Eseménynaptár
2024. május
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
2024.05.14. - 2024.05.14.
Érd
2024.05.12. - 2024.05.12.
Fehérvárcsurgó
2024.05.11. - 2024.05.11.
Kaposvár
2024.05.11. - 2024.05.11.
Ópusztaszer
2024.05.10. - 2024.06.14.
Székesfehérvár
2024.05.08. - 2024.05.08.
Budapest
2024.05.04. - 2024.05.04.
Kápolnásnyék
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.04. - 2024.05.04.
Szombathely
2024.05.04. - 2024.05.04.
Eger
2024.05.03. - 2024.05.03.
Zalaegerszeg
2024.04.27. - 2024.06.24.
Budapest
2024.04.27. - 2024.06.27.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szombathely
2024.04.25. - 2024.05.19.
Szentendre
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
Beadási határidő: 2024.01.21.
Pályázhatnak: kortárs (professzionális, 18 éven felüli) képző- és iparművészek
Kiíró: 
Katona József Múzeum "Cifrapalota" Kiállítóhelye
egyházművészet, képzőművészet, pályázat
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

XII. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé - Prófécia címmel országos kortárs képző- és iparművészeti kiállítást rendez 2024. március 9. – 2024. június 22. között a kecskeméti Cifrapalota földszinti termeiben.
Olescher Tamás: „Új ég, új föld” (1994–1996, Kecskeméti Katona József Múzeum)
A biennáléról:
Keresztény-, vallásos-, szakrális-, egyházi- és liturgikus művészet. Mikor alapító kurátorként elindítottuk Kecskeméten a Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálékat, tudatos döntés volt a részünkről, hogy nem a felsorolt lehetőségek közül választottunk ki egyet, hanem egy az összeset érintő, s különböző mértékben lefedő területet, a keresztény tematikát, melyet az európai művészet egyik legfőbb összetevőjeként a sorozat nevében is jeleztünk. Véleményünk szerint a kiállítássorozathoz kapcsolódó fogalmak bármelyikének a kiemelése esetén jelentősen leszűkítettük volna a lehetőségeinket a 21. századi és a mindenkori kortárs magyar művészeten belül. Az első alkalommal a keresztre feszítés jelenetét és a legfontosabb szimbólumot, a keresztet választottuk, 2005 tavaszán a Genezis őstörténeti részét, a Teremtés könyvének első 11 fejezetét, míg 2006-ban az oltár volt a téma. A negyedik biennálén Krisztus példázatait „adtuk fel”, 2009/2010-ben a Jelenések könyvét, majd 2013 tavaszán az angyalokkal találkozhattak a kiállítás látogatói. 2015-ben, a hetediken a gyermekek, a gyermekség volt az ábrázolandó, megjelenítendő ikonográfiai program, 2016-ban pedig a magyar és a magyarországi szentek. A kilencediken, 2018-ban a hét főbűn mozgatta meg nagy sikerrel a művészek fantáziáját, melynek kapcsán felelevenítettük a fél évezrede elhunyt Hieronymus Bosch életművét is. A 2020. évi jubileumi biennálé tematikája – Szent vendégség (Eucharisztia / Úrvacsora) – kivételesen egy aktuális eseményhez, a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszushoz (is) kapcsolódott. Végül 2022-ben, 11. alkalommal, állatokkal és növényekkel kapcsolatos ábrázolásokat tártunk a nagyközönség elé.

A sorozat sikerét jelzi, hogy a kecskeméti Cifrapalotában eddig megrendezett tizenegy tárlat során, 2002 és 2022 között, összesen 1451 (átlagosan 132) alkotást sikerült kiállítanunk a mindenkori zsűri után. A számok alapján tehát egyértelmű, hogy a biennálé jelentős űrt tölt be a magyarországi kiállítási palettán, s az évek során az egyik legnagyobb országos sorozattá nőtte ki magát. (Az eddigi eredményekről legutóbb a Sárospataki Füzetek 2021/1. számában írtunk részletesebben: ifj. Gyergyádesz László: A Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé és a kecskeméti Kortárs Keresztény Művészeti Gyűjtemény)


A kiállítás tematikája – Prófécia:

Választott témánkat (prófécia) világunk jelenlegi helyzete teszi különösen aktuálissá, hiszen rengeteg a bizonytalansági tényező (háborúk, bolygónk erőforrásainak felélése, klímaváltozás, energiaválság, túlnépesedés, s az ebből fakadó társadalmi problémák, az új népvándorlás, migráció), s ez a jövőnkbe vetett hitünket is erőteljes befolyásolja. Reisinger János irodalomtörténész szerint tíz hatalmas léptékű, évezredek eseményeit felölelő jövendölés található a Bibliában. Ezeket a perspektivikus vagy vázlatpróféciákat tovább részletezi az a mintegy hatszáz pillanatkép-prófécia, melynek egyharmada szól a Megváltónak első, másik kétharmada pedig a második eljöveteléről. A Biblia is „prófétai beszéd”-ként határozza meg magát, melynek „egyetlenegy jövendölése sem származik önkényes értelmezésből” (2Pét 1.20). Viszont számtalan olyan jövőkép is létezik, mely az isteni kinyilatkoztatáson (revelatio, apokalüpszisz) alapuló a próféciával, a sugalmazással (ispiratio, theopneusztosz) szemben hamis, babonás jövendölés, jóslás, divinatio. Amikor egy-egy biennálé tematikáját kiválasztjuk, egyre inkább igyekszünk tehát a világ jelenlegi problémáira is reflektálni, ezzel is elősegítve a hagyományos keresztény ikonográfiai megoldások, ábrázolások megújítását, újraértelmezését a kortárs képző- és iparművészetben. Tehát most sem egyszerű „tankönyvi” illusztrációkat várunk, hanem az eredeti elképzeléseinket folytatva, a kiírt téma minél magasabb szintű, egyéni jegyeket is hordozó, a kortárs vizuális (és ikonográfiai) nyelvezet segítségével a ma embere számára is átélhető módon megfogalmazott művészi feldolgozását, értelmezését. II. János Pál pápát (Levél a művészeknek) idézve: „Meghívlak benneteket, hogy fedezzétek föl újra a szellemi és vallási dimenzió azon mélységeit, melyek a művészetet legnemesebb kifejezési formáiban mindig jellemezték.”

 

Jelentkezők köre:

Kortárs (professzionális, 18 éven felüli) képző- és iparművészek. (Természetesen a művészeti egyetemek hallgatóit is szívesen látjuk!).Ha valaki művészeti, tematikai okokból igényli, bizonytalan a beadási feltételeket illetően, január 10-ig lehetősége van „előzsűrire” (a beadandó mű fotóját, pontos adatait és a műleírást az alábbie-mail címre várjuk: gyergyadesz@gmail.com), melynek során arra tudunk választ adni, hogy érdemes-e egyáltalán az adott alkotást a biennálé zsűrije elé bocsátani.Arra viszont nincs biztos válaszunk – mivel nem tudjuk előre a beadott művek számát és minőségét –, hogy miképpen dönt majd ezek után a zsűri. (Az előzsűri természetesen nem kötelező, nem feltétele a beadásnak, s nem helyettesíti a „rendes” zsűrit!)

Beadható művek száma:

A várhatóan nagyszámú jelentkező miatt minden alkotó max. 1 alkotást vagy sorozatot adhat be. Sorozat esetében a zsűri fenntartja a jogot annak szétbontására, amennyiben az tartalmilaglehetséges és indokolt.


A művek beadásának feltételei:

Műfaji és technikai megkötések nélküli kiállítás, ahol például grafikával, animációs filmmel, ruhával, táblaképpel, képregénnyel, plasztikával, kerámiával, videó installációval, plakáttal, utcabútorral, díszlet- és jelmeztervvel, fotográfiával, textil-, üveg-, ötvös-, vagy zománcművészeti alkotással egyaránt lehet jelentkezni. (Időbeli megkötés sincs, csupán a téma fontos, azaz akár évtizedekkel korábban készült alkotást is be lehet adni!)A kiállításra beadott grafikai jellegű műveket csak megfelelően keretezve (üveglap + bilincs kombinációt nem!) fogadjuk el. Installáció jellegű művek esetében a kiállíthatóság technikai feltételeit az alkotónak kell biztosítania és előzetes fotót kell hozzá biztosítania a zsűrizés előtt. A nem Kecskeméten beadható művek maximális méretei (kerettel együtt!) sík (és nem összetekerhető, összehajtható) művek esetében 120x150 cm, míg a térbeli kiterjedésű alkotások esetében a kb. 40 kg súlyhatár mellett egy mikrobusz raktere a mérvadó. Az ismertetett méreteket meghaladó műveket csak Kecskeméten, a kiállítás helyszínén lehet leadni a megadott időpontokban. A műveket csak kitöltött adatlappal (átvételivel) + biztonságosan szállítható csomagolásban (pl. puffancs fólia) együtt vesszük át. (Postai úton csak a gyűjteménynek felajánlott, azaz vissza nem küldendő műveket fogadjuk el technikai és anyagi okok miatt.) Az adatlap letölthető a Kecskeméti Katona József Múzeum honlapjáról is! Az adatlap alsó és felső felének kitöltése után kettévágandó, az egyik példány az alkotóé, míg a másik a múzeumé lesz.Az erdélyi beadáshoz külön adatlap tölthető le a honlapról december 4. után!

 

A művek beadásának helye és ideje:

(Fontos! Rendkívül szigorúan kezeljük a beadási időpontokat! Különösen a Kecskeméten kívüli helyszíneken, mivel nincs lehetőségünk a megadott idősávokon kívül átvenni és őrizni a műveket!)

  • Kecskeméten: Cifrapalotában (6000 Kecskemét, Rákóczi út 1.), január 16–19. (keddtől péntekig) és január 22–28. (hétfőtől vasárnapig) 10–15 óra között – információ:Horváth Zsolt gyűjteménykezelő (20/486-6634, gyujtemenycifra@gmail.com); Osztényi Éva művészettörténész (30/564-5754, evaosztenyi@gmail.com) és ifj. Gyergyádesz László művészettörténész-osztályvezető (70/799-8856, gyergyadesz@gmail.com)

  • Székelyudvarhelyen: Elekes Gyula zománcművész műtermében (535600 Székelyudvarhely, Sas u. 2. / OdorheiuSecuiesc, str. Vulturuluinr. 2 / Szilánk üzlet bejáratával szemben), január 16–17. (kedden és szerdán) 10–18 óra között – kontakt: Elekes Gyula (00 40 723 205320, gyulaelekes60@gmail.com) (A műveket 18-án, reggel szállítjuk Kecskemétre.)

  • Sepsiszentgyörgyön: Erdélyi Művészeti Központban (520001 Sepsiszentgyörgy, Olt utca 2., 1918. December 1. u. 2. / SfântuGheorghe, Str. Oltuluinr. 2., Str. 1 decembrie 1918. nr. 2.) január 16–17. (kedden és szerdán) 9–17 óra között – a helyszín telefonja:+40 736 350 376, emuksepsi@gmail.com (A műveket 18-án, délelőtt szállítjuk Kecskemétre.)

  • Debrecenben: DEMKI Belvárosi Alkotóműhelyben (4024 Debrecen, Szent Anna u. 18. / bejárat az UniCredit Bank mellett), január 18. és 19.(csütörtökön és pénteken) 9–12 óráig – kontakt: Tamus István (30/383-0527, gade.debrecen@gmail.com) (A műveket 19-én, délben szállítjuk Kecskemétre.)

  • Pécsett: Gyergyádesz Mihály és Nemes Zsuzsa festőművészek lakása (7635 Pécs, Nagyszkókó köz 8.), január 22. (hétfőn) 9–11 óra között – kontakt: Nemes Zsuzsa és Gyergyádesz Mihály (70/258-2141, 70/300-1660, mindenképpen egyeztetni kell a leadás előtt, különösen, ha valaki korábban szeretné ezt megtenni) (A műveket 22-én, délben szállítjuk Kecskemétre.)

  • Budapesten (1.): Klebelsberg Kultúrkúriában (1028 Bp., Templom utca 2–10.), január 23.(kedden) 11–14 óra között (megközelíthető a Széll Kálmán tértől a 61-es villamossal Hűvösvölgyig, onnan 64, 64A, 264-es vagy 257-es busszal a Templom utcai megállóig) – információ: Osztényi Éva művészettörténész (30/564-5754, evaosztenyi@gmail.com), a helyszín telefonja pedig: 1/3920-860 (A műveket 23-án, 14 órakor szállítjuk Kecskemétre.)

  • Gödöllőn: Levendula Galériában (2100 Gödöllő, Remsey krt. 21.), január 24.(szerdán) 10–17 óra között, s esetleg még a szállítás előtti órában, csütörtökön, 10–11 óraközött– információ: Sz. Jánosi Erzsébet festőművész (30/286-9395; levendulagaleria@gmail.com) (A műveket január 25-én, 11 órakor szállítjuk Kecskemétre.)

  • Budapesten (2.): Skoda Éva Műterem-Galériában (1196 Bp., Hunyadi u. 129/a.), január 25.(csütörtökön) 10–14 óra között. FONTOS!!! Az utcában az újabban felfestett kerékpársáv miatt nem lehet megállni, csak a környező mellékutcákban!– információ: Horváth Zsolt gyűjteménykezelő (20/486-6634) és Skoda Éva (30/904-6001) (A műveket 25-én, 14 órakor szállítjuk Kecskemétre.)

  • Szegeden: SZTE JGYPK Rajz-művészettörténet Tanszéken (6723 Szeged, Brüsszeli krt. 37.), január 24. és 25.(szerdán és csütörtökön)9–16 óra között – kontakt: Sárkány Tamás képzőművész, műhelymester (20/390-5022, sarkany14@gmail.com) (A műveket 26-án délelőtt szállítjuk Kecskemétre.)


Műleírás (kötelező beadási feltétel):

Mindenkire vonatkozó kérés, hogy az alkotója néhány (legalább 5-6) mondatban mutassa be, elsősorban tartalmi szempontból, a saját alkotását. Ez ui. jelentősen megkönnyíti a zsűri munkáját, s természetesen fontos lesz majd a jövő kutatói számára is. A műleírásokat a kurátor e-mail címére (gyergyadesz@gmail.com) kérjük word formátumban, legkésőbb január 21-ig!

Zsűri:

Elsődlegesen a minőség biztosítása, a tartalmi feltételek és a díjazott alkotások kiválasztása végett a rendezők zsűrit kérnek fel. (A zsűrizés várható időpontja: 2024. január 31.) Az eredményről 1 héten belül e-mail-ben értesítünk mindenkit.


Katalógus:

A kiállítás kecskeméti megnyitójára színes katalógus jelenik meg. Installációs jellegű művek, animációs filmek, fotó alapú, digitális kompozíciók és nyomatok esetében jelentősen megkönnyítené a munkánkat, ha az alkotója digitális reprodukciót is tud mellékelni a kurátor e-mail címére.


Művek felajánlása a kecskeméti múzeum gyűjteményébe:

A keresztény biennálékhoz kapcsolódik az a két évtizede elkezdett módszeres gyűjtői tevékenység, melynek eredményeként a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti osztályán belül létrehoztunk egy, a nem egyházi fenntartású magyarországi múzeumokban ma még egyedülállónak tekinthető, speciális gyűjteményi egységet.Gyarapítási keret (pénz) hiányában a fő módszer a művészek felkérése arra, hogy ajánlják fel kiállításra beválasztott műveiket a múzeumnak.(A 2020-as biennálén például 82 alkotás került ajándékként hozzánk.) A kollekció szerencsére folyamatosan gyarapodik, melynek köszönhetően ma már túl vagyunk a félezredik beleltározott tételen. A műveket nem csupán a jövőnek őrizzük, hanem igyekszünk minél több alkalommal már napjainkban is bemutatni. 2022-ig 17 olyan kiállítást rendeztünk, melyen a kecskeméti kollekciót egy-egy válogatást keretében tártuk a nagyközönség és a szakma elé (pl. Vigadó, Szent István Bazilika, Erdős Renée Ház, Budapest; Zsinagóga Galéria, Eger; Pécsi Galéria, Pécs). Közülük a látogatottsági rekord a Tihanyi Bencés Apátsághoz kapcsolódik, ahol 2019 nyarán, mindössze 6 hét alatt, 59.892-en tekintették meg a vendégkiállításunkat! Amennyiben Ön is csatlakozna alkotásával az egyre jelentősebb kortárs keresztény tematikájú gyűjteményünkhöz, úgy azt nagy köszönettel fogadjuk. (A szándékot a beadáskor az adatlapon lehet bejelölni.)


Szakmai információ:

Érdeklődni a biennále kurátorától, ifj. Gyergyádesz László művészettörténésztől lehet az alábbi telefonszámon (70/799-8856; 76/480-776; 30/287-2549) és e-mail címen (gyergyadesz@gmail.com). Postacím: 6000 Kecskemét, Cifrapalota, Rákóczi út 1. (Zárójelben mindenképpen írja rá a kurátor nevét, vagy azt, hogy „keresztény biennálé”!)