Eseménynaptár
2020. február
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2020.02.19. - 2020.02.19.
Székesfehérvár
2020.02.18. - 2020.04.30.
Budapest
2020.02.16. - 2020.02.16.
Székesfehérvár
2020.02.16. - 2020.02.16.
Budapest
2020.02.15. - 2020.02.15.
Budapest
2020.02.15. - 2020.02.15.
Budapest
2020.02.15. - 2020.06.28.
Veszprém
2020.02.13. - 2020.03.13.
Tata
2020.02.11. - 2020.05.03.
Debrecen
2020.02.08. - 2020.02.08.
Szécsény
2020.02.08. - 2020.02.08.
Budapest
2020.02.08. - 2020.02.08.
Szécsény
2020.02.08. - 2020.03.08.
Fehérvárcsurgó
2020.02.08. - 2020.03.08.
Győr
2020.02.07. - 2020.02.07.
Tatabánya
2020.02.07. - 2020.03.28.
Tatabánya
2020.02.06. - 2020.05.03.
Kaposvár
2020.02.04. - 2020.05.17.
Budapest
2020.01.31. - 2020.02.14.
Budapest
2011.02.16.
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Új megközelítésben mutatja be Egon Schiele életművét a bécsi Belvedere Galéria: a múzeum csütörtöktől látogatható tárlata elsőként állítja a portrékat és az önarcképeket a középpontba.


Mintegy száz festmény, illetve grafika látható a kiállításon, ebből több mint húszat még soha nem mutattak be ausztriai múzeumban. A június 13-ig látogatható tárlat ismerteti Schiele művészi fejlődésének állomásait és a portréfestészetben elért különleges teljesítményét.

Kölcsönhatás

Egon Schiele (1890-1918) az akadémiai stílusú festészettől jutott el sajátos expresszionista kifejezésmódjáig, a portréfestészet hagyományos felfogásától a műfaj újraértelmezéséig. A bécsi expresszionizmusra jellemző módon modelljei lelki világát is megpróbálta megjeleníteni a vásznon. A portrék és az önarcképek között kölcsönhatás is felfedezhető: Schiele gyakran saját személyiségét vetítette ki modelljeinek ábrázolásában.

A múzeumigazgató egyszínű szoknyát akart.

A kiállítás a művész és megbízói, támogatói közötti kapcsolatot is bemutatja. Bár élete vége felé Gustav Klimt mellett az egyik legismertebb osztrák festőnek számított, sokáig pártfogói anyagi támogatására volt ráutalva. A sok megbízásra készült portré mellett ennek egyik példája a művész feleségét, Edith Schielét kék ruhában ábrázoló kép is - mondta Agnes Husslein, a kiállítás társkurátora az ORF televíziónak. A festő felesége ülve című, 1918-as festmény volt az első Schiele-alkotás, amelyet egy múzeum vásárolt meg, mégpedig közvetlenül a művésztől, és később ez lett a Belvedere - akkori nevén Állami Múzeum - Schiele-gyűjteményének alapköve. A szoknya színe eredetileg sokkal színesebb volt, az akkori múzeumigazgató, Franz Martin Haberditzl azonban egyszínű szoknyát akart, így a festő átfestette.

Együtt: Belverde, Leopold, Bécsi Múzeum

A barokk palotaegyüttesben - Savoyai Jenő hadvezér egykori fényűző bécsi rezidenciájában - működő múzeum a Schiele-festmények egyik legfontosabb ausztriai közgyűjteménye. A kiállítás alkalmából a Belvedere saját gyűjteményének a témába illeszkedő darabjai együtt láthatóak többek között a Schiele-életmű szempontjából kiemelkedő másik két bécsi nyilvános gyűjteménytől, a Leopold Múzeumtól és a Bécsi Múzeumtól kölcsönzött arcképekkel.

Nem került be a kiállítás anyagába Schiele egyik híres portréja, a Wally arcképe című festmény. A kép többéves pereskedés után tavaly került vissza az Egyesült Államokból Ausztriába, a Leopold Múzeumba, és jelenleg ott látható. A néhai Rudolf Leopold műgyűjtő gyűjteményéből létrejött múzeum az ősszel, fennállásának tízéves évfordulója alkalmából ugyancsak átfogó tárlatot szentel Schiele művészetének.


(MTI)