Eseménynaptár
2024. július
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
2024.07.22. - 2025.03.31.
Budapest
2024.07.10. - 2024.07.24.
Budapest
2024.07.07. - 2024.08.04.
Ópusztaszer
2024.07.06. - 2024.08.04.
Ópusztaszer
2024.07.01. - 2024.08.10.
Gödöllő
2024.06.30. - 2024.06.30.
Fehérvárcsurgó
2024.06.30. - 2024.06.30.
Fehérvárcsurgó
2024.06.28. - 2024.06.28.
Szeged
2024.06.28. - 2024.06.28.
Budapest
2024.06.28. - 2024.06.29.
Kápolnásnyék
2024.06.27. - 2024.08.16.
Sepsiszentgyörgy
2024.06.26. - 2024.06.26.
Szekszárd
2024.06.22. - 2024.06.22.
Zirc
2024.06.22. - 2024.06.22.
Székesfehérvár
2024.06.22. - 2024.06.22.
Szigetvár
2024.06.22. - 2024.11.15.
Hódmezővásárhely
2024.06.21. - 2024.10.06.
Budapest
2024.06.19. - 2024.09.22.
Budapest
2024.06.15. - 2024.09.15.
Hódmezővásárhely
2024.06.07. - 2025.02.02.
Budapest
Albertfalvi Helytörténeti Gyűjtemény és Iskolamúzeum - Budapest
A múzeum főbejárata
Cím: 1116, Budapest Pentele utca 8.
Telefonszám: (1) 208-6635
Nyitva tartás: K, CS 16-18
(Iskolai szünetekben zárva)
állandó kiállítás, gazdaság, közlekedés, repülés, szolgáltatás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő
100 HUF
Csoportos napijegy
200 HUF
Az első világháború kezdetétől fogva a Duna mentén - a budapesti Szent Gellért tértől egészen Érdig - létesültek a magyar repülés jelentős bázisai. Ezek közül legfontosabb volt az Első Magyar Repülőgépgyár és ennek szárazföldi- ill. vízi repülőtere Albertfalván, 1914 és 1926 között. Az első repülőgépek megépítésének 80. évfordulójára készült el a múzeum kiállítása, mely - különösen a tanulók körében - osztatlan sikert aratott. A képen Beleznay Andor, a múzeum vezetője az érdeklődő tanulók körében látható, egy repülő bemutatása kapcsán.
A képen Beleznay Andor, a múzeum vezetője az érdeklődő tanulók körében látható, egy repülő bemutatása kapcsán.
Az egy-két négyzetméteres makett hűen ábrázolja a Duna azon szakaszát, mely a mai Szabadság-hídtól az albertfalvi Vegyész utcáig mutatja be a repülés főbb fázisait, a repülőtereket, az átszerelő telepet, a gyárat. Méretarányos makettek formájában jelentkeznek a JUNKERS, a HOPFNER H.A, az UFAG, a BRANDENBURG, a LOHNER, az ORAVECZ, a LAMPICH és a SZEBENY típusú gépek különböző fajtái. Több, mint száz fénykép tanúskodik a 80 évvel ezelőtti repülőéletről. Ezeket a fényképeket hat másfél négyzetméteres tablón helyeztük el. Az összeállításban Winkler László segédkezett, aki e téma lelkes szakértője.

A múzeum kezdeményezésére 1994-ben - Albertfalva létrejöttének 175. évfordulóján - emléktáblát helyeztünk el az egykori repülőgépgyár egyik szerelőcsarnokának falán. Ez az épület csak egyike a Magyar Repülőgépgyár R.T. 1914-ben készült épületeinek, melyek még ma is léteznek, működnek. Trianon után - azaz a repülőgépek gyártásának letiltása után - egy faipari vállalat (a Neuschloss - Lichtig) kezdte meg a gyár területén a munkát. Ez nem volt véletlen, hiszen Albertfalva asztalosipara már ekkor európahírű volt, azaz faipari munkások bőven akadtak a vidéken. Bizonyítja ezt az a tény is, hogy Albertfalván alakult meg az első asztalos céh a század közepe táján. (A céh ládája megtekinthető a múzeumban, melyet 1852-ben Strobl József asztalosipari műhelyében készítettek.) A repülőgépek gyártásának nyersanyaga a fa, szintén rendelkezésre állt, hiszen a Duna közelsége a fa szállítását lehetővé tette. Így a faipari vállalat két fontos kelléke - az emberi munkaerő és a fa - biztosítva volt. Nem véletlenülterjedt tehát szájhagyományok útján az a mondás, miszerint: "Valamire való asztalosnak Európába Albertfalván keresztül vezet az útja!"

A múzeumban számos faipari alkotás tekinthető meg, melyekből már nem egyszer időszaki kiállítást rendeztünk. Asztalos dinasztiák nőttek fel Albertfalván, s igen fontosnak tartottuk, hogy az ő családfáikat felkutassuk és a múzeumban kiállítsuk.