Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Fekete ház - Szeged
Cím: 6720, Szeged Somogyi utca 13.
Telefonszám: (62) 425-033
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2010.10.23. - 2011.01.18.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
1290 HUF
Belépő diákoknak
690 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
(65 éven alul)
690 HUF
Belépő családoknak
(2 felnőtt + 3 gyermek)
2990 HUF
/ család
Tárlatvezetés
5000 HUF
Görgényi István Aba Novák Vilmos és Rudnay Gyula tanítványa volt egykoron. A bányászként is dolgozó néhai művész 1956 után titokban festette meg a forradalomhoz kötődő élményeit. A művek elkészültek, majd az alkotó elrejtette őket. Létrehozásuk, rejtegetésük tulajdonképpen titkos ellenállásként fogható fel.

Görgényi szabadságát veszélyeztette volna, ha kitudódik a festmények léte. A művész 1973-ban bekövetkezett halála után újabb évtizedekre rejtve maradtak az alkotások. 2006-ban egy pincéből került elő a páratlan 56-os kollekció. A műveket október 22-től a szegedi Fekete házban tekinthetik meg az érdeklődők.

"Görgényi művészetét áthatotta mindaz, amit mesterétől, Rudnay Gyulától tanult. Mély tónusú, szenvedélyes megfogalmazású festményeit felfoghatjuk akár a romantika, a nemzeti realizmus folytatásaként is. Ha előképeket kívánunk még kiemelni, elsősorban Munkácsy, Goya, némely portréját tekintve Rembrandt neve említendő" - véli P. Tóth Enikő művészettörténész.

A festő '56-os élményeit, titkolt gondolatait vászonra vitte, alkotó művészként nem tartotta magában - a műalkotásokat azonban mégis inkább elrejtette a nyilvánosság elől. Görgényi ezzel állandósult veszélyhelyzetet teremtett, hiszen a lelepleződéstől mindig tartania kellett, másrészt maga a tudat, hogy ábrázolni tudta 1956 forradalmát rendkívül erős erkölcsi tartást adott neki, amely élni, túlélni segítette.