Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.03.08.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.04. - 2024.03.10.
Budapest
2024.03.02. - 2024.03.03.
Szentendre
2024.03.02. - 2024.03.02.
Eger
2024.03.01. - 2024.03.01.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.02.29. - 2024.02.29.
Szombathely
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.28. - 2024.02.28.
Hódmezővásárhely
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
2024.02.15. - 2024.03.15.
Hódmezővásárhely
2024.02.10. - 2024.05.12.
Debrecen
Magyar Nemzeti Galéria - Budapest
Magyar Nemzeti Galéria
Cím: 1014, Budapest Szent György tér 2.
Telefonszám: (1) 201-9082
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2014.11.15. - 2015.05.17.
Aristide Maillol, festészet, hírességek, időszaki kiállítás, iparművészet, képzőművészet, Rippl-Rónai József, szobrászat
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3200 HUF
/ fő
Egyéni belépő diákoknak
1600 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
1600 HUF
/ fő
Videó
(Időszaki kiállításokon fényképezőgép és videokamera használata tilos!)
1000 HUF

Rippl-Rónai József és Aristide Maillol, a francia szobrászat történetének kiemelkedő mestere 1890 körül ismerkedtek meg Párizsban. A két fiatalember azonosan gondolkodott a művészetről, és hamar barátságot kötöttek. Az 1890 és 1900 közötti 10 esztendő mindkettejük pályáján meghatározó lett.

 Rippl-Rónai 1894-es kiállítási sikerét követően a Nabis-csoport tagja lett, ahová közvetítésével később Maillol is bekerült. A Nabik ismeretsége révén az 1890-es évek Párizsának legmodernebb, újító szellemű társaságának lett tagja, megismerkedett a művészeti és irodalmi világ jeleseivel. A Nabi művészeken kívül (Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, Maurice Denis, stb.) Rippl-Rónai közeli barátságba került a La Revue Blanche folyóirat szerzőgárdájával is, Alfred Jarry, Thadée Natanson mellett jól ismerte Henri de Toulouse-Lautrec-et, járt Paul Gauguinnél és Pierre Puvis de Chavannes-nál. Ez a művészeti közeg megerősítette művészi ambícióiban, egyre nagyobb részt foglalt el művészi tevékenységében az iparművészet, litográfia, bútor-, üvegtervezés, összhangban a Nabik és a századforduló általános törekvéseivel.

 

Maillol ekkor még festőnek készült. Ha hihetünk Rippl-Rónai szavainak, éppen az ő biztatására foglalkozott többet szobrászattal. Maillol emellett igen komolyan belevetette magát a dekoratív, nagyméretű szőnyegek tervezésébe, amelyeket középkori, tradicionális módszerekkel készített el felesége, Clotilde segítségével. Maillol példájára Rippl-Rónai is kezdett szőnyegek tervezésével foglalkozni, a terveket társa, Lazarine hímezte ki. A két család 1899 őszén három hónapot töltött együtt, amikor Rippl-Rónaiék meglátogatták Maillolékat Banyuls-sur-Mer-ben, a szobrász szülőfalujában. Az ott töltött idő Rippl-Rónai festészetében meghatározó jelentőségű volt, a déli, mediterrán vidék, a napfény hatására korábbi „fekete" korszakától elfordult, palettája kivilágosodott. 1900 körül Rippl-Rónai számára új korszak kezdődött, ekkor tért haza Kaposvárra és kezdte megvetni a lábát a magyar művészeti életben. Maillol szintén 1900 körül tért át végleg a szobrászatra, kis méretű bronz szobrait először Ambroise Vollard állította ki.

 

A két művész szoros barátsága megmaradt azután is, hogy Rippl-Rónai 1900 körül hazatért Magyarországra. Rippl-Rónai 1927-ben bekövetkezett halálakor Maillol így emlékezett rá: „Ami engem illet, az első alkalommal, hogy találkoztunk, a barátja lettem és ő az enyém... az első pillantásra szimpatikusak voltunk egymásnak... a művészete igen tetszett nekünk..."

 

A bemutató mintegy 80-100 művön keresztül (festmények, grafikák, iparművészeti tervek, szőnyegek, szobrok) mutatja be Rippl-Rónai és Maillol pályájának korai szakaszát, emléket állítva e két kiemelkedő művész barátságának. A kiállítás a párizsi Fondation Dina Vierny – Musée Maillol együttműködésével valósul meg, akik egyben a legtöbb művet is kölcsönzik tárlatunkra.