A program már nem tekinthető meg.
Az Artpoolt 1979-ben Galántai György képzőművész és Klaniczay Júlia a nemhivatalos művészet dokumentumainak archiválására és megőrzésére, a magyar művészet külföldi láthatóságának növelésére hozta létre. Az archívum története leképezi a Kádár korszak kultúrpolitikájának változékony viszonyulását a függetlenségre törekvő művészeti kezdeményezésekkel szemben, és izgalmas esettanulmányt nyújt a művészi gyűjtés/dokumentálás, önmenedzselés és az intézményépítés alternatív kísérleteire a szocialista korszakban. A nehézségek ellenére az alapítók magánlakásából indult archívumi projekt már a rendszerváltás előtt bekerült a kortárs művészet legfontosabb közép-kelet-európai kezdeményezései közé, mára pedig archívumával, könyvtárával és médiatárával a régió legfontosabb neoavantgárd fókuszú kutatóhelyévé vált.
Az Artpool alapításának 40. évfordulója és az Artpoolt is magában foglaló Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet (KEMKI) ezévre tervezett létrejötte alkalmából nemzetközi konferenciát szerveztünk. Az esemény célja, hogy reflektáljon az Artpool új intézményi környezetére és feltérképezze a KEMKI részévé váló archívum nemzetközi kapcsolatainak lehetséges új irányait. A konferencia ígyolyan kutatási területek összefüggéseire kérdez rá, amelyek az Artpool múltja és jövője szempontjából is meghatározóak, mint a kapcsolatművészet, a szamizdat, az underground művészet, a művészarchívumok és a progresszív muzeológia.
Az eszmecsere az Artpool „aktív archívum” koncepcióját használja kiindulópontként, és ennek nemzetközi párhuzamait, valamint kortárs értelmezéseit és alkalmazásait igyekszik feltárni. Ahogy Galántai György 1979-ben megfogalmazta, az aktív archívum „nem csak gyűjti, ami tőle függetlenül keletkezik, hanem tevékenységével mintegy »előhívja« az archiválandó anyagot (...) projekt-kiírásokkal, kooperációval, cserével, a hálózat bővítésével és az információk hálózatban való áramoltatásával.” Az aktív archívum történelemszemlélete jövőorientált és dinamikus, ezért „nyitott műként, vagy aktivista művészeti tevékenységként is értelmezhető”. Az aktív archívum fő tevékenysége a művészetkutatás, amely nem egy-egy speciális médiummal vagy témával való foglalkozást jelent, hanem a művészet mindenkori helyét, célját, alapjait kutatja az aktuális társadalmi kontextussal összefüggésben és azon túl.
Konferencia felhívásunkra több mint 50 nemzetközi hírű kutató jelentkezett. A kétnapos konferenciára elfogadott 24 előadás egy-egy archívum bemutatása helyett – olyan új / innovatív muzeológiai, kurátori, tudományos és művészeti módszertanokat mutat be, amelyekkel az archívumi munka a művészetkutatás és a jövőről alkotott víziók szolgálatába állítható.
Szervezők: Klaniczay Júlia, Kürti Emese, László Zsuzsa (Artpool Művészetkutató Központ), együttműködésben Bodor Judittal (Glasgow School of Art) és Hock Beátával (UniversitätLeipzig)
regisztráció és kapcsolat:
artpool40.conference@gmail.com
Tematikus szekciók: 1. Az archívum mint intézmény - az intézményesülés dilemmái és módszerei
2. Az öndokumentálás és archiválás művészeti stratégiái
3. Hogyan építjük fel a múltból a jövőt - azönhistorizálás művészete
4. Az archívum mint művészeti médium / az archiválás médiumai
5. Kapcsolatművészet és hálózat-teóriák
PROGRAMFebruary 20, Thursday09:30-10:00 Registration
10:00-10:10 Opening Remarks
10:10 – 13:30 / Session 1Archive as Institution - Questions of Methodology and Institutionalization
Emese Kürti: Artpool in Motion: The Archive’s Path from the Underground to the Museum
ZdenkaBadovinac: Self-historicization Artists’ archives in Eastern Europe
JasnaJakšić - TihanaPuc: Artists’ Networks in the Context of Institutional and Personal Archives – Museum of Contemporary Art, Zagreb
11:30 – 12:00 Coffee Break
Sarah Haylett: Beyond an Archival Impulse: re-examining the Artist Archive at Tate
Lina Dzuverović: Historicising and Archiving Collectivity: Collaborative Actions, Continued Omissions – a Feminist Revisiting of Yugoslav Collectives in the 1970s
LíviaPáldi: Active Archive – Slow Institution (2017 – 2020)
Discussion
13:30 - 14:30 Lunch Break
14:30 - 17:30 / Session 2Artistic Strategies of (Self-)Documentation and Archiving
Sven Spieker: Self-Documentation as Artistic Practice in Eastern Europe
Tomas Zaluski: The Alternative Official? KwieKulik's Studio of Activities, Documentation and Propagation as a State Financed Performative Archive under Real Socialism
KajaKraner: Anti-Archive and Memory Politics in the Work of WalidRaad
15:40-16:00 Coffee break
Daniel Grúň:Discrepancy between History and Self-historicization: Stano Filko in the 1970s
Katalin Cseh-Varga: The Art of (Self-)Reflection: An Intellectual Journey across György Galántai’s Mind
Karolina Majewska -Güde: Life and After-life of the Archives: Ewa Partum's and ValieExports's Archives
Discussion
18:15-19:30 Artpool visit
February 21, Friday9:30 – 11:15 / Session 3"Collecting the Future" - Strategies of Self-historicisationKristine Stiles: Collecting the Future: Kristine Stiles’ Archive at the David M. Rubenstein Rare Book and Manuscript Library, Duke University, Methods, Theories, Self-and-Other Historicization, and A Special Focus on East-European Artists
Péter György: Pre-Avant-Garde - In the Shadow of Time
HenarRivière: Fluxus and the Archive as Agent Provocateur
David Crowley: Archiving the infra-ordinary in late Socialism
Discussion
Coffee break: 11:15-11:45
11:45 – 13:30 / Session 4Archive as a Medium / Media of Archiving / Archiving Media
Meghan Forbes: The Art Magazine as Archive: Underground Print Culture in 1980s East Germany
Elisabeth Zimmermann: Ö1 Kunstradio and its never finished Online Archive
Roddy Hunter - Judit Bodor: artpool.hu: a user’s guide
Agustina Andreoletti: Shadow Libraries: Distributed Models for the Creation and Circulation of Digital Archives
Discussion
Lunch Break
13:30-14:30 14:30-16:15 / Session 5Network TheoriesJohn Held: Harboring Hidden Histories: Mail Art’s Reception in United States Institutional Archives
Katalin Timár: Theorizing Mail Art: Frameworks and Approaches
MelaDávila-Freire: “Constructive Contact between Us”: Other Books and So by Ulises Carrión
Klara Kemp-Welch: Networking the Bloc: Critical Reflections on Art Historical Method
Discussion
Coffee Break 16:15-16:45
16:45-17:45 Final Discussion
https://www.artpool.hu/institute/artpool_40-conference_hu.html