Eseménynaptár
2020. augusztus
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
2020.08.15. - 2020.08.15.
Gyula
2020.08.15. - 2020.08.15.
Veszprém
2020.08.15. - 2020.08.15.
Gyula
2020.08.15. - 2020.08.15.
Kecskemét
2020.08.14. - 2020.08.14.
Gyula
2020.08.14. - 2020.08.14.
Kápolnásnyék
2020.08.14. - 2020.08.14.
Budapest
2020.08.13. - 2020.08.16.
Fülek
2020.08.12. - 2020.08.12.
Budapest
2020.08.12. - 2020.09.12.
Sepsiszentgyörgy
2020.08.11. - 2020.08.11.
Tatabánya
2020.08.04. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.31. - 2020.10.18.
Budapest
2020.07.29. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.24. - 2020.10.30.
Baja - Szentistván
2020.07.24. - 2020.10.31.
Székesfehérvár
2020.07.19. - 2020.08.19.
Debrecen
2020.07.17. - 2020.09.04.
Dunaújváros
2020.07.17. - 2020.08.17.
Kápolnásnyék
2020.07.16. - 2020.08.16.
Hatvan
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1062, Budapest Andrássy út 103.
Telefonszám: (1) 322-8476
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2019.02.06. - 2019.04.14.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
1000 HUF
Belépő diákoknak
500 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
550 HUF
A köztes lét túloldalán a Hopp Múzeum azon kiállításainak sorába illeszkedik, melyek az ázsiai kultúráknak a 19–20. századi hazai alkotókra gyakorolt hatását teszik vizsgálatuk tárgyává. Ezúttal a fiatalon, tragikus körülmények között elhunyt költő és képzőművész, Hajas Tibor (1946–1980) utolsó alkotói periódusának olyan műveivel ismerkedhetnek meg a látogatók, melyekben a tibeti buddhizmus vonatkozásai meghatározók voltak.
A IV. Nagy meleg pokol 13–16. alpokla: Égő nád füstjének kertje, Égő parázs füstjének kertje, Izzó köd és Mindenfelől gyanakodva vizsgáló. Mongólia, 20. század eleje. Papír, festett.
Kiállításunkban az egymástól olykor sok száz évnyi és több ezer kilométernyi távolságra felbukkanó szereplők között két tibeti „misztérium” az összekötő kapocs: a tummo, vagyis a belső hő fejlesztésének gyakorlata, amely a 11–12. században élt tibeti költő és jógin, Milarepa nevéhez is kötődik, illetve a testhez és az egóhoz való ragaszkodás „elvágása”, tibeti nevén a csö.

„Tibetben azt mondják, az embernek egyetlen feladata van, leépíteni. Mindent leépíteni. A tulajdonságokat, a tehetségeket, a képzeletet, a gondolkozást, az érzékelést leépíteni. Kiürülni. Az ürességet megvalósítani.” (Hamvas Béla)

A kiállítási koncepcióban kiemelt szerep jut az áttételek, az adaptáció és a művészi interpretáció kérdéseinek/problematikájának, minthogy Hajas közvetlenül soha nem került kapcsolatba a tibeti buddhizmussal. Itt bemutatott alkotásainak szellemi hátteréül a Hamvas Béla által fordított és értelmezett Tibeti misztériumok című, 1944-ben megjelent nagy hatású könyv szolgált. E mű lényegében nem más, mint a teozófia iránt elkötelezett, az I. világháború után hindú jógamestereknél tanuló angol vallástörténész, Walter Yeeling Evans-Wentz Tibetan Yoga and Secret Doctrines (Tibeti jóga és szent tanítások) című 1935-ös könyvének Hamvas által saját bevezetéssel ellátott, átszerkesztett és rövidített változata. Hamvas emellett merített az 1927-ben napvilágot látott (szintén Evans-Wentzhez köthető) ún. Halottas könyvből is. A vallástörténeti, kulturális antropológiai szempontból végletesnek mondható, művészettörténeti értelemben azonban gazdagon megtermékenyítő találkozás eredménye lett Hajas Vető Jánossal együtt készített Tumo című fotósorozata, valamint a Chöd című performansz és filmterv dokumentációs fotói, melyeknek egyes részletei most először kerülnek a nagyközönség elé.

A köztes lét túloldalán című kiállítás Hajas korának, a hetvenes éveknek erősen szabályozott kulturális életébe bombaként robbanó performanszkísérleteit az eredeti tibeti buddhista hagyományok, az ehhez tartozó ikonográfia, valamint a tibeti világkép kontextusában tárgyalva tárja a látogatók elé.

Részletes programok ITT