2024.03.06.
Dobó István Vármúzeum

Egri vár bora 2024

2024.02.28.
Intercisa Múzeum

Ingyenes múzeumlátogatási alkalom

2024.02.26.
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

Süveges Rita lett az Eszterházy Arts Awart közönségdíjasa

2024.02.07.
Petőfi Irodalmi Múzeum

A 2024-es Térey-ösztöndíjasok

2024.02.07.
Laczkó Dezső Múzeum

Sikeres évet zárt a Laczkó Dezső Múzeum

2024.02.03.
Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont

Újabb bútoregyüttessel gazdagodott a gyulai múzeum

RepTár Szolnoki Repülőmúzeum - Szolnok
Cím: 5000, Szolnok Indóház út 4-6.
Telefonszám: (56) 781-530
2020.07.30.
gazdaság, hír, közlekedés, repülés, szolgáltatás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Első alkalommal Magyarországon a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban (RepTár) tekinthető meg csütörtöktől a második világháborúban egymás ellen harcoló két vadászrepülőgép, a brit Spitfire és a német Messerschmitt.

Kovács Ákos, a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum ügyvezető igazgatója a vadászrepülők bemutatásával egybekötött csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta: a két "legenda" szeptember 13-ig tekinthető meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban. Hozzátette: a krakkói székhelyű Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár együttműködésének köszönhetően érkezett Szolnokra a Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE vadászrepülőgép. A projektben fővédnökséget vállalt a lengyel nagykövetség - jegyezte meg.

Kiemelte: a Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE érkezése különleges, hiszen az egykori ellenfele mellé érkezik, a Messerschmitt Bf 109 típusú német vadászgép oldalára. Szolnok után a brit gép végső helyére kerül a krakkói Lengyel Repülési Múzeumban.

Elmondta, hogy a RepTárban kiállított Spitfire-t 1944-ben gyártották. Túlélte a háborút és 1956-ban a londoni Royal Air Force Múzeum tulajdona lett. 1967-ben a repülőgép szerepelt az Angliai csata című filmben. Végül 1977-ben átadták a Lengyel Repülési Múzeumnak és azóta a gép Lengyelországon kívül nem volt.

Magó Károly, a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis zászlósa, roncskutató elmondta, hogy a világ leggyorsabb vadászrepülőgépeként emlegették az 1936. március 5-én első repülését végző Spitfire-t nemcsak sebessége, de meglepően kicsi súlya és lenyűgöző kormányozhatósága miatt is. Kitért arra, hogy a történelem egyik legnagyobb légi háborúja 1940. július 10. és október 31. között zajlott Nagy-Britannia felett. A németek célja az angol légierő megsemmisítése és Hitler hatalmának kiterjesztése volt.

Az angol légierő első teljesen fémépítésű vadászrepülőgépének kifejlesztése Reginald J. Mitchell nevéhez fűződik - mondta. Az alsószárnyú vadászbombázó és felderítő repülőgép teljesítményével és paramétereivel vetekszik a német rivális Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgéppel. A Spitfire igazi jellegzetessége az ellipszis alakú szárnya volt, amely kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezett - tette hozzá.

A Spitfire-nek 47 féle változata készült összesen csaknem 23 ezer példányban. A RepTárban kiállított vadászrepülőgép típusát kifejezetten alacsony és közepes magasságú légi harcra, valamint földi támadásokra fejlesztették ki. Az Mk.XVI prototípus először 1943 decemberében repült és az E volt az utolsó olyan változat, amelyet jelentős számban gyártottak. Ez a verzió rövidebb szárnyfesztávolsággal két ágyú-két géppuska fegyverzet-konfigurációval rendelkezett.

Bátori Zsolt, a Szolnoki Lengyel Kisebbségi Önkormányzat elnöke az eseményen az 1944. augusztus 1-jén kitört varsói felkelés 76. évfordulójáról emlékezett meg, egyben méltatta a lengyel-magyar barátságot az eseményen.

(MTI)