Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.03.08.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.04. - 2024.03.10.
Budapest
2024.03.02. - 2024.03.03.
Szentendre
2024.03.02. - 2024.03.02.
Eger
2024.03.01. - 2024.03.01.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.02.29. - 2024.02.29.
Szombathely
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.28. - 2024.02.28.
Hódmezővásárhely
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
2024.02.15. - 2024.03.15.
Hódmezővásárhely
2024.02.10. - 2024.05.12.
Debrecen
Magyar Nemzeti Galéria - Budapest
Magyar Nemzeti Galéria
Cím: 1014, Budapest Szent György tér 2.
Telefonszám: (1) 201-9082
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2017.06.22. - 2017.09.03.
grafika, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3200 HUF
/ fő
Egyéni belépő diákoknak
1600 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
1600 HUF
/ fő
Videó
(Időszaki kiállításokon fényképezőgép és videokamera használata tilos!)
1000 HUF
Meller Péter (1923–2008) művészettörténészt ismeretlen oldaláról mutatja be a kiállítás. Kevesen tudják, hogy kutatómunkája mellett Meller szenvedélyesen rajzolt és a saját maga által kidolgozott technikával nyomatokat készített. A mostani tárlat legszebb grafikáit mutatja be: hagyatékából és magángyűjteményekből mintegy hetven alkotás látható a Magyar Nemzeti Galéria grafikai kiállítóterében.
Szenvedély és irónia
Meller Péter budapesti értelmiségi családban született, nagybátyja a szintén művészettörténész Meller Simon volt. Az egyetemen klasszika-filológiát és művészettörténetet tanult. Tanulmányai befejezését követően, egy zürichi és római magyar akadémiai ösztöndíj után 1948-ban rövid időre a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteményébe került, majd 1949-től a Szobor Gyűjtemény modern részének lett a kurátora. Meller 1957-ig dolgozott a Múzeumban, ekkor családjával együtt emigrált. Több mint egy évtizedes bécsi és firenzei tartózkodás után, 1968-ban a Santa Barbara-i University of California oktatói állását elfogadva az Egyesült Államokba költözött. Nyugdíjba vonulásáig a neves amerikai egyetem művészettörténész-professzora, az itáliai reneszánsz művészet nemzetközileg elismert kutatója volt.

Bár Meller rendszeresen készíttet grafikákat, műveit életében csupán néhányszor állították ki, és nem is nagyon törekedett arra, hogy grafikusművészként ismerté váljon. Több ezer lapot számláló művészi hagyatékát csak halála után rendszerezték. Grafikáit 2012-ben Santa Barbarában, majd 2013-ban Londonban állították ki, Magyarországon most első alkalommal kerülnek az alkotásai a nagyközönség elé.

Meller Péter grafikái hűen tükrözik sokrétű tanultságát és összetett személyiségét. Kiválóan ismerte az antik és görög kultúrát, a reneszánsz művészetet és a humanista irodalmat. Grafikáin a mitológiából és művészetből átvett ábrázolásokat rendszerint aktualizálta, mai kontextusba helyezte, különös humort kölcsönözve ezzel lapjainak. Az antik istenek és hősök esendő és hétköznapi emberekként tűnnek fel, karikatúraszerűen megjelenítve, néha a grafikák alá írt pár sor a klasszikus antik időmértékes verselés ellenére ugyancsak a prózai mindennapokra reflektál.

Széles körű ismeretei révén Meller témaválasztásában nem feltétlenül használt közismert forrásokat, ennek ellenére ironikus ábrázolásmódja, a szereplői közötti egyszerű grafikai eszközökkel létrehozott, az életből ismert kapcsolatok megjelenítése mindenféle előképzettség nélkül bárki számára azonnal értelmezhető.

Meller magyar témákat is gyakran ábrázolt, ő illusztrálta a János vitéz angol kiadását, és Krúdy Gyula Álmoskönyvéhez is tervezett grafikákat; ezekből szintén látható válogatás a kiállításon.

Még Budapesten mintegy négy hónapig dolgozott restaurátorműhelyben Gyakorlatias szemlélete nagyrészt ennek az élménynek köszönhető. A rendelkezésére álló eszközökkel sajátos grafikai technikákat dolgozott ki, radírból metszett pecsétnyomókat, melyekből többet vörös festékkel nyomtatott le, tudatosan utalva a görög vörös alakos vázák világára.