltve. A Vonal Fegn című képén a vonalközök fokozatos szélesedése és szűkülése mellett a világosodó és sötétedő színárnyalatok erősítik a térmélység látszatát.

Ahogy a Vasarely-életmű szempontjából kiemelkedő jelentőségű volt a plasztikai abc megalkotása, így a négyzetekbe helyezett különböző plasztikai idomokból komponált műveknek is hangsúlyos szerep jut a kiállításon. A formakészlet létrehozásával a művész tulajdonképpen korlátlan lehetőséget teremtett különféle színbeli és formai kompozíciók megalkotására. S bár a planetáris folklór sorozat képei a szemet szinte irritáló, mégis véletlenszerűnek ható kompozíció benyomását keltik, valójában szigorú szabályrendszert követve sorolta a művész egymás mellé az elemeket.

Vasarely hitt abban, hogy a művészet szerepe a társadalom megváltoztatása, a művész hivatása pedig a haladás elősegítése. Célja az volt, hogy a művészetet a hétköznapok, az élet részévé tegye, olyasmivé, ami mindenki számára elérhető. Saját életét is szigorú, meghatározott rendszer szerint élte, csak egyetlen gyengéje volt; a csokoládé.

A Laczkó Dezső Múzeum új időszaki kiállítása végigvezet Vasarely művészetének fő korszakain, így középpontba kerülnek az op-art textilek, fekete-fehér konstrukciók, geometrikus szerkezetű és kinetikus alkotások. A képeket szemlélve pedig tényleg nem tudjuk majd eldönteni, merre domború, vagy épp homorú a sík felület, ami előtt állunk.