Eseménynaptár
2022. október
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
2022.10.03. - 2022.11.13.
Gyula
2022.10.02. - 2023.03.19.
Szekszárd
2022.10.02. - 2022.10.04.
Szombathely
2022.10.01. - 2022.10.01.
Balassagyarmat
2022.10.01. - 2022.10.01.
Veszprém
2022.10.01. - 2022.10.02.
Budapest
2022.10.01. - 2022.10.01.
Sepsiszentgyörgy
2022.09.30. - 2022.09.30.
Szombathely
2022.09.30. - 2022.09.30.
Makó
2022.09.30. - 2022.12.17.
Budapest
2022.09.29. - 2022.09.29.
Budapest
2022.09.29. - 2022.09.29.
Budapest
2022.09.29. - 2022.09.29.
Sepsiszentgyörgy
2022.09.29. - 2023.02.05.
Budapest
2022.09.29. - 2022.11.27.
Budapest
2022.09.24. - 2022.11.27.
Miskolc
2022.09.24. - 2022.11.27.
Miskolc
2022.09.23. - 2022.10.23.
Gyula
2022.09.22. - 2022.11.30.
Budapest
2022.09.20. - 2022.10.20.
Budapest
Budapest Galéria - Budapest
A kiállítóház épülete
Cím: 1036, Budapest Lajos u. 158.
Telefonszám: (1) 388-6784
Nyitva tartás: K-V 10-18
2022.08.09. - 2022.09.18.
időszaki kiállítás, művelődés, szabadidő, oktatás, továbbképzés
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Chloé Macary-Carney a Budapest Galéria 2021-es művészcsere programja során kezdte meg a kiállítás alapját adó kutatást a számos filozófiát és vallás szokásait egyesítő New Age közösségek magyarországi rituális helyszíneiről és gyakorlatairól.

A művész e közösségekkel kapcsolatos előfeltevései – miszerint azok befogadóak és biztonságosak – már a kutatás elején megdőltek. A kiállítás céljául Macary-Carney pont ezért egy ilyen, mindenki számára nyitott tér megteremtését tűzte ki, ahol a látogatókat közös élmények létrehozására és megosztására biztatja.

A kutatás során Chloé Macary-Carney párhuzamosan fedezte fel a magyarországi New Age közösségek és a magyar boszorkányság sokféleségét, helyi és történeti kiterjedtségét és politikai vonatkozásait, valamint próbálta felfejteni a közösségeket övező mítoszokat. A budapesti itt-tartózkodás során készített interjúkat és megfigyeléseket egy, a kiállítótérben elhelyezett könyvben foglalta össze, amely a részletes leírásoknak és a személyes hangvételnek köszönhetően narrálja a műveket. A hatvanas-hetvenes évek Amerikájából eredeztethető New Age mozgalmon kívül a hagyományos boszorkányságot és az ahhoz kapcsolódó magyar babonákat, szokásokat is kutatása tárgyává tette – ennek eredménye a kiállításon megjelenő, egyszerűsített Luca-szék vagy a képanyag egy része, amely a szegedi boszorkánypernek (1728) emléket állító helyekhez kapcsolódik.

A kiállítóterekben a kiállítás címét is adó, a művész alteregójaként előlépő Tony Lavazza fiktív boszorkánykutató kénes piramis-otthonában találjuk magunkat. A helyzet intim és közvetlen, ahogy a térben megjelenő fa- és a papíranyagok gondos, érzékeny megmunkálása és a kutatást összefoglaló szöveg naplószerűsége is. Az otthon intim tere arra hívja a látogatókat, hogy a kitalált kutatóval együtt fejtsék fel a boszorkányközösségek – és rajtuk keresztül általában a közösségi működés – alapjait. Bár a mindenkori hatalommal szemben létező, radikálisan anti-patriarchális, a csoporton belüli biztonságot célnak és eszköznek is tekintő boszorkányközösségek egykor szigorú szabályrendszerei enyhültek, az egymáshoz tartozás érzésének és a közös rituáléknak a fontossága később az újboszorkányság vagy az azzal bizonyos elemeiben átfedést mutató New Age mozgalom képviselői esetében sem változott.

A kutatást dokumentáló és illusztráló képek helyét színek jelölik ki, azonban a tér és a tárgyak használatát – saját rituálék bemutatását – olvasás, beszélgetés, étkezés formájában a művész ajánlja, sőt, kéri a látogatóktól.

Chloé Macary-Carney (1994, New York) Párizsban él és dolgozik.