2020.06.24.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Vissza az Emlékparkba!

2020.05.14.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Potyka, a bőgőshajó... no meg a superek

2020.05.05.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

"Kilendült" paraszti kurázsi - a hagymás zsákok árnyékában

2020.04.30.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Fal állott vagy kőhalom?

2020.04.28.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

A szegedi madzagvasút

2020.04.27.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Édes álmok - keskeny nyomtávon

2020.04.23.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

A soha fel nem épült szeri honfoglalás-emléktemplom

2020.04.21.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Minden férfi zsebében ott lapul egy bicska...

2020.04.15.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Örül a varga, ha kaptafáját kihúzta

2020.04.11.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Trianon és a magyar oktatás 1920-45

2020.04.09.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

Az elpusztult szeri monostorrom 1935-ös légifelvételeken

2020.04.04.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

A szeri romok, a címzetes apát és Borsszem Jankó (2. rész)

2020.04.03.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

A szeri romok, a címzetes apát és Borsszem Jankó (1. rész)

Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark - Ópusztaszer
Nyári utcarészlet a skanzenből - a szegedi napsugaras házzal
Cím: 6767, Ópusztaszer Szoborkert 68.
Telefonszám: (62) 275-133 /103, (62) 275-133 /104
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
állandó kiállítás, gazdaság, műhely, szolgáltatás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A XIX. század harmadiknegyedében épült kézműves műhelyt Hódmezővásárhely határából telepítették a skanzenba. A XX. század első felében három iparos dolgozott benne. A kovácsműhelyben a kézművesség sok évszázados munkaeszközei láthatók. A tanyai mester lovat patkolt, mezőgazdasági szerszámokat - ekét, boronát, szénavágót - javított, új kocsi vasalását készítette, és a régiekét javította. A parasztok gyakran terménnyel fizettek munkájáért.
Fazekasműhely
Az épület hátsó helyiségében bognár dolgozott. Ez a mesterség a kovács társszakmája, hiszen a kocsi és szekér készítésében összedolgoztak, kiegészítették egymás munkáját. E két műhely melletti helyiségben szíjgyártó szerszámok és míves kivitelű lószerszámok láthatók. Ipartörténeti ritkaság egy vászonra festett olajkép, amely 90-100 éve egy szegedi mester cégére volt.

A műhelyek mellett épített színben a Dél-alföld ló fogatolású személy- és teherszállító közlekedési eszközeit mutatják be. Elsőként ökörrel vont szekerek láthatók. Figyelmet érdemel egy zöldre festett, vaslőcsös kocsi, amelyet neves dorozsmai kocsigyártók készítettek. A dél-alföldi kocsigyártó mesterek a századforduló éveiben alakították ki a féderrel (rugóval) felszerelt parasztkocsik számos változatát, melyet a városi piacra szőlőt, gyümölcsöt, tejterméket szállító tanyai gazdák különösen kedveltek.

A féderes kocsi igényes változata a szandlaufer - könnyű, homokfutó kocsi. Tulajdonosa igen kímélte, kizárólag közlekedésre, leginkább lakodalmi menetbe fogta elébe a lovait. Ugyancsak míves kidolgozású hintókocsi az ún. riplis sarabán, amely tehetős városi birtokosok, tanyai nagygazdák kocsija volt.

A gyűjtemény kiemelkedő darabja a budapesti Kölber-kocsigyár egy 1928-ban készült, feketére festett hintaja.