Eseménynaptár
2025. július
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.06.28.
Szombathely
2025.06.28. - 2025.11.05.
Makó
2025.06.16. - 2026.06.16.
Budapest
2025.06.06. - 2026.01.25.
Budapest
2025.06.05. - 2025.06.30.
Dunaújváros
2025.05.30. - 2026.05.30.
Budapest
2025.05.30. - 2025.09.30.
Dunaújváros
2025.05.28. - 2025.09.28.
Budapest
2025.05.28. - 2025.07.28.
Budapest
2025.05.27. - 2025.06.27.
Hódmezővásárhely
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár - Pécs
Cím: 7621, Pécs Papnövelde u. 5.
Telefonszám: (72) 514-040
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2022.04.30. - 2022.09.04.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3000 HUF
Egyéni belépő diákoknak
1500 HUF
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
1500 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
9000 HUF
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
4500 HUF
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
1500 HUF

Radnai Endre műgyűjteménye

Legyek kismester inkább, dolgaértő,

ki ha-mit tesz, tisztességgel csinálja,
mintsem titánok zagyva, pofatépő,
ál-egekig sötétlő paródiája.”

Csanádi Imre







A magyar festészet jelentős alkotóinak – Csók István, Fényes Adolf, Iványi Grünwald Béla, Kmetty János és Rudnay Gyula – egy-egy festménye mellett ennek a gyűjteménynek az identitását elsősorban az alig ismert kismesterek művei határozzák meg, melyben kiemelten vannak jelen a pécsiek: Arnhold Nándor, Börötzffy Károly, Csernus Ferenc, Hidassy Pillo Sándor, Lenkei Jenő, Klug K. György, a későbbiek közül Bizse János és Simon Béla. Mert az 1926-ban alakult Pécsi Képzőművészek és Műbarátok Társasága, s a szervezet kiállításain bemutatkozó számos festő jelentette egykor Pécsett azt a – vidéki városok közt egyedülálló – képzőművészeti kulturális teret, melyből a magyar és nemzetközi viszonylatban is jelentős művészek, a Bauhaus mesterei vagy Martyn Ferenc és tanítványi köre kiemelkedhetett.


A kismesterek művei nem feltétlenül a gyengébb, a kevésbé kvalitásos, az uralkodó áramlatokba jobban illeszkedő, epigon jellegű alkotásokat jelentik, hanem a világhoz való viszony egy másféle, szolidabb, visszafogottabb, s ehhez illően kisebb méretű képformátumokban megjelenő ábrázolási módjait illusztrálják. A hagyományos műfajok – portré, zsánerkép, tájkép és csendélet – konvencionális lehetőségein nem lépnek túl a képek, mert nem megtestesítik a műfajt, hanem létrejöttük művészi korszakába illeszkedve szerényen, de különleges egyéni árnyalatokban kifejezik azt. Így viszonyulnak a remekművek sorát felvonultató múzeumi kánonhoz.

Minden magángyűjtemény individuális alkotás, melyet véletlen felfedezéseivel a sajátos szempontok szerint válogató ízlés hoz létre. Ezért is lényeges, hogy a képeknek itt nemcsak művészettörténete van, hanem tárgytörténete is. A képnek mint tárgynak a sorsa az, mely összekapcsolódik a gyűjtő élettörténetével. Mindazon helyek közül, ahol a gyűjtő, Radnai Endre rátalált festményeire az egyik legfontosabb helyszín az immár régi fényét és jelentőségét vesztett Pécsi Vásár volt. Havonta csütörtökönként a hajnali sötétségben – mert korábban kell érkezni a konkurenciánál – műgyűjtő képvadászok villódzó zseblámpáinak fénye világította meg a kereskedők standjait. Kieselbach Tamás is itt alapozta meg gyűjteményét, és a magyar gyűjtéstörténetben úttörő módon a kismesterekre fókuszáló Saphier Dezső legendás gyűjteményének szintén fontos szerzeményi helye volt a Pécsi Vásár. Most – esztétikai értékválságok idején, amikor a fiatalabb generációk érdeklődésének hiányában a magyar régiségek maradékát külföldre viszik, amikor a minimalista lakáskultúra „felesleges tárgyakkal nem terhelt életstílust” hirdetve sterilizálja az enteriőröket – itt a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Radnai Endre gyűjteménye ennek az eltűnőben lévő műgyűjtői szubkultúrának is emléket állít.

Anghy András