Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.03.08.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.04. - 2024.03.10.
Budapest
2024.03.02. - 2024.03.03.
Szentendre
2024.03.02. - 2024.03.02.
Eger
2024.03.01. - 2024.03.01.
Sepsiszentgyörgy
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.02.29. - 2024.02.29.
Szombathely
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.28. - 2024.02.28.
Hódmezővásárhely
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
2024.02.15. - 2024.03.15.
Hódmezővásárhely
2024.02.10. - 2024.05.12.
Debrecen
Budapest Galéria - Budapest
A kiállítóház épülete
Cím: 1036, Budapest Lajos u. 158.
Telefonszám: (1) 388-6784
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2022.08.09. - 2022.09.18.
időszaki kiállítás, művelődés, szabadidő, oktatás, továbbképzés
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Chloé Macary-Carney a Budapest Galéria 2021-es művészcsere programja során kezdte meg a kiállítás alapját adó kutatást a számos filozófiát és vallás szokásait egyesítő New Age közösségek magyarországi rituális helyszíneiről és gyakorlatairól.

A művész e közösségekkel kapcsolatos előfeltevései – miszerint azok befogadóak és biztonságosak – már a kutatás elején megdőltek. A kiállítás céljául Macary-Carney pont ezért egy ilyen, mindenki számára nyitott tér megteremtését tűzte ki, ahol a látogatókat közös élmények létrehozására és megosztására biztatja.

A kutatás során Chloé Macary-Carney párhuzamosan fedezte fel a magyarországi New Age közösségek és a magyar boszorkányság sokféleségét, helyi és történeti kiterjedtségét és politikai vonatkozásait, valamint próbálta felfejteni a közösségeket övező mítoszokat. A budapesti itt-tartózkodás során készített interjúkat és megfigyeléseket egy, a kiállítótérben elhelyezett könyvben foglalta össze, amely a részletes leírásoknak és a személyes hangvételnek köszönhetően narrálja a műveket. A hatvanas-hetvenes évek Amerikájából eredeztethető New Age mozgalmon kívül a hagyományos boszorkányságot és az ahhoz kapcsolódó magyar babonákat, szokásokat is kutatása tárgyává tette – ennek eredménye a kiállításon megjelenő, egyszerűsített Luca-szék vagy a képanyag egy része, amely a szegedi boszorkánypernek (1728) emléket állító helyekhez kapcsolódik.

A kiállítóterekben a kiállítás címét is adó, a művész alteregójaként előlépő Tony Lavazza fiktív boszorkánykutató kénes piramis-otthonában találjuk magunkat. A helyzet intim és közvetlen, ahogy a térben megjelenő fa- és a papíranyagok gondos, érzékeny megmunkálása és a kutatást összefoglaló szöveg naplószerűsége is. Az otthon intim tere arra hívja a látogatókat, hogy a kitalált kutatóval együtt fejtsék fel a boszorkányközösségek – és rajtuk keresztül általában a közösségi működés – alapjait. Bár a mindenkori hatalommal szemben létező, radikálisan anti-patriarchális, a csoporton belüli biztonságot célnak és eszköznek is tekintő boszorkányközösségek egykor szigorú szabályrendszerei enyhültek, az egymáshoz tartozás érzésének és a közös rituáléknak a fontossága később az újboszorkányság vagy az azzal bizonyos elemeiben átfedést mutató New Age mozgalom képviselői esetében sem változott.

A kutatást dokumentáló és illusztráló képek helyét színek jelölik ki, azonban a tér és a tárgyak használatát – saját rituálék bemutatását – olvasás, beszélgetés, étkezés formájában a művész ajánlja, sőt, kéri a látogatóktól.

Chloé Macary-Carney (1994, New York) Párizsban él és dolgozik.