Eseménynaptár
2019. szeptember
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
2019.09.18. - 2019.09.18.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.18. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.17. - 2019.12.10.
Székesfehérvár
2019.09.15. - 2019.09.29.
Veszprém
2019.09.13. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.13. - 2019.11.17.
Budapest
2019.09.13. - 2019.10.16.
Dunaújváros
2019.09.12. - 2019.10.03.
Budapest
2019.09.11. - 2019.10.13.
Budapest
2018.09.14. - 2019.12.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
2011.10.04. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.09.30. - 1970.01.01.
Nagykáta
Jankay Gyűjtemény és Kortárs Galéria - Békéscsaba
A galéria bejárata
Cím: 5600, Békéscsaba Andrássy út 37/43.
Telefonszám: (66) 524-656
Nyitva tartás: K-V 9-18
állandó kiállítás, festészet, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Jankay Tibor spiritualizmushoz vonzódó természete Nap-ábrázolásait az amerikai években változtatta különlegessé, ennek eredményeképpen lett ez művészetében több, feltűnőbb ikonográfiai típus, mint kortársai többségénél.

Indulásának éveiben a Napot leggyakrabban realistán ábrázolta, mint égitestet, később gyakoribbá vált, hogy mint fényforrást jelenítse meg. Ezeken a képeken már több jelentést hordoz a Nap alakja. A "Gondolkodók napsütésben" (1940-es évek) című alkotás alakjainak a fény egyben reménysugár is, a jobb létet ígéri a szenvedőknek. Szintén ez az értelme a "Menekülők a csónakban" (1948) című festménynek, ám emellett egy újdonságot is megfigyelhetünk a képépítésben. A napsugarakkal alakítja ki a mű kompozícióját. A sugarak adta vonalak konstruktív hálóként szelik keresztül a kép felületét. Az 1960-as években, miközben a Los Angeles-i Pepperdine University tanára és később művészeti tanszékének vezetője volt, művészete elmélyült, sajátos hangulatú és kifinomult művek sokasága született. Ebből az időből való a "Kék erdő" (1966) című sugalmazó remeke, melyen a kék hidegségét és a fénysáv sejtelmességét kombinálta.

Többféle megoldást alkalmazott, hogy fokozza alkotásain a Nap meghatározó szerepét. Egyes alkotásain a sugarak szántják keresztül a farostot, vagy a vásznat ("Los Angeles születése", 1976.), máshol a napkorong lüktet, számos udvart láttatva önmaga körül. Néhol ellenben csak egy körív a Nap, amelyet vagy a háttér színe tölt meg, vagy két részre osztva alakít a mester, így ábrázolva együtt a két testet, a Napot és a Holdat. Már az ókorban léteztek a Nap-kultúrák, és már a középkorból ismeretesek Biblia illusztrációk, a Nap és a Hold együtt, illetve egymás melletti megjelenítései. Jankay egyik leggyakoribb motívuma a két elem közös formába rendezése, ez látható a "Black and white" (1986), A "Nap és a Hold" (1988) című munkáin.

Kerámiáiban is feltűnik a kerekded formájú Nap. Női alakjainál, pontosabban a női portréknál is előszeretettel komponált kör formában, a kerek Nap teltségével megáldott arcokat ("Az alvó Nap" 1970 körül). A felújított állandó kiállítás a művész e témához kapcsolódó munkáiból nyújt áttekintést a látogatóknak.