Országszerte számos múzeum, könyvtár és kiállítóhely vár Titeket az év leghosszabb éjszakáján! Kulturális, gasztronómiai programok, szabadulószobák, kalandos vetélkedők, koncertek... vagy amit akartok - Shakespeare ...hm... vagy idén inkább Jókai... után szabadon...
Intézményünk az alábbi programokat kínálja a Múzeumok Éjszakáján:9:00- 10:30 JÓGA: Napüdvözlő Jóga Rieger Johanna – Hannushka Life Method vezetésévelKezdd a Múzeumok Éjszakáját jógával, hogy éjfélig bírd a tempót! A napüdvözletet és az ászanasorozatokat Rieger Johanna Hatha, Yin, Flow jógaoktató és Ajurvédikus életmód tanácsadó vezeti a Mai Manó Ház századfordulós fényképészműtermében, a Napfényműteremben.
Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet június 13-ig, a tárgy rovatba kérjük beírni: jóga.Résztvevők száma: maximum 20 fő.Kérjük, hogy saját matracot hozz magaddal!
11:00- 12:00 Baki László kurátori tárlateveztése az Eleanor Macnair – Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításonEleanor Macnair művészete ikonikus fényképek Play-Doh gyurmával való újraalkotásán alapul, ezzel játékosan, értelmezi újra a fotográfiát. Munkái nemcsak az anyaghasználat miatt különlegesek, hanem azért is, mert olyan aktuális kérdéseket vetnek, hogy mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban? A kiállított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. A kiállítás kronológiai sorrendben mutatja be a rekonstruált fotókat, így egy vizuális időutazást kínál a fotográfia történetében. A gyurmarekonstrukciók hidat képeznek a klasszikus művészet és a popkultúra között, új fényt vetve olyan kiemelkedő fotográfusokra, mint Eggleston vagy Kertész.
11:00- 13:00 Fotókollázs workshop Thury Lili vezetésévelA workshopon a résztvevők fotókollázsokat hozhatnak létre, miközben megismerkednek a fotótörténet ikonikus képeivel. Közösen gondolkodhatnak a képalkotásról és formálhatják magát a fotótörténetet is. A kollázstechnika a XX. század avantgárd művészetében vált népszerűvé. A workshopon kipróbálható fotókollázs-technikában különböző fényképrészletek összeillesztéséből új képek születnek. A workshop alkotófolyamata során többek között archív fotókat, újságokat és a fotótörténet ikonikus fényképeit, színes papírokat használunk a képekhez: vágunk, ragasztunk, illesztünk, tépünk, helyenként írunk és rajzolunk, vagy varrunk a képekbe. Emellett lehetőség lesz egy izgalmas és egyszerű nyomdatechnikai eljárás kipróbálására is: papírnyomatokat készíthetnek a résztvevők, amelyet belekomponálhatnak a kollázsukba. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet június 13-ig, a tárgy rovatba kérjük beírni: kollázs workshop.Résztvevők száma: maximum 20 fő, a résztvevők számától függően folyamatos a csatlakozás lehetőség a workshop során.
Ajánlott korosztály: 6-99 év
11:00- 20:00 A KÉPzeld újra! képalkotó pályázatra beérkezett pályaművek bemutatása a NapfényműterembenA Mai Manó Ház 2025. áprilisában kiírt KÉPzeld újra! kreatív képalkotó pályázatának lezárultával a honlapunkon publikáljuk a pályázat eredményhirdetését, illetve a beérkezett összes pályaművet bemutatjuk a Napfényműteremben a Múzeumok Éjszakájának keretében.
13:00- 14:30 A Mai Manó és a műteremház bemutatása Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa vezetésévelIsmerd meg a Mai Manó Ház történetét, fedezd fel Budapest leghíresebb fényképész műteremházát! A vezetés során bepillantást nyerhetsz a Napfényműterembe és a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárba is. Az épület múltjába, jelenébe, valamint névadójának életébe Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa ad betekintést. Résztvevők száma: maximum 30 fő.
13:00- 23:59 FotófalLegyél te is Mai Manó
császári és királyi udvari fényképész
modellje! ?Készíts te is múltidéző képet a Mai Manó Ház századfordulós fotográfiai műtermében a kihelyezett fotófal segítségével! .
15:00- 16:30 A Mai Manó és a műteremház bemutatása Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa vezetésévelIsmerd meg a Mai Manó Ház történetét, fedezd fel Budapest leghíresebb fényképész műteremházát! A vezetés során bepillantást nyerhetsz a Napfényműterembe és a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárba is. Az épület múltjába, jelenébe, valamint névadójának életébe Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa ad betekintést.Résztvevők száma: maximum 30 fő.
16:00- 17:00 Mosoni Péter autófotográfus tárlatvezetése az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című kiállításonA tárlat elsődlegesen nem az autót helyezi előtérbe, a tárlatvezetés során a képen szereplő autók technikai részleteit, azok designelemeit is megismerhetik az érdeklődők, amiken keresztül párhuzam vonható az adott korszakkal, igy összekötvén a tárlat igazi mondandójával. A képeket technikai oldalról, beállítások és fényképezőgépek technikai adottságai szerint is lehetőség lesz megismerni. A tárlatvezetés során kiderül, mitől jó egy autófotó, milyen stílusjegyek jöhetnek esetleg elő egy-egy a kiállításban szereplő képen.
18:00- 19:00 Kéri Gáspár fotográfus, kulturális újságíró tárlatvezetése az Eleanor Macnair – Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításonEleanor Macnair évek óta tartó személyes projektje a fotótörténet ikonikus képeit és a kortárs fotográfia ismert vagy kevésbé idézett darabjait alkotja meg színes Play-Doh gyurmából, újragondolva a parafrázis és a remake műfajának lehetőségeit. A tárlatvezetés során nemcsak a művészi újragondolás játékos gesztusába nyerhetünk betekintést, hanem a fotográfia emlékezetformáló szerepéről is beszélgetünk. Hogyan változik egy ismert fotográfia jelentése, ha radikálisan más anyagból és szándékkal teremtjük újra? Mit mesél mindez a vizuális kultúráról és a képekhez fűződő viszonyunkról? A tárlatvezetés során közösen keressük a válaszokat ezekre az izgalmas kérdésekre.
19:00- 20:30 A Mai Manó és a műteremház bemutatása Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa vezetésévelIsmerd meg a Mai Manó Ház történetét, fedezd fel Budapest leghíresebb fényképész műteremházát! A vezetés során bepillantást nyerhetsz a Napfényműterembe és a Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárba is. Az épület múltjába, jelenébe, valamint névadójának életébe Romoda Klára, a Mai Manó Ház egykori munkatársa ad betekintést.Résztvevők száma: maximum 30 fő.
20:00- 20:15 Zolnay Pál: Fotográfia című 1971-es rövidfilmjének vetítése a NapfényműterembenZolnay Pál 1971-ben készítette el Fotográfia című rövidfilmjét, amely a későbbi, 1973-as azonos című nagyjátékfilm előtanulmányaként szolgált. Ez a rövidfilm dokumentarista stílusban mutatja be a vándorfotográfusok és retusőrök munkáját, akik házról házra járva kínálják szolgáltatásaikat a vidéki lakosságnak. A film ironikus hangvétellel vizsgálja, hogyan hoznak létre a fényképészek olyan képeket, amelyek a valóságot idealizálják vagy éppen torzítják, például olyan csoportképeket, ahol a szereplők sosem álltak együtt a kamera elé.A rövidfilm egyik központi jelenetében egy háromgyermekes anya nem elégedett a róla készült fényképpel, mivel az nem tükrözi önmagáról alkotott képét. Ez a helyzet indítja el a retusőr munkáját, aki a valóságot módosítva próbálja megalkotni a megrendelő által kívánt képet. Zolnay ezzel a jelenettel rávilágít arra, hogyan formálja a fotográfia az emberek önképét és emlékeit.A Fotográfia rövidfilm tehát nemcsak technikai előkészítése volt a későbbi nagyjátékfilmnek, hanem önálló alkotásként is fontos szerepet játszik Zolnay Pál életművében, bemutatva a fotográfia és a valóság közötti bonyolult kapcsolatot.
21:00- 21:15 Zolnay Pál: Fotográfia című 1971-es rövidfilmjének vetítése a NapfényműterembenZolnay Pál 1971-ben készítette el Fotográfia című rövidfilmjét, amely a későbbi, 1973-as azonos című nagyjátékfilm előtanulmányaként szolgált. Ez a rövidfilm dokumentarista stílusban mutatja be a vándorfotográfusok és retusőrök munkáját, akik házról házra járva kínálják szolgáltatásaikat a vidéki lakosságnak. A film ironikus hangvétellel vizsgálja, hogyan hoznak létre a fényképészek olyan képeket, amelyek a valóságot idealizálják vagy éppen torzítják, például olyan csoportképeket, ahol a szereplők sosem álltak együtt a kamera elé.A rövidfilm egyik központi jelenetében egy háromgyermekes anya nem elégedett a róla készült fényképpel, mivel az nem tükrözi önmagáról alkotott képét. Ez a helyzet indítja el a retusőr munkáját, aki a valóságot módosítva próbálja megalkotni a megrendelő által kívánt képet. Zolnay ezzel a jelenettel rávilágít arra, hogyan formálja a fotográfia az emberek önképét és emlékeit.A Fotográfia rövidfilm tehát nemcsak technikai előkészítése volt a későbbi nagyjátékfilmnek, hanem önálló alkotásként is fontos szerepet játszik Zolnay Pál életművében, bemutatva a fotográfia és a valóság közötti bonyolult kapcsolatot.
21:00- 21:30 Eleanor Macnair – Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításonEleanor Macnair művészete ikonikus fényképek Play-Doh gyurmával való újraalkotásán alapul, ezzel játékosan, értelmezi újra a fotográfiát. Munkái nemcsak az anyaghasználat miatt különlegesek, hanem azért is, mert olyan aktuális kérdéseket vetnek, hogy mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban? A kiállított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. A kiállítás kronológiai sorrendben mutatja be a rekonstruált fotókat, így egy vizuális időutazást kínál a fotográfia történetében. A gyurmarekonstrukciók hidat képeznek a klasszikus művészet és a popkultúra között, új fényt vetve olyan kiemelkedő fotográfusokra, mint Eggleston vagy Kertész.
A különleges, éjszakai tárlatvezetés során sötétben, csupán egy zsemblámpa segítségével fedezhetik fel az érdeklődők a kiállítást. A programot Kasztovszky Anna, a Mai Manó Ház múzeumpedagógusa vezeti.
22:00- 22:15 Zolnay Pál: Fotográfia című 1971-es rövidfilmjének vetítése a NapfényműterembenZolnay Pál 1971-ben készítette el Fotográfia című rövidfilmjét, amely a későbbi, 1973-as azonos című nagyjátékfilm előtanulmányaként szolgált. Ez a rövidfilm dokumentarista stílusban mutatja be a vándorfotográfusok és retusőrök munkáját, akik házról házra járva kínálják szolgáltatásaikat a vidéki lakosságnak. A film ironikus hangvétellel vizsgálja, hogyan hoznak létre a fényképészek olyan képeket, amelyek a valóságot idealizálják vagy éppen torzítják, például olyan csoportképeket, ahol a szereplők sosem álltak együtt a kamera elé.A rövidfilm egyik központi jelenetében egy háromgyermekes anya nem elégedett a róla készült fényképpel, mivel az nem tükrözi önmagáról alkotott képét. Ez a helyzet indítja el a retusőr munkáját, aki a valóságot módosítva próbálja megalkotni a megrendelő által kívánt képet. Zolnay ezzel a jelenettel rávilágít arra, hogyan formálja a fotográfia az emberek önképét és emlékeit.A Fotográfia rövidfilm tehát nemcsak technikai előkészítése volt a későbbi nagyjátékfilmnek, hanem önálló alkotásként is fontos szerepet játszik Zolnay Pál életművében, bemutatva a fotográfia és a valóság közötti bonyolult kapcsolatot
23:00- 23:15 Zolnay Pál: Fotográfia című 1971-es rövidfilmjének vetítése a NapfényműterembenZolnay Pál 1971-ben készítette el Fotográfia című rövidfilmjét, amely a későbbi, 1973-as azonos című nagyjátékfilm előtanulmányaként szolgált. Ez a rövidfilm dokumentarista stílusban mutatja be a vándorfotográfusok és retusőrök munkáját, akik házról házra járva kínálják szolgáltatásaikat a vidéki lakosságnak. A film ironikus hangvétellel vizsgálja, hogyan hoznak létre a fényképészek olyan képeket, amelyek a valóságot idealizálják vagy éppen torzítják, például olyan csoportképeket, ahol a szereplők sosem álltak együtt a kamera elé.A rövidfilm egyik központi jelenetében egy háromgyermekes anya nem elégedett a róla készült fényképpel, mivel az nem tükrözi önmagáról alkotott képét. Ez a helyzet indítja el a retusőr munkáját, aki a valóságot módosítva próbálja megalkotni a megrendelő által kívánt képet. Zolnay ezzel a jelenettel rávilágít arra, hogyan formálja a fotográfia az emberek önképét és emlékeit.A Fotográfia rövidfilm tehát nemcsak technikai előkészítése volt a későbbi nagyjátékfilmnek, hanem önálló alkotásként is fontos szerepet játszik Zolnay Pál életművében, bemutatva a fotográfia és a valóság közötti bonyolult kapcsolatot.