Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.04.08. - 2024.04.08.
Szekszárd
2024.04.06. - 2024.04.06.
Kápolnásnyék
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
Jankay Gyűjtemény és Kortárs Galéria - Békéscsaba
A galéria bejárata
Cím: 5600, Békéscsaba Andrássy út 37/43.
Telefonszám: (66) 524-656
Nyitva tartás: K-V 9-18
állandó kiállítás, festészet, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Jankay Tibor spiritualizmushoz vonzódó természete Nap-ábrázolásait az amerikai években változtatta különlegessé, ennek eredményeképpen lett ez művészetében több, feltűnőbb ikonográfiai típus, mint kortársai többségénél.

Indulásának éveiben a Napot leggyakrabban realistán ábrázolta, mint égitestet, később gyakoribbá vált, hogy mint fényforrást jelenítse meg. Ezeken a képeken már több jelentést hordoz a Nap alakja. A "Gondolkodók napsütésben" (1940-es évek) című alkotás alakjainak a fény egyben reménysugár is, a jobb létet ígéri a szenvedőknek. Szintén ez az értelme a "Menekülők a csónakban" (1948) című festménynek, ám emellett egy újdonságot is megfigyelhetünk a képépítésben. A napsugarakkal alakítja ki a mű kompozícióját. A sugarak adta vonalak konstruktív hálóként szelik keresztül a kép felületét. Az 1960-as években, miközben a Los Angeles-i Pepperdine University tanára és később művészeti tanszékének vezetője volt, művészete elmélyült, sajátos hangulatú és kifinomult művek sokasága született. Ebből az időből való a "Kék erdő" (1966) című sugalmazó remeke, melyen a kék hidegségét és a fénysáv sejtelmességét kombinálta.

Többféle megoldást alkalmazott, hogy fokozza alkotásain a Nap meghatározó szerepét. Egyes alkotásain a sugarak szántják keresztül a farostot, vagy a vásznat ("Los Angeles születése", 1976.), máshol a napkorong lüktet, számos udvart láttatva önmaga körül. Néhol ellenben csak egy körív a Nap, amelyet vagy a háttér színe tölt meg, vagy két részre osztva alakít a mester, így ábrázolva együtt a két testet, a Napot és a Holdat. Már az ókorban léteztek a Nap-kultúrák, és már a középkorból ismeretesek Biblia illusztrációk, a Nap és a Hold együtt, illetve egymás melletti megjelenítései. Jankay egyik leggyakoribb motívuma a két elem közös formába rendezése, ez látható a "Black and white" (1986), A "Nap és a Hold" (1988) című munkáin.

Kerámiáiban is feltűnik a kerekded formájú Nap. Női alakjainál, pontosabban a női portréknál is előszeretettel komponált kör formában, a kerek Nap teltségével megáldott arcokat ("Az alvó Nap" 1970 körül). A felújított állandó kiállítás a művész e témához kapcsolódó munkáiból nyújt áttekintést a látogatóknak.