Eseménynaptár
2020. augusztus
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
2020.08.13. - 2020.08.16.
Fülek
2020.08.12. - 2020.08.12.
Budapest
2020.08.12. - 2020.09.12.
Sepsiszentgyörgy
2020.08.11. - 2020.08.11.
Tatabánya
2020.08.10. - 2020.08.14.
Budapest
2020.08.10. - 2020.08.11.
Fehérvárcsurgó
2020.08.10. - 2020.08.12.
Eger
2020.08.10. - 2020.08.14.
Debrecen
2020.08.10. - 2020.08.14.
Szentendre
2020.08.10. - 2020.08.14.
Veszprém
2020.08.08. - 2020.08.08.
Gyula
2020.08.04. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.31. - 2020.10.18.
Budapest
2020.07.29. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.24. - 2020.10.30.
Baja - Szentistván
2020.07.24. - 2020.10.31.
Székesfehérvár
2020.07.19. - 2020.08.19.
Debrecen
2020.07.17. - 2020.08.17.
Kápolnásnyék
2020.07.17. - 2020.09.04.
Dunaújváros
2020.07.16. - 2020.08.16.
Hatvan
Herendi Porcelánművészeti Múzeum Alapítvány - Herend
A múzeum és a Porcelángyár épülete
Cím: 8440, Herend Kossuth Lajos utca 140.
Telefonszám: (88) 523-197, (88) 523-179
Nyitva tartás: II.2-III.31.: K-Szo 9:30-16:00
IV.1-X.24.: H-V.: 9:00-17:30
X.25-XII.18.: K-Szo 9:30-16:00
agyagművesség, kerámia, állandó kiállítás, iparművészet, kézművesség, mesterségek
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
500 HUF
Belépő diákoknak
200 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
400 HUF
Tárlatvezetés magyar nyelven
1500 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
3000 HUF
Az igazi finom porcelán titka abban rejlik, hogy a négy őselem (a föld, a víz, a levegő és a tűz) harmóniáját testesíti meg. A porcelánkészítés technológiájának első lépése a jó minőségű massza készítése, amelyhez - a vízen kívül három komponenst használnak fel: kaolint, kvarcot és földpátot.
Részlet a kiállításból
A technológia második fázisa a nyersárukészítés. Az első modelleket, formákat - melyek a készülő termék negatívjai - a tervező iparművész készíti. A gipszből készült forma különböző alakítási, formázási módoknél használatos. A formázás egyik segédeszköze a forgó korong, melynek segítségével, ún. ráformázással készülnek a lapos áruk, beformázással pedig az öblös termékek.

A virágok megnövelt plasztikusságú, ún. virágmasszából készülnek. Sziromleveleiket olajozott ujjakkal, nyomkodásos nyújtással alakítják ki, majd összeillesztik őket. Nagy kézügyességet igényel a vesszőkosárhoz hasonló kosarak fonása is. A valóban bonyolult formájú tárgyak a korongolással vagy öntéssel készített alaptestek és részdarabok összeragasztásával jönnek létre.

A kiformázott, szárított tárgyak tisztítás után alacsony hőmérsékleten (940-1000 °C-on) égetésre kerülnek, majd mázréteggel vonják be. Ezután következik a mázas égetés kb. 1350-1410 °C-on. A készre égetett fehér porcelán a festészetre kerül. A festő por alakban kapja meg a különböző színű festékeket, ezt keveri azután a különböző festési folyamatoktól függően más-más arányban terpentinnel és a terpentin párolgásából visszamaradt sűrű, gyantás olajjal, az ún. vastagolajjal.

A festési technológia a Manufaktúra fennállása óta alig változott. A kínai festési jellegzetessége, hogy a különböző motívumok finom tollrajzzal készülnek, majd a kontúrozott felületet email festékkel töltik ki: az így létrehozott dekoráció a felületből reliefszerűen kiemelkedik. Az ún. modoros festési mód jellemzője, hogy a különböző virágmotívumokból, levelekből, gyümölcsökbőÍ megalkotott kompozíciók alapozással, satírozással, majd árnyékolással készülnek, kiemelve a fény-árnyék játékot. A palettaféltési mód lényege pedig az, hogy a festő a színeket a palettán ecsettel tovább keveri, ezáltal igen különleges színátmenetek érhetők el.

Végül a megfestett tárgyakat márkázzák, feliratozzák, majd arany díszítéssel látják el. Ezután kerülhet sor a dekorégetésre, amely viszonylag alacsony hőfokon, 720-900 °C-on történik.

(Szöveg: Kőhegyi Orsolya)