Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.26. - 2024.04.26.
Tiszadada
2024.04.26. - 2024.04.26.
Nagybereg
2024.04.26. - 2024.04.27.
Táp
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.06.26.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1095, Budapest Művészetek Palotája, Komor Marcell u. 1.
Telefonszám: (1) 555-3444, (1) 555-3457
Nyitva tartás: Időszaki kiállítások (I. és II. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–20.00 Gyűjteményi kiállítás (III. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–18.00 Jegypénztár: (hétfő kivételével) 10.00–19.30
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2013.05.24. - 2013.08.11.
filmművészet, fotóművészet, időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Csoportos belépő
(20 fő felett 20% kedvezmény)
1000 HUF
Belépő felnőtteknek
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
1200 HUF
Belépő diákoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő családoknak
(1 szülő + max. 4 gyermek)
1600 HUF
/ család
Belépő családoknak
(2 szülő + max. 4 gyermek)
2400 HUF
/ család
Belépő Budapest Kártyával felnőtteknek
960 HUF
Belépő Budapest Kártyával diákoknak
480 HUF
Rendezvényjegy
600 HUF
Tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
5000 HUF

Pieter Hugo (sz. Johannesburg, 1976.) pályafutása - életkorából adódóan - nem tekinthető hosszúnak, de fotóművészeti munkássága már olyan gazdag és változatos, hogy joggal beszélhetünk egyenletes életműről. 2003 óta kizárólag a Szaharától délre fekvő területeken fényképez. Mindennapi élet a poszt-koloniális Afrikában, saját hazájában, az apartheid megszűnése után kialakult komplex viszonyok és a globális kereskedelem hatása - ezek a témák szövik át valamennyi elgondolkodtató sorozatát.

 

Pieter Hugo hosszú időt tölt el terjedelmes sorozatainak fényképezésével annak érdekében, hogy intim, olykor bizarr pillanatokat kapjon el. A nagy formátumú fényképezőgép használata türelmet és bizalmat igényel a fényképész és a fényképezett között, a folyamat eredményeként őszinte arckifejezések és természetes, közvetlen párbeszéd jeleit láthatjuk a képeken. Van valami pillanatnyi nyugalom és bizonyos fokú időtlenség ezekben a felvételekben, melyek egyfajta teret biztosítanak a nézőnek, hogy mélyebb szinten kapcsolatba kerüljön a fénykép tárgyával.

 

A gyorsan átalakuló földrész politikai változatosságát - egyesek szerint Afrika a jövő globális gazdasági hatalma lesz - Pieter Hugo a festészetből átvett ismerős műfajok (tájkép, portré, csoportportré, csendélet) egyszerűségével fejezi ki. Fényképészetének témái - idősek, vakok, utcai előadók, szappanopera színészek, közeli családtagok és barátok - olyan szociális csoportképet alkotnak, melyen az alakok egyrészt egyénekként jelennek meg, másrészt együttesük Afrika 21. század eleji univerzális képét adja.

 

A Hiéna és egyéb emberek (2005-2007) c. sorozat kiindulópontja egy mobiltelefonnal készített fényképfelvétel, amelyet Pieter Hugo az interneten talált. A képen egy olyan előadóművész csoport látható, amelyik Nigériában utazgatva, megszelídített hiénákkal és más vadállatokkal tart előadásokat - pénzért. Hugo két alkalommal is nyomukba eredt, hogy ennek a rendkívül érdekes nomád csoportnak az életét közelről dokumentálja. Bemutatja az állat és a gazdája közötti bonyolult kapcsolatot, amelynek során békés és gyöngéd pillanatokat is elcsípett az olykor drámai és veszélyes helyzetekben.

 

Az Accra (Ghána) külterületén található Agbogbloshie piac a Tartós Hiba (2009-2010) c. sorozat témáját képezi, amely elsősorban a nyugati világ technológiai hulladékának lerakodó helye. A lakosság itt összegyűjti és elégeti a számítógépeket és más egyéb elektromos készülékeket, s így értékes nyersanyaghoz jut. Gyakran gyerekek végzik ezt a munkát. Ezek a készülékek korábban a jólétet és a technikai fejlődést reprezentálták, most viszont ártalmas és életveszélyes füstté változnak át. A megperzselt föld, a szürke ég, a gyűjtögető alakok és jószágok látszólag teljesen elszigeteltek a világtól, de valójában a globális kereskedelem láncában az utolsó szemet testesítik meg. A kemény környezet ellenére a képeken az emberek magabiztosan, teljes nevükkel jelennek meg. Kompozíciójuk a klasszikus portréfestészetet idézi.

 

Nollywood (2008-2009) a világ harmadik legnagyobb filmiparára reflektál, amely évente 500–1,000 filmet forgalmaz. A filmek a saját igényeiket szolgálják ki, olyan történeteket mesélnek el, amelyek a saját közönségükhöz szólnak és saját közönségük életére reflektálnak: Afrikában ritka jelenség az ilyen mértékű önábrázolás. A földrész gazdag mesemondó hagyománnyal bír, amely a szóbeli és írásbeli kultúrában egyaránt ismert, a populáris médiában azonban eddig még nem jelent meg. A filmcsillagok helyi színészek; a cselekmény a szerelem, a helyi hiedelmek, a boszorkányság, valamint a megvesztegetés és a prostitúció ismerős helyzetei körül bonyolódik. Az elbeszélés túlzottan drámai, a végkifejletek tragikusak, a boldog vég - a happy end - hiányzik. Esztétikai szempontból rendkívül hangos, erőszakos, túlzásokkal teli; semmit nem mondanak, mindent kiabálnak.

 

Fokváros Khayelitsha kerületének hullaházában, Pieter Hugo AIDS-hez kötődő betegségekben elhunytakat fotózott. A megfosztottak (2005) c. sorozatban is megadja a fotókon szereplőknek a teljes nevét; ezek az adatok megkérdőjelezik Dél-Afrika AIDS statisztikáinak anonimitását. Tíz évvel a ruandai népirtás után, Pieter Hugo maradványok fotózásával eleveníti meg a felfoghatatlan tragédiát (A népirtás nyomai, 2004). Az emberi élet hiánya nyugtalanítóan van jelen ezeken a képeken. A csontokat mésszel konzerválják, hogy megakadályozzák a bomlást. A maradványokra rakódott vastag por és földréteg mintegy szerves lezárásukat biztosítja. Míg ezek az anyagok gyakran a múltat és az elfeledtet jelzik, a fényképeken látható mesterségesen megőrzött tárgyak az emlékezést szolgálják.

 

A Messina / Musina (2006) c. sorozat Dél-Afrikának a Zimbabwéval határos Limpopo tartományában található kis város lakosságával foglalkozik. A cím a város korábbi, gyarmati korszakból származó helytelen írását jelzi, illetve arra az átmenetre reflektál, amely ezen a földrajzilag és társadalmilag periférikus helyen megy végbe.

 

A fotográfus idősekről, vakokról és albínókról készült műtermi portréin - Félrenézve, 2003-2006 - a néző és az ábrázoltak között egy direkt és konfrontatív találkozás valósul meg. Az ábrázolt tekintete elkerülhetetlen és nyugtalanító. Az ugyanebben a szellemben alkotott Van hely a pokolban nekem és barátaimnak (2011) című portrésorozatban Pieter Hugo szintén egy lecsupaszított, közelről készült, határozottan konfrontális megközelítést alkalmaz. A művész már ismert területen kutat [lásd korábbi, Félrenézve c. sorozatát], de itt gyakorlatilag teljesen ellentétes szempontból viszonyul témájához. Ebben az esetben a tárgy maga a fényképész és a barátai, akik az etnikai hovatartozás széles skáláját reprezentálják, mégsem térnek el különlegesen a tipikustól; genetikai értelemben nem kivételesek vagy „szokatlanok". Ennek ellenére viszont „szokatlan" ábrázolásokat láthatunk: az emberek felfokozott monoton színvilágban jelennek meg, melynek következtében bőrük átváltozik túlzott fekete foltok és sötét tónusok rendszerévé.

 

Pieter Hugo Atyafiság c. sorozata (2011) eddigi pályáján a legszemélyesebb önéletrajzi vallomás, saját családjával és az otthon fogalmával kapcsolatos mély ambivalenciájára utal. Az olyan személyes pillanatok, mint feleségének terhessége, gyermekük születése vagy az édesanyjának operációja nemzeti ikonokkal keverednek: széles panorámák, antropológiai múzeumok, ismert dél-afrikai történelmi helyekre és személyekre való utalások láthatók a fotókon. A jelen és a múlt, a gazdag és a szegény, a csúnya és a szép kölcsönösen hatnak egymásra ebben a sorozatban és apartheid utáni Dél-Afrika társadalmi komplexitásaira is utalnak.

 

A kiállítás a Ludwig Múzeum és a hollandiai Hágai Fotográfiai Múzeum együttműködésében valósul meg.