Eseménynaptár
2019. szeptember
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
2019.09.18. - 2019.09.18.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.17. - 2019.12.10.
Székesfehérvár
2019.09.15. - 2019.09.29.
Veszprém
2019.09.13. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.13. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.13. - 2019.10.16.
Dunaújváros
2019.09.12. - 2019.10.03.
Budapest
2019.09.11. - 2019.10.13.
Budapest
2018.09.14. - 2019.12.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
2011.10.04. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.09.30. - 1970.01.01.
Nagykáta
Szatmári Múzeum - Mátészalka
A múzeum épülete
Cím: 4700, Mátészalka Kossuth u. 5.
Telefonszám: (44) 502-646, (44) 502-647
Nyitva tartás: H-P 8-16
állandó kiállítás, gazdaság, közlekedés, lovas közlekedés, szolgáltatás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
400 HUF
Belépő diákoknak
200 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
200 HUF
A néprajztudomány bebizonyította, hogy a könnyű gyors kocsit Magyarországon találták fel, és kocsiszekérnek nevezték. Feltételezhető, hogy a Kocs községben élő kocsigyártók fejlesztették ki a parasztszekérből. A kocsi eleinte a szekérnek jelzője volt. Az alapszó lassanként elmaradt, és a jelző vált önálló szóvá. A kocsi szó számos európai nyelvben előfordul.

Hogyan lett a parasztszekérből kocsi?

Magyarországon az első kocsipostát Bécs és Buda között Mátyás király teremtette meg, amikor 1485-ben Budáról az éppen meghódított Bécsbe helyezte át székhelyét és ide-oda kellett utaznia a két város között. Ezen a vonalon minden 4-5 mérföldre pihenő és etetőállomást létesített, az egyik éppen Kocs volt. Így a kocsiak közvetlen kapcsolatban álltak a postával, és a saját szemükkel láthatták, hogy milyen fontos az országúti forgalomban a sebesség.

A magyar kocsi a hintóval szemben igen könnyű, a XVI. századi viszonyokhoz képest igen gyors járású parasztszekér volt. Természetes rugalmasságát nem rugóknak, vagy felfüggesztésnek, hanem csupán könnyű vázának, válogatott, többféle rugalmas keményfából készített kerekeinek és kocsiderekának tulajdoníthatjuk. Valószínű, hogy a vasalt szekérhez képest a magyar kocsi azért nem rázott annyira, mert a facsapok, a faperselyek és a fatengelyek bizonyos fokig csökkentették a rázkódást, amihez hozzájárult még az is, hogy a vasalatlan kerék bár könnyen tört, de szintén rugalmas volt.

A magyar kocsi elindult nyugat felé, egyre terjedt, ugyanakkor szakadatlanul fejlődött a kényelem. A kocsizás nemcsak gyakorlati célt követett, hanem kedvelt szórakozássá is vált. Alkalom lett arra, hogy az emberek mutogassák magukat, előkelőségüket fitogtassák, vagyis a kocsi a fényűzés eszközévé vált.

A múzeumban a Magyarországon jelenleg fellelhető fogatos járművek szinte valamennyi alaptípusa és variánsai megtalálhatók.