|
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
E-mail: kassakmuzeum@pim.hu
Nyitva tartás: Sze 10-17, Cs 12-19, P-V 10-17
|
Belépő felnőtteknek
|
800 HUF
|
|
Belépő diákoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
|
400 HUF
|
|
Belépő családoknak
(2 felnőtt és 2 kiskorú gyermek)
|
400 HUF
|
/ fő
|
A Kassák Múzeum a magyar történeti avantgárd folyóiratait vizsgáló előadás-sorozatot szervez Az avantgárd és folyóiratai: kontextusok, kapcsolatok, megközelítések címmel.
A különböző kutatási területekről érkező előadók részvétele lehetővé teszi, hogy az avantgárd folyóiratokról a maguk összetettségében beszélhessünk. Számos érv szól ugyanis amellett, hogy a folyóiratokat ne csupán az alkotók tevékenységének egyik történeti forrásaként kezeljük, hanem mint az avantgárd leghatékonyabb eszközét egy újfajta művészi kommunikáció megvalósítására. A nagyrészt folyóiratokban létrejövő „avantgárd kommunikáció" kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerben zajlott, ugyanakkor a lapok lokális kérdésekhez is hozzászóltak. Az avantgárd kiadványok mindig érzékenyen reagáltak aktuális társadalmi kérdésekre, ugyanakkor művészeti és művészetelméleti problémákat is tárgyaltak. Az avantgárd periodikák a hivatalos, állami és piaci környezeten kívül működő intézményekként kívántak megjelenni, ugyanakkor tevékenységüket mégis befolyásolták az említett közegek szabályai. Olyan kérdéskörről van tehát szó, amely egyaránt igényli sajtótörténeti, intézménytörténeti, értelmiségtörténeti, irodalomtörténeti vagy művészettörténeti szempontok bevonását.
Ha valahol, Magyarországon aztán végképp úgy tűnik, igaz Susan Rubin Suleiman állítása az avantgárd és a női pozíció rokonságának tekintetében, miszerint ezek közös lényegi vonása, hogy a kultúra margóján helyezkednek el, s ami az avantgárd mozgalomban résztvevő nők helyzetét illeti, az már a kettős marginalitás esete. A magyar avantgárd egyik fontos szereplője Simon Jolán szavalóművész, aki előbb a Belvárosi Színházban játszott fontos szerepeket Maeterlinck-, Strindberg és Hauptmann-darabokban, majd egyfajta sajátos expresszionista-futurista-dadaista jegyeket hordozó előadásmódot alakított ki a MÁban megjelenő magyar és külföldi avantgárd irodalom népszerűsítésére, még később szavalókórusokat alakított – egyik legfőbb eredménye a Munka szavalókórusának vezetése.
Az előadás célja az eddig legfőképp Kassák Lajos feleségeként ismert, voltaképpen iskolateremtő előadóművész sajátos, eddig nem igazán feldolgozott művészi életpályájának a rekonstruálása, továbbá annak bemutatása, hogy mit köszönhet mindennapi áldozatos irodalomszervezői munkájának a magyar avantgárd kultúra, s egyáltalán, az avantgárd folyóiratok, amelyek voltaképpen mindennek legfontosabb „hordozófelületét" képezték.