Eseménynaptár
2025. december
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
2025.12.14. - 2026.03.15.
Székesfehérvár
2025.12.13. - 2025.12.13.
Veszprém
2025.12.13. - 2025.12.13.
Dunaújváros
2025.12.13. - 2025.12.13.
Dunaújváros
2025.12.13. - 2025.12.13.
Hódmezővásárhely
2025.12.12. - 2026.03.15.
Budapest
2025.12.12. - 2026.02.08.
Székesfehérvár
2025.12.10. - 2025.12.10.
Tatabánya
2025.12.07. - 2025.12.20.
Budapest
2025.12.07. - 2026.01.06.
Debrecen
2025.12.06. - 2025.12.06.
Veszprém
2025.12.05. - 2025.12.05.
Budapest
2025.12.05. - 2026.08.23.
Budapest
2025.12.05. - 2026.01.05.
Veszprém
2025.12.04. - 2026.01.04.
Budapest
2025.11.30. - 2025.11.30.
Ópusztaszer
2025.11.27. - 2026.05.30.
Pécs
Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény - Budapest
A múzeum bejárata
Cím: 1132, Budapest Angyalföldi József Attila Művelődési Központ, József Attila tér 4.
Telefonszám: (1) 349-1501, (30) 453-3693
Nyitva tartás: K-P 9-17
Kutatónap: Sze-Cs 9-15
Csoportoknál előzetes bejelentkezés szükséges!
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2009.06.20. - 2009.08.20.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Ha a falvédők társadalmi alapját keressük, akkor a parasztok mellett a városi alsóbb középosztály és a munkásság rétegeihez jutunk. Ezen a ponton kapcsolódik a helytörténeti gyűjtemény új kiállítása Angyalföldhöz, annak egykori munkásságához.
Részlet a kiállításból
A feliratos falvédők eredete német nyelvterületre nyúlik vissza, az ott iparművészek által kezdeményezett polgári varró divat aztán gyökeret vert az Osztrák-Magyar Monarchiában is, ahol önálló életre kelt. A XX. század elejére a polgári szalonok helyett munkáslakások falain talált magának új helyet ez a műfaj, a fokozatos komfortizálódással pedig egyre inkább falikép szerepet kapott, tetszetős lakásdísszé vált, és a konyhából a lakószobába kerültek a szöveges falvédők.

Ezt a történeti folyamatot mutatjuk be időszaki kiállításunkon, különböző enteriőrökön nyomon követve a feliratos falvédők szerepének, funkciójának változást. Négy szobabelsőben mutatjuk be a polgári szalontól a munkás konyhán majd szobán át a XX. század közepe táján mindinkább a kamrákba, WC-be kiszoruló, szerepét és funkcióját elvesztő falvédőket. Majd az egymásba nyíló enteriőr sort elhagyva a látogató egy kiszélesedő térbe érkezik, ahol a feliratos falvédők jelen világát mutatjuk be.

A teljes megsemmisülés mellett két, ill három alternatíva mutatkozik itt be, az egyik egy magángyűjtő (Sisler Sándorné) tevékenysége, aki több száz darabot tárol otthon ágyneműtartójában, megőrizve ezeket a darabokat a jövőnek, a másik egy képzőművész (Pittmann Zsófia) kínálta lehetőség, aki a jelen korba ágyazva gyárt ilyen feliratos falvédőket, bemutatva, ma hogyan, milyen szövegezéssel születnének ezek a lakberendezési tárgyak.

A harmadik lehetőség pedig maga a múzeum, aki nem csak őrzi, de be is mutatja ezeknek az egykor népszerű tárgyaknak az eredetét, és utóéletét.