Eseménynaptár
2019. február
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
1
2
3
2019.02.22. - 2019.02.22.
Debrecen
2019.02.21. - 2019.02.21.
Baja - Szentistván
2019.02.21. - 2019.02.22.
Budapest
2019.02.21. - 2019.03.14.
Székesfehérvár
2019.02.20. - 2019.02.20.
Debrecen
2019.02.20. - 2019.05.26.
Békéscsaba
2019.02.20. - 2019.04.06.
Budapest
2019.02.17. - 2019.02.17.
Debrecen
2019.02.17. - 2019.02.17.
Debrecen
2019.02.16. - 2019.02.16.
Budapest
2019.02.16. - 2019.02.16.
Kaposvár
2019.02.16. - 2019.02.16.
Budapest
2019.02.16. - 2019.02.16.
Budapest
2019.02.16. - 2019.03.17.
Budapest
2019.02.15. - 2019.03.31.
Hódmezővásárhely
2019.02.06. - 2019.02.24.
Pécs
2019.02.06. - 2019.04.14.
Budapest
2019.02.05. - 2019.03.31.
Budapest
2019.02.02. - 2019.03.31.
Győr
2019.02.02. - 2019.03.31.
Győr
2018.10.02.
hír, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A londoni Tate Modern Turbina csarnokában kedden nyílt meg a kubai művész, Tania Bruguera installációs kiállítása, amelynek "síró szobájában" az embertársaik iránti empátiát élhetik át a látogatók - adta hírül a BBC News honlapja.

Bruguera interaktív kiállításán a "síró szobába" lépő látogatókat erős mentolos, természetes alapú illat fogadja, amely könnyeket csal a szemükbe. A művész azt akarta elérni, hogy az elérzékenyülő látogatók empátiával tekintsenek a körülöttük lévő idegenekre.

A csarnokban egy rejtett portrét hívhatnak elő a látogatók. Az egyszerű fekete padlót különleges hőérzékeny anyaggal vonták be, s ha elég sok látogató lefekszik rá, testük melegétől válik láthatóvá a portré, egy szíriai menekült arcképe. Juszuf Homszból menekült Nagy-Britanniába, ahol jelenleg orvostanhallgató.

Catherine Wood, a múzeum nemzetközi művészeti kurátora szerint a művész a "vízszintes falfestmény" gondolatába szeretett bele, s emellett cselekvésre akarta ösztönözni a kiállítás vendégeit.

A migráció témája uralja az egész installációt. Ez a téma nagyon sok képzőművészt, írót, előadót foglalkoztat, de ez a kiállítás abban különleges, hogy a látogatót is be akarja vonni, azt akarja elérni, hogy a néző kényelmetlenül érezze magát.

A "síró szoba" és a rejtett portré élményét folyamatos kellemetlen hanghatás, mély zümmögés kíséri.

"Az élet nem kényelmes. Ki akarom billenteni az embereket a komfortzónájukból" - mondta a művész.

Az ötvenéves Bruguera Havannában született. Mint kifejtette: nemcsak a menekültváláság foglalkoztatja, hanem a jelenséggel szembeni növekvő közöny. "Az újságírás és a közösségi média a nap 24 órájában ad nekünk híreket a világ eseményeiről. A migrációt folyamatos válságként tálalják, és gyakran az az érzése az embernek, hogy nem tud változtatni azon, ami történik" - hívja fel a figyelmet a kiállítás egy felirata. Bruguera pedig éppen ez ellen a növekvő közöny ellen akar küzdeni.

A padlóba rejtett óriási portréval az volt a célja, hogy az emberek együttműködjenek, és megértsék, hogy sok dolog láthatatlan. A művész szerint ahhoz, hogy a portré láthatóvá váljon a padlón, legalább 150-200 ember testmelege szükséges.

"Az igazán jó dolgokért az életben keményen kell dolgozni" - hangsúlyozta.

A kiállításon a látogatók kézfejére egy bélyegzőt nyomnak, a kiállítás címét, amely napról napra változik. Az ugyanis a tömeges migráció éppen aktuális statisztikai adata.

Bruguera szerint meg kell értenünk, hogy az "állandó emberi mozgás pillanatában élünk", és azt is, hogy minden helyzetnek két oldala van.

(MTI)