Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.03.08.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.04. - 2024.03.10.
Budapest
2024.03.02. - 2024.03.03.
Szentendre
2024.03.02. - 2024.03.02.
Eger
2024.03.01. - 2024.03.01.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.02.29. - 2024.02.29.
Szombathely
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.28. - 2024.02.28.
Hódmezővásárhely
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
2024.02.15. - 2024.03.15.
Hódmezővásárhely
2024.02.10. - 2024.05.12.
Debrecen
Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1037, Budapest Kiscelli utca 108.
Telefonszám: (1) 388-7817, (1) 250-0304
Nyitva tartás: IV.1-X.31.: K-V 10-18
XI.1-III.31.: K-V 10-16
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2021.09.07. - 2021.11.21.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
900 HUF
Belépő diákoknak
450 HUF
Csoportos belépő diákoknak
350 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
450 HUF
Belépő családoknak
1300 HUF
/ család
Fotó
500 HUF
Videó
1500 HUF
A 60 év alatt a Föld körül című kiállítás folytatása annak az évek óta tartó munkának, melynek során a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár gyűjteményében őrzött anyagokból kiindulva egyes tárgyakon vagy műcsoportokon, azokhoz kötődő történeteken keresztül elemezzük és mutatjuk be a második világháború utáni időszak magyarországi művészetét
Korniss Dezső: Illumináció, 1945-46; olaj monotípia, papír; 72 × 102 mmmeghatározó jelenségeket. Ezúttal a kulturális közvetítés, a nemzetközi kapcsolatteremtés lehetőségeit vizsgáljuk, a kiindulópontunk pedig a Makarius-mappa. Ez a műtárgyegyüttes 2006-ban a new yorki biológus gyűjtőtől, dr. Müller Miklóstól került a gyűjteménybe, tovább gazdagítva az addig is jelentős súlyt képviselő Európai Iskola anyagát.

A rajzokat, nyomtatott grafikákat a Budapestről véglegesen távozni szándékozó Makarius Sameer egyiptomi származású festő vitte magával 1946-ban. A lapok 60 év alatt jártak Zürichben, Kairóban, Párizsban, Buenos Airesben és New Yorkban, számos kiállításon szerepeltek. Ez volt a kortárs európai fejleményekhez kapcsolódó, s a jelenben érvényes magyar művészet megteremtésére 1945-ben létrejött művészcsoport, az Európai Iskola egyik első próbálkozása, hogy kapcsolatot teremtsen a kortárs művészet nemzetközi képviselőivel.

A küldetés, a magyar kultúra bemutatása, terjesztése bizonyos szempontból nem járt sikerrel, hiszen a lapok visszatértek keletkezésük helyére, Budapestre, ugyanakkor útjuk különböző állomásain más-más kontextusba kerültek, máshogy olvasták, értékelték őket, jelentésük módosult, gazdagodott. A kiállítás az egyén (művész, gyűjtő) kulturális közvetítési lehetőségeit és annak nehézségeit vizsgálja. Zürichben, Buenos Airesben és New Yorkban sem volt olyan háborús pusztítás és annyi emberáldozat, mint Budapesten. A közvetlenül a háború után, 1945–46-ban keletkezett,
néhány kivételtől eltekintve szürrealista, expresszív művek, amelyekben még benne lüktetett a háború borzalma, nehezebben illeszkedtek a konkrét művészet színes, geometrikus absztrakt világába. A Makarius-mappa
története a háború utáni magyar absztrakció nemzetközi recepciójának fontos része. A különböző olvasatok bemutatását segítik a Fővárosi Képtár gyűjteményének darabjai mellett a budapesti Szépművészeti Múzeumból és pécsi Janus Pannonius Múzeumból kölcsönzött tárgyak.

A haladó szellemű külföldi kortárs képzőművészekkel való kontaktusteremtés kísérletei legtöbbször személyes kapcsolatok mentén alakultak. A nemzetközi kapcsolatok kialakításában, Makarius pályájának és gyűjteménye sorsának fordulataiban központi szerepe volt feleségének, Reiner Évának. Művész barátaihoz való kötődéseinek lenyomata az a most először kiállított néhány grafika, amelyek 2014-ben lányától, Leila Makariustól kerültek a Fővárosi Képtár gyűjteményébe. Reiner Éva kapcsolati hálójának feltérképezése, valamint a Müller Miklóssal és feleségével, Jan
Keithly biológussal készített interjú segítenek megérteni a kultúraközvetítés történeteiben a nők ezidáig kevésbé hangsúlyozott szerepét.