Nem mindennapi Tiziano-kiállítás nyílt a római Scuderie del Quirinale impozáns, rokokó termeiben. A tavasznyitóként időzített, látványos festménytárlaton a reneszánsz mester számos ismert alkotása felvonul. Tiziano, a Paolo Veronesével és Tintorettóval alkotott híres, reneszánsz festőtriász tagjaként a velencei festészet legragyogóbb korszakát reprezentálja.
A tárlat gazdag képanyaggal büszkélkedhet, a monografikus igényű kiállításra Róma, Nápoly, Velence és Firenze legnevesebb képtárai mellett a madridi Prado is kölcsönzött festményt. A lenyűgöző időszaki kiállításon a látogatók teljes képet kapnak Tiziano munkásságának és művészi fejlődésének szakaszairól, a Bellini mellett töltött tanoncévektől kezdve egészen az udvari festővé és ünnepelt mesterré válásig.
Bellini műhelyétől a spanyol udvarig.
Tiziano, teljes nevén Tiziano Vecellio tanoncéveit és zsengéit a Bellini-fivérek, Gentile és Giovanni Bellini, valamint a fiatal Giorgione mellett töltött időszak határozta meg. Miután mesterei vezetése mellett az olajfestés számos technikáját elsajátította, Bellini halála után a köztársaság hivatalos festőjévé lépet elő. Első jelentős megbízatása a Mária mennybemenetele című oltárkép megfestése volt. A 16. századi velencei művész vallási tárgyú képek mellett más műfajokban is maradandót alkotott, érett korára a portrék és a mitológiai témájú kompozíciók mesterévé vált.
Tiziano nem csak kivételes tehetségű, képzett festő, de elbűvölő modorú, vonzó férfi és szellemes társalgó is volt, nem véletlen tehát, hogy hamar felfigyeltek rá a művészetkedvelő uralkodók, így került Itáliából Spanyolországba, ahol előbb V. Károly kizárólagos portréfestője, majd II. Fülöp spanyol király udvari festője lett.
Tiziano művészete ötvözi Michelangelo erejét és Raffaello báját.
Tiziano az érett reneszánsz felfogásában alkotott, kompozícióit átgondoltság, portréit lenyűgöző természetesség, nőalakjait áttetsző finomság jellemzi. Rengeteg színnel és egyedi technikával alkotott. Kompozícióit első lépésben csak nagyvonalakban vázolta fel, majd a vásznat fal felé fordította, és hónapokig felé sem nézett. Hosszú szünet után tért csak vissza a képhez, de akkor a tökéletességig javítgatta, korrigálta művét. A tónusokat előszeretettel dolgozta el kézzel, a festés utolsó fázisában szinte többet festett ujjal, mint ecsettel.
A római Scuderie del Quirinale új időszaki tárlatán Tiziano számos ikonikus alkotása helyet kapott: többek közt az Uffizi Képtárból érkezett, megkapó szépségű Flora, a szintén Firenzéből kölcsönzött Koncert, a La Bella és a Bűnbánó Magdolna című festmények, továbbá Tiziano első datált festménye, az alcónai Gozzi-oltárkép, akárcsak a Pradóban őrzött híres portré, a mester időskori Önarcképe.
A Scuderie del Quirinale új Tiziano-kiállítása a mai napon, azaz március 5-én nyitotta meg kapuit, és egészen június 16-ig várja a látogatókat. A római képtár keddtől-szombatig 10-től 22 óráig, vasárnaponként pedig 10-től 20 óráig tart nyitva, a teljes árú jegy 12 euróba - átszámítva mintegy 3600 forintba -, a kedvezményes belépő 9,50 euróba kerül.