Eseménynaptár
2019. augusztus
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2019.08.22. - 2019.08.22.
Budapest
2019.08.20. - 2019.08.20.
Veszprém
2019.08.20. - 2019.08.20.
Budapest
2019.08.20. - 2019.08.20.
Szarvas
2019.08.18. - 2019.08.18.
Debrecen
2019.08.17. - 2019.08.17.
Budapest
2019.08.17. - 2019.08.17.
Veszprém
2019.08.15. - 2019.09.20.
Budapest
2019.08.10. - 2019.08.10.
Budapest
2019.08.10. - 2019.12.31.
Székesfehérvár
2019.08.05. - 2019.08.09.
Budapest
2019.08.03. - 2019.11.17.
Debrecen
2019.07.23. - 2019.11.06.
Budapest
2019.07.20. - 2019.11.10.
Kápolnásnyék
2019.07.19. - 2019.08.23.
Dunaújváros
2019.07.15. - 2019.09.16.
Budapest
2019.07.11. - 2019.10.31.
Békéscsaba
2019.07.10. - 2019.09.22.
Budapest
2019.07.01. - 2019.12.30.
Budapest
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum - Magyar Elektrotechnikai Múzeuma - Budapest
Cím: 1075, Budapest Kazinczy u. 21.
Telefonszám: (1) 342-5750
Nyitva tartás: K-P 10-17, Szo 10-16
állandó kiállítás, gazdaság, gépészet, hírességek, ipar, Kandó Kálmán, közlekedés, műszaki tudományok, nehézipar, szolgáltatás, vasút, villamosenergia
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
400 HUF
Belépő diákoknak
200 HUF
Csoportos belépő diákoknak
200 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
200 HUF
Belépő családoknak
(2 felnőtt + legalább 2 gyermek)
1100 HUF
/ család
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
(1-5 fő)
400 HUF
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
(6-20 fő)
3500 HUF
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
(20 főtől)
5500 HUF
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
(1-5 fő)
600 HUF
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
(6-20 fő)
6500 HUF
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
(20 főtől)
8500 HUF
Fotó
500 HUF
Videó
1200 HUF
A kiállítás a hazai vasútvillamosítás fejlődését és a világviszonylatban kiemelkedő alkotásokat mutatja be, emléket állítva a kiváló gépészmérnöknek, konstruktőrnek, Kandó Kálmánnak.

Tudjuk, hogy Budapest elsők között járt a városi közúti vasutak villamosításában (a fővárosban 1896-ban épült meg az európai kontinens első villamos üzemű földalatti vasútja), de a nagyvasúti villamos vontatás terén is úttörő eredményeket ért el Magyarország.

A tárlat fotókkal demonstrálja, hogy a nagyvasúti villamosításban mind az egyenáramú, mind a váltakozóáramú rendszer elterjedt, de az első nagyfeszültségű nagyvasúti villamos vontatási rendszert Kandó Kálmán alkotta meg. Az ő munkásságának köszönhetően a magyar ipar a háromfázisú nagyvasúti vontatással beírta nevét az elektrotechnika történetébe.

Működő modellek mutatják be a váltkozóáramú, aszinkron motoros Kandó-rendszer fejlődését az 1902-ben épített Valtellina vasúttól az 1932-ben üzembe helyezett Budapest-Hegyeshalom vonal mozdonyáig.

A kiállítás különlegessége az eredeti Kandó-féle, közel 12 tonnás fázisváltó, valamint a fázisváltós mozdony 18 tonnás aszinkron főmotorja. Érdekesség az a nagyméretű márványtábla is, melyet a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal villamosítására épült Bánhidai Erőmű falán helyeztek el az erőmű üzembe helyezésekor.

A kiállításhoz színvonalas kiállításvezető füzet is tartozik, mely hasznos kiegészítője lehet az általános és középiskolai tananyagnak. A kiadvány a múzeumban megvásárolható.