Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.28. - 2024.04.28.
Dunaszentbenedek
2024.04.28. - 2024.04.28.
Edelény
2024.04.28. - 2024.04.28.
Cigánd
2024.04.27. - 2024.04.27.
Fertőhomok
2024.04.27. - 2024.04.27.
Mezőkövesd
2024.04.27. - 2024.04.27.
Gyömrő
2024.04.27. - 2024.04.27.
Szombathely
2024.04.27. - 2024.04.27.
Tiszaújváros
2024.04.27. - 2024.04.28.
Szajk
2024.04.27. - 2024.06.27.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.06.26.
Szombathely
2024.04.26. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.26. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2011.11.29. - 2012.01.08.
filmművészet, időszaki kiállítás, újkori művészet, XX. századi művészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Németh Ilona projektje több szempontból is rendhagyó kiállítás. A dunaszerdahelyi képzőművész egy több helyszínt érintő nemzetközi kiállítássorozat első helyszíneként a múzeum terét nagyszabású installációvá tervezte formálni, ám az előkészületek előrehaladtával átértékelte a művek és a kiállítás - benne a saját - szerepét, s megváltoztatta a koncepciót.

Az eredeti elképzelés egy Heller Ágnestől származó családi történetből indult ki, amely a filozófus nagymamájának tanulmányain, életútján keresztül közép-európia női sorsok alakulásának kérdéskörével kívánt foglalkozni, életalakzatokat kísérő döntéshelyzeteket vizsgált volna. A kiállítás megvalósításához közeledve - részben a külső történések, részint azok szubjektív megítélése okán - az alkotó érdeklődésének iránya megváltozott, a súlypontok áthelyeződtek a tárlat mint projektum környezetére.

A döntést egy hosszas, lelki(ismereti), szakmai, stb. vívódás előzte meg, amit leginkább a dilemma fogalma képes leírni. A létrehozott kiállítás végül sokkal inkább reflektál a megvalósulás körülményeire, az alkotó személyes döntésének motivációira, a döntést megelőző folyamatok összetevőire, az egész kulturális környezetre, mint az eredeti koncepció tartalmára, amely egyszerűen okafogyottá, ha úgy tetszik kevésbé érdekessé, vagy vonzóvá vált az alkotó számára; - helyette a kiállított munká(k)ban a problémahorizont tematizálódik.

Az Ernst Múzeum földszinti előcsarnokában bemutatásra kerülő két film jellegét, műfaját tekintve az interjú és a monológ között helyezkedik el. Személyes érintettségtől áthatott videó-üzenetek, amelyekben az alkotó mondja el dilemmájának eredetét, és az elbeszélés nyomán végigkövethetjük a kiállítás előkészületeinek folyamatát. A főként külső körülmények, események hatására interiorizálódott dilemma-helyzetet legintenzívebben Németh Ilona beszédmódja, gesztusai, nem-verbális kommunikációjának dinamikája közvetíti a képeken. A szinkronizált, kétcsatornás videóinstalláció lehetővé teszi a néző számára, hogy betekintést nyerjen az összetett döntési folyamat egyes szakaszaiba, bepillantást engedve egyúttal a személyes szféra és a nyilvános tér kulisszái mögé.