Impresszionista remekművek és korabeli öltözékek hangulatos és látványos kiállításával nyitja az idei tavaszt a New York-i Metropolitan Múzeum. A színpompás, tematikus bemutatón a 19. századi ruhák, kiegészítők, kellékek, parfümös üvegcsék és divatlapok színes sorához olyan festőzsenik alkotásai nyújtanak művészi hátteret, mint Monet, Manet, Renoir, Cézanne vagy Degas.
A Metropolitan tavasznyitó tárlata valójában egy európai vendégkiállítás, mely tavaly ősszel már anyaintézményében, a párizsi Musée d'Orsay-ban is nagy sikert aratott. A február 26-án nyíló, Impresszionizmus, divat és modernitás címen futó kiállítás ötletes és részletgazdag kultúrtörténeti áttekintést ígér, mely virtuóz módon ötvözi a klasszikus képzőművészeti tárlatot a divatbemutatóval.
Degas, Manet, Monet és a divatos párizsi nők.
A kiállításon a számtalan divattörténeti régiség és muzeális öltözék mellett olyan festményekben gyönyörködhet a nagyközönség, mint Renoir derűs jelenete, A hinta, Édouard Manet híres stílustanulmánya, A párizsi nő, Claude Monet nyári életképei, az Ebéd és a Nők a kertben vagy Gustave Caillebotte egyik legismertebb képe, a Párizsi utca esőben.
A New York-i kiállításra Európa legnagyobb múzeumaiból és galériáiból érkeztek a képek. A nagyszabású divattörténeti bemutatóhoz és festménytárlathoz a Musée d'Orsay gyűjteménye szolgáltatta a legtöbb műtárgyat, de a 19. századi párizsi élet korhű képének megrajzolásához többek közt a brémai Kunsthalle, a stockholmi Nemzeti Múzeum, a londoni Courtauld Galéria, valamint a chicagói Művészeti Intézet és a bostoni Szépművészeti Múzeum is hozzájárult egy-egy festménnyel.
A divat a szabad szellem és a modernitás kifejezőeszköze volt.
Bár az impresszionista festészetről sokaknak elsőre a szabadban festett tájképek és a csendéletek jutnak eszébe, az irányzat követői legalább ekkora érdeklődéssel fordultak az emberábrázolás és a mindennapi élet pillanatainak megörökítése felé is. Előszeretettel festették modelljeiket otthonukban, személyes tárgyaik között, ekképp emelve a hétköznapi élet színterét művészetté.
Nem véletlen tehát, hogy a kompozíciókban minden esetben kiemelt szerepet kapott a modellek öltözéke. A nők pompás báli ruhája és az urak fess uniformisa azonban a festők ecsetje nyomán átalakult: a ruha nem csak a kor, a státusz, de a személyiség és a lelkiállapot kifinomult kifejezőeszközévé vált.
Három hónapig vendégeskednek a képek a tengerentúlon.
Az Impresszionizmus, divat és modernitás címen futó kiállítás gazdag és sokszínű anyagot tár a látogatók elé. A festmények, korabeli öltözékek, divatkellékek témák szerint rendeződnek, az egyes termek különféle témaköröket járnak körül; a képző- és iparművészeti remekművek csoportjai Virágzó ruhaipar, A divat mint jelenség, Nők otthon, Látni és láttatni, A nő boldogsága, A párizsi világfi, Művészek és világpolgárok és a Szabadban alcímeken követik egymást.
A Musée d'Orsay nagysikerű vendégkiállítása mindössze három hónapig, egészen pontosan 2013. február 26-ától május 27-éig lesz látható a New York-i Metropolitan Múzeumban, utána ugyanis a képek újra útra kelnek, hiszen júniustól már a chicagói Művészeti Intézetben kerülnek bemutatásra.