2021.03.25.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

7 méter 20 centiméter művészet

2021.03.25.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

Zománcok esti lámpafényben

2021.01.21.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

Ficzek Ferenc nagyméretű zománcképe a pécsi Modern Magyar Képtárban

2021.01.07.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

Szijártó Kálmán monumentális zománcképe

2020.10.18.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

Kollázs, montázs, asszamblázs

2020.06.18.
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II.

A múzeum tengermély csöndjében: képek nyitásra várva

2021.04.08.
Hatvany Lajos Múzeum

A konyha művészet és kultúra

2021.04.08.
Röszkei Paprika Park - Paprika Üzem és Múzeum

Szentmihályi életképek VII.

2021.04.08.
Petőfi Irodalmi Múzeum

Ringer István kapja az idei MúzeumCafé Díjat

2021.04.02.
Szépművészeti Múzeum

A szigetvári hős dédunokája

2021.04.02.
Hatvany Lajos Múzeum

Nagypéntektől húsvéthétfőig

Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár II. - Pécs
Cím: 7621, Pécs Papnövelde u. 5.
Telefonszám: (72) 514-040
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
2021.03.25.
Jósa András Múzeum
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Mind a négy – nemrég a Megye utcából áthelyezett – nagyméretű zománckép a pécsi Modern Magyar Képtárban olyan belső falakon kapott helyet, melyek az épület üvegfalán keresztül kívülről is láthatók, a leglátványosabban napnyugtakor a műveket megvilágító lámpafényben.
Modern Magyar Képtár - esti megvilágításban
Ez a megvilágítás visszautal egy 18. században népszerű múzeumi gyakorlatra, a vatikáni szoborgaléria görög szobrainak fáklyafénnyel való éjszakai megvilágítására. A korszakban a múzeumlátogatásnak ez a módja egyúttal művészetfilozófiai jelentést nyert. A fáklyafény elszigetelte a szobrokat környezetüktől és egymástól, elillant a helyszín jelenvalósága, hogy a művek mintha a múltból, egy eltűnt világból villanhassanak éppen elő. Az eredeti közegükből, létrejöttük és funkciójuk körülményeiből kiszakított tárgyak a múzeumban egymás életét élik, hogy az egységes fehér falak kontextusában tisztán művészetté lehessenek. A fáklyafénynél a képzelet visszatéríti őket a múltjukhoz, de éppen csak egy pillanatra, mert – ahogy Rilke írja Rodin kapcsán – „bármekkora is legyen egy szobor mozgása, még ha véghetetlen távolokból, még ha az égbolt magasából is: vissza kell térnie a szoborhoz, a nagy körnek, a magány körének, melyen belül napi életét éli egy műtárgy, be kell zárulnia.”

Az esti lámpafénnyel megvilágított zománcképek mozgását épületdíszítő egykori közösségi funkciójuk visszatérése jelenti a múltból, az 1970-es évekből, s így a Modern Magyar Képtár áttetsző homlokzatának dekorációiként jelenhetnek meg, mintegy kilépve a belső térből, miközben belül – a magyar képzőművészetet bemutató állandó kiállítás részeként – az autonóm absztrakt geometrikus táblaképek magányos életét élhetik.

Nappal és az esti lámpafényben a múzeum üvegfalán át a négy nagyméretű zománcképpel együtt egy kiállítás látható Amerigo Tot (1909-1984), Vilt Tibor (1905-1983), Bocz Gyula (1937-2003), Hopp-Halász Károly (1946-2016), Csiky Tibor (1932-1989), Harasztÿ István (1934), Kigyós Sándor (1943-1984), Galántai György (1941), Érmezei Zoltán (1955-1991) és Pauer Gyula (1941-2012) plasztikáival, illetve Kocsis Imre (1940-2015) festményével.

Így a járvány miatt bezárt kiállításai ellenére a pécsi Modern Magyar Képtár ezzel a kívülről megtekinthető látványos tárlattal várja az erre sétáló, műélvezetre vágyó nézelődőket.
Nagy András