Eseménynaptár
2022. január
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
2022.01.28. - 2022.01.28.
Budapest
2022.01.28. - 2022.01.28.
Debrecen
2022.01.28. - 2022.03.13.
Budapest
2022.01.28. - 2022.04.10.
Tatabánya
2022.01.27. - 2022.01.27.
Sepsiszentgyörgy
2022.01.27. - 2022.01.27.
Balassagyarmat
2022.01.27. - 2022.01.27.
Zalaegerszeg
2022.01.27. - 2022.02.27.
Sepsiszentgyörgy
2022.01.26. - 2022.01.26.
Budapest
2022.01.26. - 2022.01.26.
Hódmezővásárhely
2022.01.25. - 2022.01.25.
Budapest
2022.01.25. - 2022.01.25.
Miskolc
2022.01.24. - 2022.01.24.
Salgótarján
2022.01.22. - 2022.02.11.
Győr - Ménfőcsanak
2022.01.21. - 2022.03.13.
Miskolc
2022.01.21. - 2022.02.27.
Miskolc
2022.01.21. - 2022.02.25.
Székesfehérvár
2022.01.20. - 2022.03.13.
Budapest
2022.01.20. - 2022.04.02.
Gyula
2022.01.20. - 2022.05.29.
Szombathely
Fekete ház - Szeged
Cím: 6720, Szeged Somogyi utca 13.
Telefonszám: (62) 425-033
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2008.11.22. - 2009.03.31.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
1290 HUF
Belépő diákoknak
690 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
(65 éven alul)
690 HUF
Belépő családoknak
(2 felnőtt + 3 gyermek)
2990 HUF
/ család
Tárlatvezetés
5000 HUF
A kiállítás anyagának gerincét egy negyven darabos tervrajzsorozat adja. A híd eredeti, 1858-as dokumentációja ma a Movares Nederland B.V. holland vasútépítő cég tulajdonában van; a páratlan forrásanyagot a kiállítás időtartamára hozták el a tárlat rendezői Németalföldről.
Részlet a kiállításból
Ezen kívül látható lesz az építkezésről 14 fénykép, amelyeket Anton Rohrbach szegedi amatőr fotós készített. A fotográfiákat anno elsőként gróf Széchenyi Istvánnak küldték el - a holland cég 2005-ben egy bécsi árverésen szerezte meg a ritka felvételeket.

Emellett a Hadtörténeti Intézet és Múzeum is kölcsönadott a tárlathoz 9 darab légi fotót, amelyeket a hidat bombázó amerikai gépek legénysége készített 1944. szeptember 3-án. Ezeket se láthatta még senki kiállításon. A szervezők a Közlekedési Múzeumtól menetrendeket, illetve a hídon használt síneket kaptak, de e közgyűjtemény adta kölcsön a vasúti híd 1:200 méretarányú makettjét is.

Mivel a korabeli elképzelések szerint nagy teherforgalmat akartak lebonyolítani a szegedi vasúti hídon, ezért 2 vágányúra építették a szerkezetet. Egyes források szerint ez volt az első ilyen híd a világon. Míg "kortársait" fából, addig a szegedit kovácsoltvasból építették. Ráadásul a híd a franciák által akkor még csak 15 éve kifejlesztett keszontechnikával épült; ennek lényege, hogy gőzkompresszorral túlnyomást hoztak létre a pillér belsejében, így szorították ki belőle a vizet. A pilléren belül két ember ásta ki a földet, így süllyesztették a földbe azokat. Bár ez életveszélyes volt azok számára, akik a pillérben dolgoztak, a szegedi vasúti híd építésénél egyetlen baleset sem történt. A hidat az Ernest Gouin és Társa cég építette, a tervező főmérnök pedig a mindössze 27 éves francia Ernest Cezanne volt. A bonyolult szerkezetet másfél év alatt jórészt helybeli munkásokkal építtették fel.

1903-ban Kossalka János műegyetemi tanár, miután részletes statikai vizsgálatokat végzett a hídon, ebből írta meg a disszertációját, amiért ő kaphatta meg Magyarország második műszaki doktori címét - az elsőt a szegedi víztorony építőjének adták.

A szegedi vasúti hídon át közlekedett 1883-től 1888-ig, 5 éven át az Orient Expressz is, amely Londont kötötte össze a "mesés Kelettel", Isztambullal. Az Orient Expressz csak első osztályú kocsikkal közlekedett, és csak uralkodókat, főnemeseket, kiváltságosokat szállított.

A kiállításon a Somogyi Könyvtár jóvoltából beleolvashatunk olyan újságcikkekbe is, amelyek abba az időszakba röpítenek vissza, amikor Szeged - másfél évre - híd nélkül maradt. A vasúti hidat egyébként azért "kellett" lerombolni, mert fontos katonai útvonal részét képezte. Romániából Németországba olajat szállítottak itt, ráadásul a Wehrmacht is e helyen vonult volna fel Románia ellen, amikor szomszédunk kapitulált a II. világháborúban.