Eseménynaptár
2025. május
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2025.05.18. - 2025.05.18.
Fehérvárcsurgó
2025.05.17. - 2025.05.17.
Dunaújváros
2025.05.17. - 2025.06.17.
Hódmezővásárhely
2025.05.17. - 2025.09.14.
Gyula
2025.05.15. - 2025.05.15.
Hódmezővásárhely
2025.05.15. - 2025.05.15.
Hódmezővásárhely
2025.05.15. - 2025.05.15.
Budapest
2025.05.14. - 2025.05.14.
Budapest
2025.05.11. - 2025.05.11.
Fehérvárcsurgó
2025.05.11. - 2025.05.11.
Budapest
2025.05.11. - 2025.06.11.
Budapest
2025.05.10. - 2025.05.10.
Kaposvár
2025.05.10. - 2025.05.10.
Ópusztaszer
2025.05.10. - 2025.05.11.
Budapest
2025.05.10. - 2026.01.10.
Szeged
2025.05.06. - 2025.06.06.
Szeged
2025.05.06. - 2025.09.28.
Budapest
2025.05.01. - 2025.06.30.
Herend
2025.05.01. - 2025.08.31.
Szentendre
2025.04.30. - 2025.05.31.
Eger
Közlekedési Múzeum - Budapest
Cím: 1101, Budapest Kőbányai út 24-28.
Telefonszám: (1) 273-3840
Nyitva tartás: A múzeum egész évben zárva tart.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.11.28. - 2013.03.31.
gazdaság, időszaki kiállítás, közlekedés, szolgáltatás, tömegközlekedés, városi tömegközlekedés
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

Különleges 122 éves egysínű, működőképes villamos modellel is emlékezik a Közlekedési Múzeum a budapesti villamosközlekedés megindulásának 125. évfordulójára. A tárlat a dualizmus technikatörténetét bemutató Szabad a pálya című tárlat részeként, annak újabb szakaszaként nyílt meg. A látogatók a kiállításban megismerhetik a Budapesti rendszernek nevezett alsóvezetékes áramellátó rendszert, a villamosok fejlődését, az első HÉV szerelvényeket.

 

1887. november 28-án, hétfőn, délután fél háromkor indult el a Nyugati pályaudvar elől az első villamos Budapesten. Ezt megelőzően, augusztus 7-én a Közvágóhídtól helyiérdekű (HÉV) - gőzvontatású - szerelvény indult Soroksár felé, ezzel Budapesten beköszöntött a géperejű városi közlekedés korszaka. A villamos hamar elterjedt, és 1898-ra ki is szorította a lóvasutakat, azok pályáját is villamos rendszerre építették át. A fővárosban két társaság is üzemeltetett villamosokat, mindegyik kiépítette a - sokszor párhuzamos - saját hálózatát.

 

A századfordulóra már villamos járt több belvárosi szűk utcában is, mint például a Veress Pálné, vagy a Papnövelde utcákban. Annak érdekében, hogy ezeken a szűk helyeken biztonságosan lehessen közúti vasutat építeni, számos terv született. Ezeknek műszakilag egyik legérdekesebb példája a Zipernowsky Károly által jegyzett Függőleges nyomú vasút, azaz az egysínű, alsóvezetékes villamos terve. A szabadalmi dokumentációk kiegészítéseként 1890-ben a GANZ gyárban elkészült a tervezett villamos kb. M=1:5 méretarányú működőképes modellje és egy 10 méteres pályaszakasza.

 

A 125 éves évfordulóra ezt a különleges modellt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum restaurátorai felújították. A működőképes Zipernowsky vasút műtárgy és a műszaki megoldásai (a motor, az áramellátás) több mint 120 évesek; ezért csak alkalmanként, előre meghirdetett időpontban indítjuk be. A működő modellről filmfelvétel készült, amely a kiállítás alatt folyamatosan látható.